Navnfest eller Dåp?

Mrs. Potato Head

Flørter med forumet
Skal dere ha navnfest eller dåp for babyen'e deres? Og hvorfor?

Vi skal ha navnfest på gutten våres. Dette fordi vi ikke har noen tro. Vi feirer at han er født og at han har kommet til vår verden.

Vi skal ha dåp i den katolske kirken.
Mannen er katolikk, jeg er protestant.

Her blir det dåp... Men det er kun for at det er tradisjon. Og vi orker rett å slett ikke krangle å diskutere foreldra våre. Kunne godt heller tenkt meg navnefest ettersom ingen av oss tror. Men her er det kun for foreldra våre at vi gjør det.

Vi skal ha en normal kirke dåp :) Ikke fordi vi er kristne, men vi er begge døpt og føler det er rett, barnet får heller ved en senere anledning heller velge å konfirmere seg borgelig om det er et ønske.

Vi skal ha dåp i kirken, det er en tradisjon for meg og sambo og vi begge er døpt men ikke personlig kristen. Han skal døpest når han er 4 mnd, slik som storesøstra si

marley88 skrev:
Vi skal ha en normal kirke dåp :) Ikke fordi vi er kristne, men vi er begge døpt og føler det er rett, barnet får heller ved en senere anledning heller velge å konfirmere seg borgelig om det er et ønske.

Nett det samme hos oss emoticon

** Sladrer med moto2 & Kluten **

Ticker id: PJa0

Ticker id: f9k1

Ticker id: XOL6

Me har plana om å gifta oss i juni og vil då ha dåp samtidig :) Han vil då vera mellom 3 og 4 mnd.

Mannen er oppdratt katolsk og jeg er humanetiker, så her blir det ingenting :-)

(Hadde aldri aldri aldri døpt ungen min kun for tradisjon uansett, like lite som jeg for eksempel hadde meldt ungen min inn i hinduismen eller islam hvis jeg ikke hadde trodd på det selv. H*n kan velge når h*n er gammel nok, jeg vil ikke ta det valget på vegnet av barnet mitt.)

Foreldrene våre på begge sider reagerte også på at vi valgte navnfest. Ingen i familien har gjort det før. Vi skal ha festen når gutten er ca 5 måneder. For det er den alderen kjolen er laget til.

vi skal ha dåp. synes det er en koselig tradisjon. hvis de vil melde seg ut av statskirka eller konfirmere seg borgelig senere, så er det greit, men de skal slippe å måtte døpe seg for å konfirmere seg kirkelig.

Her blir det navnefest slik som vi hadde for Ask. Samler familie og venner og feirer at prinsessa har kommet til verden. Synes det er kos å gjøre litt stas og markere at det har kommet et nytt barn til verden.

Her vert det dåp.

Både eg og sabuaren min er medlemmar i statskyrkja. Er ikkje dei mest ihuga kyrkjegjengarane, men tradisjon er viktig for begge to.

Navnefest har me ingen tradisjon for, hadde me ikkje bestemt oss for dåp så hadde det ikkje blitt noko før fyrste fødselsdagen

marley88 skrev:

Signerer denne.

øyensten skrev:
Dette blir mitt første barn:-) Hvor gamle er de når de døpes (hva er vanlig)?

Er vel 3-4 måneder som er vanlig. Min første her også, men vi har valgt å døpe mini i april. Ellers hadde det blitt mai, men da er det så masse bursdager og komf, at vi valgte å ta det i april :)

Vi kommer til og ha dåp :)
Mest forde at vi begge liker og følge tradisjonene!
Men også forde at jeg ble ikke døpt, så for og kunne konfirmere meg, måtte jeg gjøre dette i 8´e klasse(Stressende)
Han/Hun kan heller melde seg ut av kirken når den tid kommer, og valge om konfirmasjon, vil H*n selvfølgelig få ta selv :)

Vi skal ha dåp i kirken. Det er tradisjon og det som føles mest naturlig for oss :)

Vi skal ha dåp.
Det er vel mest fordi det er tradisjon, men uansett så er det det som føles riktig...

Dåp når barnet er 3-4mnd, tradisjon.

Dåp i kirken, fordi vi er kristne. Håper å få det til i påsken slik at det blir enklere for familien min som reiser langt.

Back
Topp