Navnoppkalling - teit?

• Trådstarter Trådstarter Waxi
  • Opprettet Opprettet
W

Waxi

Guest
Har du et barn som er kalt opp etter noen?

Jeg synes det er en teit tradisjon. Skjønner det hvis det er noen som skal hedres, og at foreldrene LIKER navnet. Men synes det er teit å kalle opp bare for å kalle opp.
"Han skal hete Leiv Torbjørn. Oppkalt etter farfaren sin[:D]"

Hører om mødre som eeeegentlig er i tvil på om de vil kalle barnet for det, fordi det høres så rart ut (gammelt), men alikevel gjør det for ikke å skuffe vedkommende barnet skal oppkalles etter.

Jeg syns det kan være sært om man gjør det bare for at det er tradisjon[8|] om man egentlig ikke liker navnet[;)]

Magnus er oppkalt etter en venn som døde noen mnd før jeg ble gravid med han, syns også navnet er fint da[:)]

Liam likte vi godt og når vi fant ut det var en annen versjon av navnet til mannen var det bare en bonus(william) [:)]

Våres minste er oppkalt etter oldefaren sin. Han døde nesten nøyaktig ett år før minsten ble født. Kalte han opp fordi vi synes navnet er tøft og fint[:)]Synes det er flott å videreføre navn, men man må jo like navnet og ikke gjøre det fordi man føler man må!

Min sønn er oppkallt etter min avdøde onkel, mamma sin bror. Og jeg synes navnet er fint i tillegg til at det er mer en bare et navn for oss:)

Begge navnene til snuppa er fra familien.
Vi syns navnene er flotte, og menneskene vi har hentet navnene fra er også flotte.
Svigermor er den ene vi har kalt opp etter, og vi vet at hun er kjempestolt over det. [:)]
I tillegg er guttenavnet vi har på lur et familienavn fra sambo sin side, både faren og farfaren hans hadde.
Så jeg syns ikke det er teit å kalle opp.

Vi kommer antakelig til å lete i familienavnene til våre fremtidige barn, men det er ikke krise om vi ikke finner noe vi liker. Det er bare ekstra stas, syns jeg. [:)]

Minsten er oppkalt etter sin oldemor. Hennes mellomnavn var Nikoline, og hadde mini vært en jente hadde vi nok brukt Nikoline-navnet enten som fornavn eller som mellomnavn [;)] Men siden mini er en gutt, heter han Nikolai, som jeg forøvrig syns er et flott navn som passer han godt [;)]

Syns det er en utrolig koselig tradisjon. Har veldig lyst til å kalle en evt jente for Alma, etter oldemoren min. Hun er en viktig person i livet mitt. Om kjæresten min er enig er vel heller tvilsomt..

Synes navn oppkalling er koselig jeg[8D]

Synes det er teit om man kaller opp bare for å gjøre det siden det er tradisjon. Men om man liker navnet, og man ellers har lyst er det greit[:)]

her har gutten fornavn etter min far, og mellomnavn etter sin egen far.
elsker begge navnene, så det var naturlig. er i tillegg tradisjon i min familie å gjøre det.

Våre barn skal oppkalles etter oldeforeldre & min mormor <3

Men ikke bare fordi de het den,men vi liker navnene veldig godt[:D]

Enig i at det er teit å kalle barna sine et navn bare fordi foreldre,besteforeldre eller oldeforeldre heter det, om man ikke liker navnet..

Jeg er enig om at det er teit å oppkalle etter noen - bare for å gjøre det, uten å like navnet.

Men utenom det, så syns jeg det er en hyggelig ting å gjøre. Er ikke så in i de greiene, har egentlig ingen jeg vil bruke navnet til i slekta/omkretsen min. Eller jo, bestemora mi. Men det er ikke pga. henne, det er fordi det er et søtt navn.

Jeg er ikke for oppkalling. Det er vel kanskje greit der det har vært et navn i generasjoner, men er generellt ikke for det nei[:)]
Synes alle kan få "sitt eget" navn[:)]

Minien her er oppkalt etter sin oldemor (som fortsatt er i live)
Vi syntes det var veldig koselig og vi likte navnet veldig godt

gutten vår er oppgjenkallt. mellomnavnet hannes. pappaen, bestefaren, oldefaren å tippoldefaren har det samme mellomnavnet (navn nr 2). å siden det forsåvidt var et av yndlingsnavna mine så hadde ej ingen problem med det. var faktisk ej som sa han skulle få det! lenge før vi i det hele tatt tenkte på barn! snuppa derimot er født på mormora å tippoldemora (mormora si mormor) sin bursdag, så var mange som syns ho burde bli oppgjenkallt etter de. men nei, ej hadde allerede bestemmt navn på snuppa mi! men hadde jo aldri trodd ho skulle komme akkurat den dagen da!
lille i magen kan jo bli født på noen sin bursdag, men siden vi alt har bestemmt navn så skjer det nok ikke dinne gangen heller at den blir oppkallt.

så lenge folk syns navnet er fint så korfor ikke. men når man ikke er helt gira på navnet så kan man fint la være. å det bør resten av familien respektere!!!!!!!!!!!!!! er jo ikke de som skal bestemme hva barnet DITT skal hete.

Jeg er ikke fan av oppkalling på mine unger! (ihverfall ikke å oppkalle etter noen som ennå lever og er nært forhold til: som Torbjørn og jr Torbjørn eller gamle Torbjørn og lille Torbjørn som flere gjør). Men skjønner folk vil og syns det er koselig. :)

nja Mi heter Alise etter meg, MEN jeg valgte å kalle henne det fordi jeg syntes navnet er kjempe fint og skulle ønske jeg brukte det selv (har to) og ikke fordi jeg ville hun skulle hete det samme

Jenta mi er oppkalt etter mormoren og morfaren sin![:)] Jeg syns det er koslig med oppkalling, og syns navnet er helt nydelig[;)]
Hun har dobbeltnavn.

Back
Topp