Ned i vekt og forvirra....

Tone-mor

Betatt av forumet
Ja nå ble jeg en smule forvirra her før leggetid. Jeg har gått ned over et halvt kilo siden i går?? hva skjer? Har generelt ikke lagt på meg så mye i svangerskapet sånn vektmessig, ca 7 kg. Men siden jeg har trent mye før svangerskapet og ikke noen ting siden uke 10 pga svangerskapsplager så har nok fettprosenten gjort sitt opprykk uansett.

Men jeg har ligget svært stabilt på vekten og heller hatt oppgang. Så jeg ble litt smånervøs nå som jeg har gått ned. Jeg er i uke 34+3 nå. Vært inne på sykehuset og fått stoppet premature rier tidligere, og hatt et par rier både i går og i dag men ikke noe av intervaller som er å snakke om. Det har også gitt seg. Guttungen er godt festet i bekkenet.

Noen andre som har opplevd dette? ringer jordmor i morgen om vekta viser det samme, men pleier å veie mindre om morgenen så er redd den vil vise over kiloet mindre i morgen. Har spist og drukket bra.

Du kan ha mindre vann i kroppen. Jeg gikk ned to kg etter mye hvile med beina høyt og mye væske.

Du kan ha mindre vann i kroppen. Jeg gikk ned to kg etter mye hvile med beina høyt og mye væske.

Ja hadde jeg hatt mye vann i kroppen så hadde det vært logisk, men har ikke hatt særlig med vann i kroppen som jeg har merket ihvertfall. Hverken hoven i beina eller noen andre steder.

Tror dette er en av grunnene til at man ikke bør veie seg hver dag.. Hos meg er det hele tiden variasjoner på +/- 1kg.. I dag tidlig veide jeg feks 1 kg mindre enn på mandag morgen, men tror det har sammenheng med at jeg kanskje hadde mer vann i kroppen/mer mat i systemet... Babyen har hvertfall vokst som den skal og mer til, selv om jeg ikke har gått opp mer enn 9 kg til uke 38:) men hvis barnet ikke følger vekstkurven/beveger seg mindre ville jeg absolutt tatt en sjekk:)

Tror dette er en av grunnene til at man ikke bør veie seg hver dag.. Hos meg er det hele tiden variasjoner på +/- 1kg.. I dag tidlig veide jeg feks 1 kg mindre enn på mandag morgen, men tror det har sammenheng med at jeg kanskje hadde mer vann i kroppen/mer mat i systemet... Babyen har hvertfall vokst som den skal og mer til, selv om jeg ikke har gått opp mer enn 9 kg til uke 38:) men hvis barnet ikke følger vekstkurven/beveger seg mindre ville jeg absolutt tatt en sjekk:)

Jeg veier meg ikke hver dag, det var rent tilfeldig jeg var på vekta så tett på hverandre i forhold til jordmor kontroll. Kan være helt tilfeldig at vekta plutselig slår om. Men trodde egentlig ikke dne skulle gå ned så sent i svangerskapet, heller at jeg skulle gå opp mer. Han har fulgt vekstkurven sin bra, og jeg lå med 2,6% vekstavvik forrige helg. Det er jo ikke mye.

Det kan komme an på veldig mye. Vekten kan variere såpass iløpet av en dag og uten at man er gravid også. Kommer an på hva man har spist og drukket, om man har vært på do osv. Anbefaler å veie på morgenen, da er det vel mest korrekt med tanke på en hel natt uten mat osv som regel:)
Om det er forskjellige vekter så kan det også ha noe å si. Og hvor mye klær man har på seg

Reagerte bare på at den varierte så mye, spesielt med tanke på at jeg burde veie mer på kvelden enn morgenen og nå er det motsatt. Har vanligvis svært god kontroll på vekten min. Er vel blitt temmelig spesialist på egen kroppsvekt etter å ha gått ned 45 kg før svangerskapet :-) Men denne gravidkroppen her kjenner jeg ikke til i det hele tatt, alt er nytt og uvant og svært så forvirrende :-) :-)

Her kan det variere med opptil 2 kg iløpet av dagen hos samboer, og ofte 1 kg hos meg. Skjønner jo at det er forvirrende da når du ikke har opplevd det før:)

Her kan det variere med opptil 2 kg iløpet av dagen hos samboer, og ofte 1 kg hos meg. Skjønner jo at det er forvirrende da når du ikke har opplevd det før:)

Ikke opplevd det under graviditeten, da har jeg gått jevnt oppover. Men har selvfølgelig opplevd det før jeg ble gravid og under vektnedgangen min.

Ikke opplevd det under graviditeten, da har jeg gått jevnt oppover. Men har selvfølgelig opplevd det før jeg ble gravid og under vektnedgangen min.
Aha sånn å forstå. Har opplevd det flere ganger under graviditeten og her, men ikke noe hverken lege eller jm bryr seg om. Om du bekymrer deg kan du jo ta en tlf i morgen da:)

Uansett, utrolig bra jobba med nedgangen :)

Aha sånn å forstå. Har opplevd det flere ganger under graviditeten og her, men ikke noe hverken lege eller jm bryr seg om. Om du bekymrer deg kan du jo ta en tlf i morgen da:)

Uansett, utrolig bra jobba med nedgangen :)

Ja sikkert ikke noe å bekymre seg over, bare enda en ny ting i dette svangerskapet.

Takk for ros ang vektnedgang :) det måtte til og jeg er glad for det. Hatt det tungt nok dette svangerskapet om jeg ikke skulle hatt den ekstra vekta i tillegg

et halvt kilo er ikke mye :) Når jeg ikke er gravid, veier jeg somregel 1-2 kilo mer om morning enn kveld, pga at jeg trener mye, svetter, og er på toalettet iløpet av dagen. det er vanlig å ha forskjellig vekt morgen og kveld, alt fra noen hundre gram og opp til ca 2 kilo :)

et halvt kilo er ikke mye :) Når jeg ikke er gravid, veier jeg somregel 1-2 kilo mer om morning enn kveld, pga at jeg trener mye, svetter, og er på toalettet iløpet av dagen. det er vanlig å ha forskjellig vekt morgen og kveld, alt fra noen hundre gram og opp til ca 2 kilo :)

Når du ikke er gravid ja. Jeg er som regel lettere om morgenen når musklene etter trening er avslapppet, når jeg har vært på toalettet og magen er tom for mat. Aldri veid mindre på kvelden.

Nå i graviditeten har vekten også stort sett gått opp. Bortsett fra nå. I morges veide jeg 1.5 kg mindre som jeg forutså i går kveld. Svetta som en gal i natt. Så noe skjer ihvertfall. Men trenger ikke være noe galt av den grunn. Forstår på flere her at det er helt normalt :)

Back
Topp