Nedsatt hørsel og assistent i bhg

"Lønneberget"

Elsker forumet
Noen flere her som har barn med "kun" nedsatt hørsel som går i barnehage?
Har dere assistent ? Tenker på disse små tassene..
Min lille skal begynne nå i august.. og han NEKTER og bruke høre.app.  og for i det hele tatt få hatt de på litt må man distrahere han med andre ting.og er jo begrenset hvor mye tid de ansatte har til å kun fokusere på han .. hver dag!  Så derfor lurer jeg litt på hvordan dere andre har det =)

da må derre søke mellom PPT, evt be om å bruke noe som hetter tegn til tale i barnehagen, noe ejg har hørt mange andre skrytter av

Her har gutten språkvasker og han har egen asistent i 20 timer i uka og spesped i 4 timer i uka, når han begyner på skolen så ska de bruke tegn til tale i hans klasse

Vet at et barn her jeg bor har egen asistent i x antall timer pga nedsatt hørsel og de har fått dette innvilget mellom PPT

Ja - må ta en telefon til ppt.. vil ha alt i orden før han starter og er jo veeeente tid hos ppt ..
Har aldri vært snakk om tegn til tale eller noe iforhold til min lilles hørselstap.. Han hører vist "nok" til at det ikke skal være nødvendig.. men vi får nå se.. han nekter jo å bruke dem foreløpig så kunne jo vært lurt å hatt noen hverdagslige tegn.

angående PPT så er det veldig forskjelig fra kommune til kommune, noen steder er de tikke ventetid i det helle tatt mens andre har
lykke til

Jenta mi har forsinket språkutvikling og motorisk. Men hun har støttepedagog på seg 22 timer i uka som innebærer også en til en trening, men også veiledning  på avdelingen. Vi startet med tegn til tale på henne da hun var ca 2 år og har bare postivt å si!! Hun lærte seg fort tegn og forstod viktigheten det hadde for henne. Nå bruker vi mindre tegn, siden hun har kommet seg veldig språkelig:) Hun er 4 1/2 år og ligger på 3 årsstadiet språkelig.
Jenta mi har hele tiden hatt god hørsel, men alikvel så ville PPT at vi skulle benytte tegn til tale. Det hjalp henne veldig med frustrasjon og vi kommuniserte via tegn :):)

Det er PPT som gjør et vedtak, først observerer de barnet.

Vi har allerede vært i kontakt med ppt - og skådalen kompetanse senter som skal tilrette legge før barnehage start!men vi skulle bare avvente da jeg skulle gå hjemme 50 % med minsten og han ikke skulle begynne i bhg enda. Men nå har han fått plass fra august

#Åsen# skrev:
Vi har allerede vært i kontakt med ppt - og skådalen kompetanse senter som skal tilrette legge før barnehage start!men vi skulle bare avvente da jeg skulle gå hjemme 50 % med minsten og han ikke skulle begynne i bhg enda. Men nå har han fått plass fra august

da hadde jeg tatt kontakt med PPT og sagt i fra når han ska starte slik at de evt kan alt nå ordne opp med hva han trenger og evt innvilging av asistent og antall tiler,slik at det er klart til når han starter i august
Her så har altid vært klart før høsten hva gutten her ska ha av timer og etc, slik at barnehagen kan lege opp mer rundt det som trenges

bondekone skrev:
#Åsen# skrev:

da hadde jeg tatt kontakt med PPT og sagt i fra når han ska starte slik at de evt kan alt nå ordne opp med hva han trenger og evt innvilging av asistent og antall tiler,slik at det er klart til når han starter i august
Her så har altid vært klart før høsten hva gutten her ska ha av timer og etc, slik at barnehagen kan lege opp mer rundt det som trenges

Enig med Bondekone her. Greit at alt er klart til høsten. :)

Back
Topp