Nedpress uke 17?

Sydamen

Flørter med forumet
Har opplevd en del strekk i lysk og livmor i dag og de siste dagene, men ikke noe som føles unormalt.

Det rare vare bare at jeg plutselig fikk en følelse av trykk på bunnen av livmoren, og den vil ikke helt gå bort. Jeg vet ikke om det er det som kalles nedpress, men vet ikke hva annet jeg skal kalle det heller. Er som om det er noe tungt som dytter nedover/legger press i livmor.

Hadde en slyngekonsiering i mai 23, så er en viss fare for at jeg har en noe kortere livmorhals.

Burde jeg ta kontakt med lege, eller er det normalt med denne følelsen allerede i uke 17?

Har prøvd å lese på nett men da er det eneste som kommer opp at folk har denne følelsen i 3.trimester

Hei! Sniker fra mars. Jeg hadde også en periode med nedpress i den tida, spesielt når jeg var ute å gikk. Spurte jordmor om det, og det var visst helt vanlig

Har opplevd en del strekk i lysk og livmor i dag og de siste dagene, men ikke noe som føles unormalt.

Det rare vare bare at jeg plutselig fikk en følelse av trykk på bunnen av livmoren, og den vil ikke helt gå bort. Jeg vet ikke om det er det som kalles nedpress, men vet ikke hva annet jeg skal kalle det heller. Er som om det er noe tungt som dytter nedover/legger press i livmor.

Hadde en slyngekonsiering i mai 23, så er en viss fare for at jeg har en noe kortere livmorhals.

Burde jeg ta kontakt med lege, eller er det normalt med denne følelsen allerede i uke 17?

Har prøvd å lese på nett men da er det eneste som kommer opp at folk har denne følelsen i 3.trimester
Jeg har også hatt det, i forbindelse med kynnere. Om du blir bekymret så tar kontakt med jordmor eller sykehuset. Jeg hadde den følelsen mye med nummer to, men han og søsteren er tette i alder og jeg fikk beskjed om at det var slapp bekkenbunnsmuskulatur da. Følelsen da var mer konstant enn nå.
Igjen- er du bekymret, kontakt fagpersonell. Kanskje de kan måle livmorhalsen din på sykehuset/gyn?

Jeg fikk det med datteren min for 9 år siden. Hadde følelsen av nedpress fra uke 20 frem til hun ble født 1 dag før termin.
Denne gangen begynte det før, men er ikke konstant. Jeg hadde konisering i 2017.

Hei, det er sikkert helt normalt som flere skriver her ☺️ men når du nevner konisering, får du ekstra oppfølging mtp det? For jeg vet at man ofte får det. Selv om jeg ikke vet helt hva det går ut på, da jeg ikke har vært gjennom dette selv. Bare kjenner et par stykker som fikk oppfølging i graviditeten☺️

Jeg ble konisert i 2008, og har ikke fått noe ekstra oppfølging pga det. Ikke født for tidlig de to jeg har heller. Er gravid for tredje gang, småblør hele tiden nå, legen vil sette meg på progesteron. Men jeg er skeptisk. Er ikke kort livmorhals og ikke truende spontanabort. Uansett! Kjente skikkelig nedpress for et par uker siden og ifølge min jordmor vae det helt normalt og mest sannsynlig grunnet "slapp" bekkenbunn

Hei, det er sikkert helt normalt som flere skriver her ☺️ men når du nevner konisering, får du ekstra oppfølging mtp det? For jeg vet at man ofte får det. Selv om jeg ikke vet helt hva det går ut på, da jeg ikke har vært gjennom dette selv. Bare kjenner et par stykker som fikk oppfølging i graviditeten☺️
Jeg har ikke fått ekstra oppfølging mtp koniseringen. Har bare nevnt at jeg har hatt det, og skrev det på helsekortet, men ellers har det ikke blitt tatt opp. Jeg tror derimot dersom man opplever tidlige rier, blødninger ol. kan dette bli sjekket ekstra nøye opp, men uten symptomer som kan tyde på at noe er galt blir det behandlet som en vanlig graviditet. ☺️

Snakket med jordmor i går om nedpresset og nevnte koniseringen og hun sa det ikke skulle ha noe å si.

Før vi begynte å prøve å bli gravide igjen etter koniseringen spurte jeg 3 forskjellige leger og gynekologer om det stemte at man burde vente minst ett år etter koniseringen, da dette faktisk blir anbefalt flere steder. De sa alle sammen at det ikke skulle ha noe å si, men at vi burde vente 3 måneder da dette ga livmortappen tid til å leges etter inngrepet.

Det skal dog sies at jeg hadde en veldig skånsom konisering, noe de fleste koniseringer i dag også er. De fjerner for det første så lite som de kan, samt at de nå bruker en elektrisk slynge (kontra skalpell slik de brukte før). Faren for forkortet livmor skal derfor ikke være så stor - ifølge hva legene har fortalt meg ☺️ Jeg ble også bare konisert én gang før alle celleforandringer ble fjernet, men noen må gå gjennom flere koniseringer for å få fjernet alt

Oppdatering:

Snakket med jordmor over telefonen, hun stilte spørsmål om jeg hadde smerter, blødninger eller kunne kjenne i skjeden at noe var på vei ned eller føltes anerledes. Svaret på alle spørsmålene var nei, derfor mente hun at dette var helt innenfor normalen og rett og slett bare et resultat av at ting vokser og gror. Har jo som nevnt også ligamentstrekk sammen med presset, men dette er mer ubehagelig og ikke vondt - så altså helt normalt. ☺️

Hun spurte også om jeg drev med tung trening eller jogging, da dette kan påvirke nedpressfølelsen.

Til sist spurte hun om jeg drev med bekkenøvelser, og sjekket om jeg gjorde dem rett - noe jeg heldigvis gjorde. Hvis de blir utført feil kan man faktisk presse ting nedover under øvelsene, og skape et press på den måten. Skriver dette da det kanskje er nytt for noen!

Back
Topp