Navnets betydning

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Hvor viktig er det for dere at navnet til barnet deres betyr noe meningsfullt/positivt?

Sofia betyr vidsom f.eks, mens Christian betyr rett og slett bare kristen hehe...Tidligere betydde det litt mer for meg enn det gjør for meg nå. Nå er det viktigere at jeg liker selve navnet, og ikke dets betydning.

Betydning har ikke noen betydning for meg..[8|][&:][8D] Var ikke akkurat det første jeg sjekket da vi hadde bestemt oss for navna.

driter i betydningen[8D]
ingen som går å kann alle navns betydning i hue uansett. nei for meg har det INGENTING å si![;)]
om man skulle valgt navn etter betydningen kunne man endt opp med mange rare navn ja[:D]

ORIGINAL: lnie

Ikke at jeg har så mange barn lalalalla..Men for meg er det ikke viktig at mine barn får navn som har en spesiell betydning[:)] Hadde likt det veldig om det hadde hatt en fin betydning, men dropper ikke et navn fordi det bare betyr en sko istedenfor et tre, liksom.

Vet bare at for en del er det veldig viktig at navnet betyr f.eks styrke, visdom, storhet, vennlighet, håp osv. Men enig med deg; er bare en bonus om det betyr dette - mens det viktigste er å finne et navn en liker og ikke velge det bare ut i fra betydningen.[:)]

før jeg traff mannen min var det viktig at både betydningen og navnet var fint... men etter at vi fikk gutta innså vi at dersom vi finner navn som funker sånn halvveis på norsk, engelsk,tysk og ungarsk så er vi mer enn fornøyd[:-]

aldri brydd meg om hva navnet betyr.Har ikke tfuffet en person som har spurt hva navnet til ungene har betydd heller

Betydningen spillte stor rolle her med førstemann, med tanke på mellomnavnet.

"Alexander" betyr "menneskehetens beskytter", og "Kal-El" er jo det kryptoniske fødselsnavnet til Supermann som betyr "stjernebarn" (altså et barn av universet), så da var den saken grei. I tillegg har de to navnene kombinert en underliggende beskjed, om at alle har en mørk (Alexander Luthor - Supermanns nemesis) og en lysere side (Kal-El / Supermann).

Navnet til minstefrøken valgte vi hovedsakelig fordi det var fint i våre ører, og passet godt med "Alexander" samtidig som navnene også har direkte historiske linker til hverandre. "Katarina den store" var keiser fra Alexandria, som igjen er byen som ble grunnlagt av "Alexander den store".

Katarina betyr "ren" / "jomfru".

ORIGINAL: Kal-El

Betydningen spillte stor rolle her med førstemann, med tanke på mellomnavnet.

"Alexander" betyr "menneskehetens beskytter", og "Kal-El" er jo det kryptoniske fødselsnavnet til Supermann som betyr "stjernebarn" (altså et barn av universet), så da var den saken grei. I tillegg har de to navnene kombinert en underliggende beskjed, om at alle har en mørk (Alexander Luthor - Supermanns nemesis) og en lysere side (Kal-El / Supermann).

Navnet til minstefrøken valgte vi hovedsakelig fordi det var fint i våre ører, og passet godt med "Alexander" samtidig som navnene også har direkte historiske linker til hverandre. "Katarina den store" var keiser fra Alexandria, som igjen er byen som ble grunnlagt av "Alexander den store".

Katarina betyr "ren" / "jomfru".

Ja jeg har tenkt dette du skriver her selv faktisk da jeg så hva dere kalte jenta deres. Ingenting galt med det, men jeg beit meg merke i det.
Utenom det med Kal-El da, i og med at jeg visste det fra før (du har forklart det tidligere for lenge siden).

For meg var betydningen av navnet ganske viktig. Vi gikk gjennom hele navneboken, og sjekket betydningen av alle de navnene vi likte. Jeg ville ha noe positivt. Ville ikke at gutten min skulle ha et aggresivt navn som f.eks. betyr stor hærfører, modig kriger eller noe slikt. Vi endte med det navet med den betydningen vi likte best, men mest fordi vi også liker navnet veldig godt. Hadde det vært et finere navn med nøytral betydning hadde vi heller valgt det. Felix betyr lykkelig / den lykkelige.[:)]

Vi valgte navnet til Erica etter en person vi likte, og hva hun står for. Og det er jo en blomst da (eller lyng om man vil). Og ettter et kjapt søk fant jeg ut at det også betydde "alltid leder".
Mellomnavnet valgte vi fordi det var en ballethistorie jeg likte veldig godt, men mannen foreslo det litt på tull fordi det egentlig er et supermodellnavn. Betydningen av det navnet er "forpliktelse".

Tilfeldig betydning av navnet da, men kunne hvert fall vært verre [:D]

Vi fokuserte på å finne navn vi likte, og betydningen av dem er mer en "bonus"
Samtidig betyr det iallefall såpass mye for meg at jeg vet godt hva navna til begge barna mine betyr

Vi har valgt navn som betyr mye for oss (ikke som vi "bare" synes er pene).
Det er liksom symbolsk.
Og det er for oss like viktig som hva navnet egentlig betyr.

Har ikke alt å si, men synes det var fint når jeg fant ut at matheo betyr Guds gave [:)]

Absolutt ikke avgjørende for vårt navnevalg, men er glad det ikke betyr noe negativt eller stygt.
Sønnen min heter Jakob og det betyr "den som holder i hælen"...

Sjekket ikke ut hva navnet betydde, men det passer[:D]
Frida betyr vakker, fred og vakker kvinne

Navnets bestydning spiller ingen rolle for oss. Men Zimile betyr : "one who stands firm".

Betydningen var viktig for oss da vi valgte navn, og vi brukte mye tid på å finne det vi likte best[:)]

Barna våre har dobbeltnavn.

Navnene til jenta vår betyr; "Elsket" og "Gud er nådig"
Navnene til gutten vår betyr; "Guds gave" og "Gave fra Gud"

Back
Topp