Ned i vekt

Var del det å kalla det for reglar tenker eg. Det heiter vel egentleg anbefalinger og dei kan vera annarledes frå land til land.

Var del det å kalla det for reglar tenker eg. Det heiter vel egentleg anbefalinger og dei kan vera annarledes frå land til land.
Regel var bare et ord jeg brukte i farta i mangle på noe bedre :)

Er ekstremt språkforvirra, så språket mitt er mildt sagt temmelig ræva.

• Liker
Reactions: EJ
Som sagt har jeg fått beskjed om 150 kcal. 2 brød skiver og 2 glass melk er mer enn 150 kcal, så da ER det en forskjell fra Norge.

Men 150 kalorier i tillegg til det som er normalt kaloriinntak. Hvis normalt inntak for meg i forhold til vekt og aktivitetsnivå ville vært 2200, så trenger jeg da 2350 i løpet av en dag. Om jeg skal slanke meg og amme samtidig - så må jeg allikevel ligge på samme kaloriinntak for å opprettholde melkeproduksjonen? Om jeg forbrenner 600 kalorier så må jeg jo få inn de kaloriene via mat. Det er jo fint å trene mens man ammer, men man skal vel strengt tatt ikke slanke seg når man ammer, av flere grunner... avfallsstoffer som går over i melka blant annet.

Jeg ville ventet med slanking til jeg var ferdig med å amme... men trening er bare bra!! Så lenge man dekker opp via kosthold. Man blir ikke nødvendigvis penere av å gå ned i vekt. Muskler som gjør at man ser bedre ut.

Jeg ville heller aldri ha slanket meg mens jeg ammet, det har jeg til info heller ikke sagt.
Ville heller fokusert på å kutte ut søtsaker og spise sunt samt gå en tur i høyt tempo hverdag. Det tror jeg holder i massevis, så fokusere på slanking når man er ferdig med å amme.

Selv gikk først ned i vekt da jeg sluttet å amme..

Spiser ikke mye søtsaker, men kjedespiser masse. Tenkte å kutte ut alt det unødvendige, og minke ned på karbohydratene. Føler jeg bare blåser mer og mer opp, og det syns jeg er deprimerende. Vil ikke bli syltynn. Er snakk om 5-7 kg, men kunne tenkt å prøve noe "vegan" greier og se om det hjelper på energien. Hadde ikke klart å jobbe nå, for jeg er så slapp. Derfor tenkte jeg å endre matvanene drastisk, ikke gå drastisk ned i vekt :p vil ned 5 kg

Spiser ikke mye søtsaker, men kjedespiser masse. Tenkte å kutte ut alt det unødvendige, og minke ned på karbohydratene. Føler jeg bare blåser mer og mer opp, og det syns jeg er deprimerende. Vil ikke bli syltynn. Er snakk om 5-7 kg, men kunne tenkt å prøve noe "vegan" greier og se om det hjelper på energien. Hadde ikke klart å jobbe nå, for jeg er så slapp. Derfor tenkte jeg å endre matvanene drastisk, ikke gå drastisk ned i vekt :p vil ned 5 kg

Hvorfor en vegan diett? Vet du hva det innebærer? Syns ikke det høres fornuftig ut å skulle kutte ut fisk, kjøtt, melk, egg og kun utelukkende leve på korn og grønt. Jeg gjorde det selv i flere år, og fikk ikke noe mer energi av det. Men endte opp med jernmangel og lavt B12 lager.

Dersom du skal ned i vekt, men samtidig få i deg mat som kan halda melkeproduksjonen i gang OG uten å få manglar, ville eg satsa på eit kosthold med lite feitt og lite karbohydrater. Seie ikkje at du skal kutta det ut, men heller minimera det. Kutt ut brød, pasta, ris (kokte, men kalde poteter er bedre i forhold til karb), kjøttdeig og slike ting. Sats heller på karbonadedeig, kylling, Go og mager produkt frå gilde og masse grønt.

