Navnevalg

Studentmammen

Betatt av forumet
Hvor finner dere inspirasjon til navnevalget? (Slektstrær, nettsider, litteratur...) Og hva er viktig for dere når dere velger navn (er det viktigst at det høres pent ut, har tradisjoner, er lite brukt etc.)?

Vi har hentet inspirasjon fra familienavn, førstemann er oppkalt etter min farmor, mormor og mor.. neste blir ikke direkte oppkalt etter noen, men det er et navn som har gått igjen i slekten til min far <3 litt morsomt at begge to blir oppkalt etter min side, men mannen er heldigvis enig i navnevalgene :-)

Jeg har sett på slektstreet til sambo (et gigantisk et), men ikke funnet noe særlig der. Har veldig lyst å kalle opp etter noen i familien, men foreløpig ingen fristende navn.. Jeg vil ha Oline, bestefaren har Olai som mellomnavn. Så kan jo late som det er oppkalling:hilarious: Samtidig het oldemoren Karoline. Så det kan jeg evt strekke meg til.

Bortsett fra det skriver jeg ned navn jeg hører hvis jeg liker de!

Men viktigste er at vi begge syns navnet er fint! Ingenting går over det her hvert fall:joyful:

Vi hadde en stund et oppkallingsnavn klart til lillemann i magen, men ingen av oss ble helt komfortable med det.
Så, kikket på en rekke alternativer.. og navnet vi har falt på passer godt sammen med storesøsknenes navn. Ikke noe spennende oppkallingshistorie, men det føles så riktig. :)

Vi har ikke oppkalt vår første og kommer ikke til å gjøre det med vår andre heller. Men navna vi vurderer er alle å finne i våre slekter. Men det er ikke nærere enn onkelen til barnets oldefar, eller tanta til farfar.

Her har vi valgt navn som vi syns har fin betydning, som vi liker klangen på og som ikke er så altfor vanlige. Blitt til at vi kommer med forslag begge to i en periode, så går vi og tygger på de en stund. Så etter hvert trer et navn mer frem enn de andre og da har det heldigvis vært like navn vi har landet på alle gangene :joyful:
Eneste som er oppkalt her med mellomnavn er minstemann, etter avdød onkel. Da bare føltes det riktig.

Jeg har også hatt liste på mobilen med "fine navn". Så har brukt den til inspirasjon. Vi har ikke blitt enig/funnet ut av navn enda.. Men jeg har også kikket på slektstreet ooog kjøpt navnebok :wacky: Så er jeg flittig leser av navneforumet og googler top navn ulike land. Tror jeg bruker alt for mye tid på det haha, og selv om, så har vi (egentlig han) blitt enige eller bestemt oss :)

Her er vi bare uenige :p Mannen vil ha oppkalling på denne gutten også, men første mann er ikke oppkalt. Liker generelt ikke oppkalling.

Eg har funnet namna til mine barn bakover i slektstreet :)

Jeg har også hatt liste på mobilen med "fine navn". Så har brukt den til inspirasjon. Vi har ikke blitt enig/funnet ut av navn enda.. Men jeg har også kikket på slektstreet ooog kjøpt navnebok :wacky: Så er jeg flittig leser av navneforumet og googler top navn ulike land. Tror jeg bruker alt for mye tid på det haha, og selv om, så har vi (egentlig han) blitt enige eller bestemt oss :)

Kjenner selv jeg bruker alt for mye tid på det, men klarer ikke å finne noe som passer mine kriterier og som vi begge liker! Føler navnet må bety noe for oss på en eller annen måte. Barnet skal jo sannsynligvis bære navnet hele livet! :-o Kanskje navnebok er veien å gå, har ikke prøvd det :)

Hun får et navn som ikke noen av oss har hørt at noen har kalt barnet sitt (her ivertfall) og mellomnavnet er etter pappaen og farfar og hans far igjen :)

Hun får et navn som ikke noen av oss har hørt at noen har kalt barnet sitt (her ivertfall) og mellomnavnet er etter pappaen og farfar og hans far igjen :)

Så spennende. Gøy med navn som ikke så mange har.

Back
Topp