Nedtelling til 12 uker!

Jeg bare tenker om risiko for abort faller da etter uke 14 (etter mensen) egentlig.
10 uker etter befruktning høres litt tidlig ut.
Når man er 12 uker på vei er fosteret bare 10 uker gammelt, ja, men det er nå engang sånn svangerskapsukene regnes. Man tar utgangspunkt i en «perfekt» 28-dagers syklus med eggløsning dag 14, og svangerskapet regnes for å være 40 uker (+ noen dager, litt forskjellig fra sykehus til sykehus om det er 40+2 eller 40+3), fra første dag i siste mens. Eggløsningen og påfølgende befruktning skjer dermed når man er 2 uker på vei. :P For de som har lange sykluser stemmer så klart ikke dette, da er det riktigere å ta utgangspunkt i eggløsning når man beregner termin, men man teller likevel med de to ukene før.

8 uker og 2 dager♡

Når man er 12 uker på vei er fosteret bare 10 uker gammelt, ja, men det er nå engang sånn svangerskapsukene regnes. Man tar utgangspunkt i en «perfekt» 28-dagers syklus med eggløsning dag 14, og svangerskapet regnes for å være 40 uker (+ noen dager, litt forskjellig fra sykehus til sykehus om det er 40+2 eller 40+3), fra første dag i siste mens. Eggløsningen og påfølgende befruktning skjer dermed når man er 2 uker på vei. :p For de som har lange sykluser stemmer så klart ikke dette, da er det riktigere å ta utgangspunkt i eggløsning når man beregner termin, men man teller likevel med de to ukene før.
Alt det der vet jeg. Jeg bare trodde det var snakk om fosterets 12 uker. Hvis det er 12 uker av graviditeten, så er det jo plutselig 2 uker mindre å vente enn jeg først trodde.

Alt det der vet jeg. Jeg bare trodde det var snakk om fosterets 12 uker. Hvis det er 12 uker av graviditeten, så er det jo plutselig 2 uker mindre å vente enn jeg først trodde.
Det er 12 uker av graviditeten :)

5+0 i dag, 7+0 igjen :)

Da er jeg 6+6 :) bare 5+1 igjen :)

5+1 i dag, 6+6 igjen :)

5 uker igjen her også! :)

Back
Topp