Dersom du skal ned i vekt, men samtidig få i deg mat som kan halda melkeproduksjonen i gang OG uten å få manglar, ville eg satsa på eit kosthold med lite feitt og lite karbohydrater. Seie ikkje at du skal kutta det ut, men heller minimera det. Kutt ut brød, pasta, ris (kokte, men kalde poteter er bedre i forhold til karb), kjøttdeig og slike ting. Sats heller på karbonadedeig, kylling, Go og mager produkt frå gilde og masse grønt.

Men fett er ikke nødvendigvis den store stygge ulven, kommer an på typen fett. Kroppen trenger fett.

Jeg ville heller begynt å trene så smått... spist sunnere, men fremdeles dekke dagsbehovet + det man trener + det man trenger i forhold til amming. regelrett slanking kan man gjøre senere... men trening og sunne matvaner er bare bra :)

Men fett er ikke nødvendigvis den store stygge ulven, kommer an på typen fett. Kroppen trenger fett.

Jeg ville heller begynt å trene så smått... spist sunnere, men fremdeles dekke dagsbehovet + det man trener + det man trenger i forhold til amming. regelrett slanking kan man gjøre senere... men trening og sunne matvaner er bare bra :)

Derfor seie eg at ho ikkje skal kutta det heilt ut, men heller velga sunnare produkt som karbonadedeig istede for kjøttdeig. Da får ho fortsatt i seg feitt men ikkje lika mykje.

Hvorfor en vegan diett? Vet du hva det innebærer? Syns ikke det høres fornuftig ut å skulle kutte ut fisk, kjøtt, melk, egg og kun utelukkende leve på korn og grønt. Jeg gjorde det selv i flere år, og fikk ikke noe mer energi av det. Men endte opp med jernmangel og lavt B12 lager.
Har ikke satt meg helt inn i det, men jeg spiser ikke mye kjøtt. Bruker så og si bare kyllingkjøttdeig. Jeg tåler ikke melk uansett. Jernmangel har jeg hatt i alle år. Det finnes noen slike dietter som varer i 21 dager. Det kan være verdt å prøve ut etter hvert, men tenker jeg skal høre med legen ift at jeg føler meg så slapp. Kan jo være noe helt annet enn maten jeg spiser. Spiser jo ikke drittmat, men spiser mye karbohydrater stort sett og jeg blir veldig oppblåst og tung etter jeg har spist.

Har ikke satt meg helt inn i det, men jeg spiser ikke mye kjøtt. Bruker så og si bare kyllingkjøttdeig. Jeg tåler ikke melk uansett. Jernmangel har jeg hatt i alle år. Det finnes noen slike dietter som varer i 21 dager. Det kan være verdt å prøve ut etter hvert, men tenker jeg skal høre med legen ift at jeg føler meg så slapp. Kan jo være noe helt annet enn maten jeg spiser. Spiser jo ikke drittmat, men spiser mye karbohydrater stort sett og jeg blir veldig oppblåst og tung etter jeg har spist.

vel, en vegan diett innebærer jo å kutte ut alt av dyreprodukter. Hvis du har hatt jernmangel i mange år, så er vel ikke akkurat det noe særlig fornuftig. Jojo-slanking er håpløst. Man må jo skape en varig endring for at vekta skal holde seg stabil. Kan det være gluten du reagerer på?

Har du sjekke vitamin B mangel? Ein blir ofte veldig slapp når ein manglar B vitamin, spesielt B12.
Sånn til info, ernæringsspesialistane på Ullevål sjukehus for hjerte og karsjukdommar anbefalar ikkje kyllingkjøttdeig med mindre du kvernet sjølv. Dette er fordi den i utgangspunktet er veldig mager og lite smak så dei tilsette ein god del feitt og anna drit.

Gi oss et eksempel på hvordan måltidene dine er i løpet av en dag.

