Nedvask

tingeling1990

Glad i forumet
Tenkte å ta nedvasken denne mnd da jeg ikke orker i desember midt i julerushen og tilfelle babyen kommer litt før enn planlagt.. men skulle gjerne ha skrubbet ned det fettette kjøkkenet og dusjen. Har tidligere brukt salmiakk på dette.. leser litt forskjellig om løsmidler og slikt på nett og er så usikker på om jeg kan bruke det. Bruker hansker og kommer til å lufte mens jeg vasker.. mannen skal få ta seg av kloring på badet tenkte jeg, samt mopping av gulv/støvsuging:p så da står jeg igjen med hyller og skap.. evt noen som har noe vidundermiddel for fett som vi gravide kan bruke?

Eddik er fantastisk til dusjvask! Det fjerner kalkrester og såpe som bare det. Jeg bruker svamp og varmt vann med en god dæsj eddik i, og spyler bare av. Blankt og fint! :) eddik kan man også bruke på masse annet, bare ikke marmor. Det er antibakterielt også, og fjerner lukt.

I bunnen på dusjen bruker jeg klor av og til, bare lar det stå litt og spyler av.

Tror forresten ikke salmiakk er så galt, bare ikke overdriv med mengden og ikke kombinet med andre midler om du er usikker på om det er greit. Alternativt kan du jo få mannen til å vaske :p

Takk for tips om eddikk! Det må prøves! Føler jeg aldri får rein den dusjen!!

Egentlig skal du ikke være i noe sterkere enn zalo. Salmiakk er ikke bra, jeg ble også dårlig av den lukta med første, når vi holdt på å pusse opp og måtte vaske ned... Men alt med måte da, de sier jo vanlig maling er farlig og jeg gikk oppi det litt med første men hun kom ut normal hun. Utrolig trass for tiden, men det kan man vell ikke skylle på malingen:p

Takk for tips om eddikk! Det må prøves! Føler jeg aldri får rein den dusjen!!

Egentlig skal du ikke være i noe sterkere enn zalo. Salmiakk er ikke bra, jeg ble også dårlig av den lukta med første, når vi holdt på å pusse opp og måtte vaske ned... Men alt med måte da, de sier jo vanlig maling er farlig og jeg gikk oppi det litt med første men hun kom ut normal hun. Utrolig trass for tiden, men det kan man vell ikke skylle på malingen:p

Mamma så på at jeg vasket dusjen en gang, og hun ble helt frelst, så hun bruker også bare eddik i dusjen nå. :) Det er jo både et billig, trygt og miljøvennlig vaskemiddel.

Salmiakk bruker jeg når jeg skal matte ned gamle malte overflater før jeg skal male dem på nytt. Ville ikke brukt det på flater jeg ikke har tenkt å male over ☺

Salmiakk bruker jeg når jeg skal matte ned gamle malte overflater før jeg skal male dem på nytt. Ville ikke brukt det på flater jeg ikke har tenkt å male over ☺

Går helt fint i små mengder hvor det samler seg fett, da spesielt på kjøkkeninnredning og i taket på kjøkkenet. Men det er lurt å passe på dosen, for man kan risikere å løse opp for eksempel lakk eller slikt.

Jeg har brukt salmiakk på alle dusjer jeg har vaska hver gang jeg har flytta inn noe sted (sammen med andre vaskemidler), fordi det fjerner ekle hudrester osv fra andre folk. Brukt det på kjøkkenet og mange andre steder også. Har gjort det mens jeg har vært gravid også, men passa på å lufte godt :)

Hos oss er det mannen som vasker dusjen. Han har ei Zalo-flaske som han har blandet ut med litt eddik. Kombinasjonen tar alt av kalk ser det ut til, men lukta er jo litt som da jeg var liten og mamma hadde satt ut eddikskåler for å ta røyklukta etter pappa.

Så bra tips med eddiken- tusen takk! :) Tror ikke dusjen har vært så ren noen ganger! :)

Så bra tips med eddiken- tusen takk! :) Tror ikke dusjen har vært så ren noen ganger! :)

Den er genial på speilet på badet også, slipper den grå hinna eller tørkemerkene man nesten uansett ender opp med :D jeg vasket på badet i dag, da blandet jeg en halv bøtte varmt vann og en god dæsk eddik, og brukte svamp, så tok jeg speilene først. Tørket først over med svamp, så en klut med bare vann, og avsluttet med tørr klut av den typen man skap polere glass med. Blaaankt og fint! Flott på vinduer generelt, tar fingermerker og flueprikker og alt, men spesielt den tannkremen er jo noe dritt :p

Etter at jeg har lest denne tråden kommer bare mer og mer frem i skuffer, skap og ikke minst i dusjen! :P så tror nok det blir storrengjøring her også i november! Og eddik i dusjen, gleder meg til å prøve! :)

Back
Topp