Nedtelling til tidlig UL

Dere som har vært på TUL, hva ble tatt opp på møtet? Hva undersøkes?
Samboeren min skal være med, og jeg er litt engstelig for det skal være veiing og mye vektfokus under undersøkelsen. Hadde en BMI på 35 når jeg ble gravid, så jeg har litt vanskelig tanker angående det

Samboeren min skal være med, og jeg er litt engstelig for det skal være veiing og mye vektfokus under undersøkelsen. Hadde en BMI på 35 når jeg ble gravid, så jeg har litt vanskelig tanker angående det
Du kan aldri tvinges til å gå på vekta om du ikke ønsker det! Fult lovlig å si nei til det og heller foreslå at man følger med på vekta selv. Jeg liker ikke fokuset på vekt som er gjennom et svangerskap, så jeg ble aldri veid gjennom første svangerskap og foreløpig ikke gjennom dette heller.

Vi var hos privat jordmor for kun ultralyd. Det var egentlig rett på sak med ultralydapparatet, ikke særlig prat rundt svangerskapet eller vekt eller noe sånt utenom.

Jeg har vært på privat TUL, og det er ikke som en svangerskapskontroll - eneste jeg gjorde var å fortelle når siste menstruasjon startet og når beregnet termin er, så satt jeg meg i stolen for å ta en kikk med UL, ikke noe annet enn det jeg selv valgte å ta opp med henne. Var også på offentlig TUL forrige svangerskap. Oppdaget MA da, men da også var det akkurat det samme - si hvor langt på vei du er og sette seg i stolen for UL.

Var på det oktober i fjor(den offentlige). Ble ikke tatt opp noe sånt. Hun snakket om undersøkelsen, hva man kunne forvente å se, hva hun kom til å se etter osv. Siste menstruasjon. Så var det bare å legge seg ned for ultralyden :)

Jeg har bare vært på privat ultralyd før, men det har vært veldig rett på sak også. Det er ikke som en svangerskapskontroll hvor de gjerne vil snakke litt om mat man ikke skal spise, livsstil, symptomer osv.

Jeg skjønner godt at ikke alle synes det er like gøy å gå på vekta, men fra legens perspektiv kan det jo være nyttig å vite hvordan vektutviklingen er med tanke på mulige komplikasjoner. Vektnedgang (i hvert fall over tid) kan jo for eks bety at fosteret får mindre næring enn det skal. Og et av kjennetegnene ved svangerskapsforgifting for eks er jo rask vektøkning. Så hvis man ikke vil dele slik informasjon med legen, så kan man jo øke sjansen for at enkelte komplikasjoner ikke blir oppdaget like tidlig…

Last edited:
På tul pleier de bare ta ultralyd :)

Back
Topp