Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Litt misunnelig! Tenk at om rundt/maks 8-10 dsger er skatten din her15, og max 8 dager til igangsettelse <3
Hahahaha, huff, beklager, måtte le littLitt misunnelig! Tenk at om rundt/maks 8-10 dsger er skatten din her
Innimellom skulle jeg ønsket jeg hadde visst at dersom jeg var 1 kg tyngre ved starten av svangerskapet så ville jeg ikke fått lov til å gå på overtid
Hvor leser dere disse reglene? Gjelder det alle sykehus?Hahahaha, huff, beklager, måtte le litt
BMI-messig kvalifiserer jeg visst akkurat ikke til rutine-igangsetting lengre (de har visst økt BMI-grensa etter nyttår), men jeg har høyt blodtrykk i tillegg... Så da får jeg igangsettes hvis jeg vil. Og det vil jeg
Men ser for meg det kan ta noen dager da....
Dette var det legen på fødepol som leita frem i en veileder (finnes veiledere for alt mulig tror jeg, anbefalinger mtp. alt innenfor helse) da jeg hadde time der i januar. Etter det jeg skjønner er det nasjonale anbefalinger, IKKE skal/skal ikke Har aldri prøvd å finne den selv, men kanskje man ser den om man googler.. Ev. er det noe kun helsepersonell har tilgang til.Hvor leser dere disse reglene? Gjelder det alle sykehus?
Åh, kommentaren var ikke til din vekt eller BMI altså, men min- og den tryggheten med å vite når man blir igangsatt.Hahahaha, huff, beklager, måtte le litt
BMI-messig kvalifiserer jeg visst akkurat ikke til rutine-igangsetting lengre (de har visst økt BMI-grensa etter nyttår), men jeg har høyt blodtrykk i tillegg... Så da får jeg igangsettes hvis jeg vil. Og det vil jeg
Men ser for meg det kan ta noen dager da....
Neida, det skjønte jeg! <3Åh, kommentaren var ikke til din vekt eller BMI altså, men min- og den tryggheten med å vite når man blir igangsatt.
Jordmor hos meg er helt fjern. Har SÅ dårlig kjemi med henne, og hun virker ikke interessert i det hele tatt. Jeg har uttrykt bekymring knyttet til fødsel pga vanskelig forløp sist som endte med KS, samt at min egen vekt er en ekstra risikofaktor denne gangen, som ikke var det sist. På toppen av dette, så ble terminen min flyttet fra 3-8.mars. Hun prøver ikke å berolige meg eller gidder ikke snakke med meg om det, bare sier ting virker fint, også snakker hun som at hun leser rett fra boka om enten amming eller fasene i fødsel.
Jeg ønsker jo helst at fødsel starter av seg selv og at forløpet blir mye bedre enn sist. Men bekymrer meg for alle disse tingene. Har neste kontroll hos JM på termindato (08.03), men vet ikke om jeg kanskje burde gjøre noen grep selv?
Har du en bedre relasjon til fastlegen? Du kan ta en kontroll der istedenfor? Eventuelt kan du prøve å bytte jordmor eller si ifra hva du trenger til jordmoren du går til nå, kan jo være hun bare trenger en tydelig beskjed. Personlig ville jeg gått for fastlegen, men min er veldig flink og god på å trygge rundt sånne ting.Åh, kommentaren var ikke til din vekt eller BMI altså, men min- og den tryggheten med å vite når man blir igangsatt.
Jordmor hos meg er helt fjern. Har SÅ dårlig kjemi med henne, og hun virker ikke interessert i det hele tatt. Jeg har uttrykt bekymring knyttet til fødsel pga vanskelig forløp sist som endte med KS, samt at min egen vekt er en ekstra risikofaktor denne gangen, som ikke var det sist. På toppen av dette, så ble terminen min flyttet fra 3-8.mars. Hun prøver ikke å berolige meg eller gidder ikke snakke med meg om det, bare sier ting virker fint, også snakker hun som at hun leser rett fra boka om enten amming eller fasene i fødsel.
Jeg ønsker jo helst at fødsel starter av seg selv og at forløpet blir mye bedre enn sist. Men bekymrer meg for alle disse tingene. Har neste kontroll hos JM på termindato (08.03), men vet ikke om jeg kanskje burde gjøre noen grep selv?
Jeg har vært på samtale med psykososialt team på føden før jul. Det dreide seg mest om å trygge meg på at en vaginal fødsel sannsynligvis går fint, men at terskelen for KS er lavere nå. Det var en fin samtale. Har vært lite hos jordmor, valgt å ta de fleste kontroller hos fastlegen. Liker henne, men hun har også ganske dårlig tid, pluss at hun naturlig nok ikke bruker mesteparten av tida si på gravide, og derfor er litt lite oppdatert på ulike ting relatert til svangerskap. Dette gjør at hennes fokus har vært på at min helse er god, og at det er ingen medisinsk årsak til at hun mener jeg skal ha noe vesentlig ekstra oppfølging her og der. Det er jo egentlig veldig fint, for 80% av tida tenker jeg at alt dette går fint, at kroppen setter i gang fødsel selv rundt termin og at jeg blir godt ivaretatt på føden når jeg kommer dit.Neida, det skjønte jeg! <3
Får veldig vondt av deg når jeg leser det du skriver, å ikke ha god kjemi med jordmor i kombinasjon med usikkerhet rundt faktisk termin, vanskelig fødselsforløp sist og risikofaktorer er virkelig ikke bra! Og nå er det vel ingen vits i å bytte heller.... Å ikke kjenne en blir tatt på alvor er en form for umyndiggjøring, som om du liksom ikke kjenner deg selv og kroppen din godt nok. Hørtes ikke ut som ei god jordmor!!
Her har risikofaktorer blitt tatt på alvor fra dag én, og fikk til og med oppfølging av en psykologstudent siden jeg er kommende enslig forsørger, i kombo med tidligere MA og tidligere angst. Så jordmor har kjørt på med forebyggende tiltak(fysisk OG psykisk) og tett samarbeid med fødepoliklinikken gjennom hele svangerskapet. Det er sånn oppfølging jeg synes du (og alle andre i lignende situasjoner) og skulle fått! Var også jeg som lufta tanken om ev. igangsetting på fødepol.. å ha mista en gang før setter spor, og jeg er veldig redd noe skal skje henne i magen, spesielt siden jeg er risikopasient mtp. svangerskapsforgiftning. Så i samarbeid kom vi frem til at igangsetting rundt ei uke før termin kanskje var en grei deal for alle parter (psyken min, kroppen min og baby).
Har du vært noe i kontakt med fødepoliklinikken på st.olavs i løpet av svangerskapet, ev. kunne du bedt lege f.eks. kontakte de? Du burde jo fått oppfølging!
Se svaret mitt litt over her uka her har fastlegen fri, men det kan godt tenkes at jeg ber om en time mot slutten av neste uke. Kanskje rundt menstermin, om så bare for å bli trygget på at alt fremdeles ser fint utHar du en bedre relasjon til fastlegen? Du kan ta en kontroll der istedenfor? Eventuelt kan du prøve å bytte jordmor eller si ifra hva du trenger til jordmoren du går til nå, kan jo være hun bare trenger en tydelig beskjed. Personlig ville jeg gått for fastlegen, men min er veldig flink og god på å trygge rundt sånne ting.