Navnevalg

Bruker388hgl

Blir kjent med forumet
Vi vet ikke om det blir gutt eller jente ennå, men hvis det blir gutt, vil jeg gjerne at han skal hete Sophus eller Sofus. Mannen synes at det er et alt for mykt navn til en voksen mann. Hva tenker dere? Og hvilken stavemåte ser best ut?

Burde i hvert fall skrives Sophus tenker jeg :) når jeg tenker dette navnet på en voksen mann ville det Vært en akademiker med halvlangt krøllete hår, ganske feminin, som er glad i vin og kunst :)

Haha! Ja, det passer bra med mine tanker for gutten, men ikke så bra med farens tanker for han :-D

Last edited:
Enig med mannen din :p
Også har vi gatekjøkken kiosk under dette navnet.

Men skal du velge en av disse så er vel Sophus noe bedre.

Høres ikke Sophus litt intellektuelt ut da? Og så er det uvanlig uten at folk sier "Hæ? Hva sa du? Kan du stave det?". Men jeg vipper mot Sophus jeg også, så det ikke ser ut som oppkalling etter kjæledyret...

Jeg er igrunnen også enig med mannen din ;) Forbinder det bare med en katt ;) Men i forhold til skrivemåte vil man nok bli nødt til å stave det for folk dersom han heter Sophus istedefor Sofus..

Vet om en pjokk som heter det.. Han er beintøff da :p hehe så passer ikke helt med det andre her ser for seg :p

Men må å si meg enig med mannen din likevel.

Men er det ikke godt smaken er som baken :)

Hadde vert kjedelig om alle likte det samme :D

Men liker bedre Sophus enn mange av de andre litt sjeldne navnene :)

Helt ærlig så syns jeg det passer best til katt, men det er min mening, hehe :) Syns Sofus er best skrivemåte:)

Hehe! Det virker som mange får samme assosiasjoner som mannen min da, et litt puste navn ;-) Men jeg synes det både er koselig, det kan bli tøft og det er lite brukt. Det er jo egentlig barnet som skaper navnet, så navnet blir barnet mer enn barnet blir navnet. Vi får nå se, kanskje det blir jente. Da skal hun ikke hete Sofie, for det navnet er i alle fall alt for populært. Må være et lite brukt navn synes jeg da.

Guttenavn er vanskelig synes jeg. Jentenavn er lettere. Feks mange fine danske jentenavn. Syns mange guttenavn er litt teite :-P.

Hvis jeg får jente..(tror ikke det) men hvis, så vil jeg ha samme navn som datteren til huseieren. Er det teit å "herme"? (vi skal flytte herfra da når baby er 4 mnd)

Nei, nei, nei, det er ikke teit å herme! Jeg hadde tatt det som et kompliment. Det betyr at noen synes jeg har god smak og at barna mine har tedd seg på grei måte. Hvis du uansett skal flytte hadde jeg hvertfall ikke bekymret meg, og datteren din vil ikke ha noe som helst forhold til hvor du fikk inspirasjon fra. Jeg synes jentenavn er vanskelig også. Jeg vil gjerne ha noe som er lite brukt, vakkert og spesielt, men samtidig ikke tilgjort. Må være noe man har hørt før. Har en gutt og en jente fra før. Gutten fikk navnet Vilmer. Det virket overraskende fremmed for mange. Sophus har derimot alle hørt før. Vil egentlig ha Lavrans, men det har mannen gått helt i baklås på, så det får jeg ikke gjennomslag for uansett :-P Skal kikke litt på dansk inspirasjon selv. Det kan jo være lurt hvis man vil ha noe uvanlig som likevel ikke høres fremmed ut :-)

I natt hadde vi vår første runde med navneideer, hehe. Det føles litt tidlig, men veldig koselig da!

Vi er heldigvis på bølgelengde i forhold til generelle kriterier for navn. Ikke for eksotisk (utenlandsk), bør ikke være fryktelig trøblete på engelsk men har ikke behov for en engelsk parallell, ikke for mye brukt, navn som en av oss har ugreie assosiasjoner til styrer vi unna.

Vi har mange ideer til guttenavn, men strever med jentenavn! Litt fordi begge familiene har tradisjoner med arv av jentenavn, og det kan bli vanskelig å tilfredsstille begge.

(edit - stavefeil)

Last edited:
Det er ikke så enkelt da, man har jo alltid noen kriterier. Jeg har også som kriterium at det skal være to stavelser i navnet, verken mer eller mindre. Det er liksom det eneste navnene våre har til felles i familien. Og så er jeg litt enig i det med engelsk, da skal fungere sånn noen lunde hvertfall. Heldigvis lang tid igjen å tenke på, og det er jo en veldig koselig syssel da :-)

Navn er ikke alltid like lett nei:P Og må si jeg ikke likte guttenavnet, men smak og behag;)
Her har vi rimelig klare med både jentenavn og guttenavn:D
Eneste er vel at jeg ønsker mellomnavn til jenta og, men mannen vil ikke ha:P

Back
Topp