Har du sjekke vitamin B mangel? Ein blir ofte veldig slapp når ein manglar B vitamin, spesielt B12.
Sånn til info, ernæringsspesialistane på Ullevål sjukehus for hjerte og karsjukdommar anbefalar ikkje kyllingkjøttdeig med mindre du kvernet sjølv. Dette er fordi den i utgangspunktet er veldig mager og lite smak så dei tilsette ein god del feitt og anna drit.
Ja, jeg har har en del mangler og ting og tang, som jeg må utredes for på sykehuset. Jeg spiser veldig lite kjøtt som sagt, så jeg tror nok ikke det har så mye å si for vekta mi sånn sett. Jeg klarer bare ikke spise det etter første graviditet da jeg kastet opp så mye. Jernmangel har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og det er såpass at jeg må ha tilskudd. Vet at det ikke blir bedre selv om jeg spiser mye rødt kjøtt og spinat liksom.

Ja, jeg har har en del mangler og ting og tang, som jeg må utredes for på sykehuset. Jeg spiser veldig lite kjøtt som sagt, så jeg tror nok ikke det har så mye å si for vekta mi sånn sett. Jeg klarer bare ikke spise det etter første graviditet da jeg kastet opp så mye. Jernmangel har jeg hatt så lenge jeg kan huske, og det er såpass at jeg må ha tilskudd. Vet at det ikke blir bedre selv om jeg spiser mye rødt kjøtt og spinat liksom.

Høres veldig ut som glutenallergi, uten at jeg skal påstå at jeg er noen lege. Har en venninne som har det... hun blir trøtt (helt utslått), tung, oppblåst. Det er også vanlig å ha mangler på jern og Bvitaminer når man reagerer på gluten. jeg har selv stadig mangel på jern og det hjelper heller ikke å spise mye rødt kjøtt og spinat, men det betyr ikke at man ikke bør gjøre det da...

Gi oss et eksempel på hvordan måltidene dine er i løpet av en dag.
Jeg tror ikke det er gluten jeg reagerer på.

Hmmm..

Frokost:
2 skiver toast med kalkunskinke
1 kopp te
1 glass vann

Lunsj (varierer)
havregrynsgrøt/kyllingsalat/brødmat
Drikker gjerne vann og te i ny og ne

(formiddag)
Frukt (banan/pære/maiskolbe)

Middag (dette varierer jo veldig)
Kan være alt fra fullkornspagetti/lasgne, til pastasalat med kylling, poteter med stek/koteletter osv)

Kvelds (er ikke alltid jeg spiser kveldsmat)
Men da blir det gjerne noe knekkebrød, evt forsyner jeg meg med noe salat eller noe annet jeg finner. Veldig vanskelig å skrive hva for det kan være hva som helst

Høres veldig ut som glutenallergi, uten at jeg skal påstå at jeg er noen lege. Har en venninne som har det... hun blir trøtt (helt utslått), tung, oppblåst. Det er også vanlig å ha mangler på jern og Bvitaminer når man reagerer på gluten. jeg har selv stadig mangel på jern og det hjelper heller ikke å spise mye rødt kjøtt og spinat, men det betyr ikke at man ikke bør gjøre det da...

Har også jernmangel men om eg er flink til å eta leverpostei ca fire dagar i veka, klarer eg å halda det litt i sjakk :P

Ja, men jeg blir kvalm. Det sitter igjen etter hyperemesisen. Jeg takler det bare ikke. Har testet for cøliaki tidligere, så tror ikke det er det, men kan jo spørre om en ny blodprøve. Jeg skjønner bare ikke at jeg kan bli så oppblåst. I går for eksempel så jeg 7 mnd gravid ut på slutten av dagen. Nå ser det ikke ut som jeg har fått noen barn ift magen min. Jeg har ikke opplevd å bli så oppblåst før.

Har også jernmangel men om eg er flink til å eta leverpostei ca fire dagar i veka, klarer eg å halda det litt i sjakk :p
Hva pleier HBen din å ligge på?

Back
Topp