Navnet "Rex"

• Trådstarter Trådstarter Maanda
  • Opprettet Opprettet
M

Maanda

Guest
Ser det er en bruker her som skal kalle ungen sin Rex. Er det lov? Rex betyr jo konge og er etternavnet il kongefamilien.

ifølge ssb.no er det flere som heter det, så det må være lov :)

Du søkte på mannsnavnet: Rex

Det er 21 menn som har Rex som første fornavn.
Det er 4 menn som har Rex som eneste fornavn.

Haha, at ikke jeg tenkte på det. Man kan jo søke på ssb ja. Hmm..

For meg er det hunde eller kattenavn. Sammen med Milla!!

Miss Fat skrev:

Milla er jo en smakssak, men Rex ER jo et hundenavn liksom:P

Ja, da har kanskje dyrkelsen av unger som små kongelige gått et lite skritt for langt. Enten det, eller så gidder ikke folk å bruke to sekunder på research før navnevalg.

Serr...!?
Haha!!
Jaja.....

Det er jo et vanlig guttenavn i amerika ihvertfall, men ikke så vanlig (enn så lenge) i Norge.

Apropos kongenavn på hunder, om jeg får meg hund noen gang så skal han hete Kong Harald. Ser for meg hvor morsomt det skal bli når jeg skal rope inn hunden hahahaha!

Og det er helt sikkert meg det er snakk om? :P 

Den saken har vi undersøkt, det er iallefall lov å ta Rex som fornavn, men som etternavn må man søke om tillatelse til, men det er heldigvis ikke aktuelt ^^ 

Og dessuten peker navneloven også på at det er tillatt å bruke fornavn der det er vanlig i andre kulturer/tradisjoner. Min familie har engelsk opphav og Rex er helt normalt i England hvertfall. 

Og JA, vi har tenkt på at det kan oppfattes som et hundenavn, så vi la til Magnus :)

De fleste her i norge forbinder vel Rex med enten kongehuset, den tyske detektivhunden på tv eller Tyrannosaurus Rex. Men siden det er et vanlig navn i engelskspråklige navn, er det vel ingenting i veien for at man kan kalle ungen sin det. Tror faktisk det er mye merkeligere ting som godkjennes med bakgrunn i at barn har flerkulturelt opphav. Og da mener jeg merkeligere for oss som er vant med helnorske navn i slekten, det er jo helt naturlig for de som gir barna sine navn fra sin egen kultur og språk. 

Papillon skrev:
De fleste her i norge forbinder vel Rex med enten kongehuset, den tyske detektivhunden på tv eller Tyrannosaurus Rex. Men siden det er et vanlig navn i engelskspråklige navn, er det vel ingenting i veien for at man kan kalle ungen sin det. Tror faktisk det er mye merkeligere ting som godkjennes med bakgrunn i at barn har flerkulturelt opphav. Og da mener jeg merkeligere for oss som er vant med helnorske navn i slekten, det er jo helt naturlig for de som gir barna sine navn fra sin egen kultur og språk. 

Sign. Synes forsåvidt det er litt spesielt å starte en tråd der en annen brukers valg av navn er overskrift, satt spørsmålstegn ved og diskutert. Helt sikkert ikke vondt ment, men jeg hadde i alle fall syntes det var kjipt å oppdage en egen tråd om meg og navnet jeg har valgt til mitt barn.

Det kan være litt korttenkt gjort av trådstarteren - men samtidig var jeg og samboeren fullt klar over at enkelte kom til å reagere. Ble ikke noe overrasket over denne tråden egentlig :P Folk får ha sine meninger :-) 

Synes dette ble litt ufint, i forhold til at "ei her inne skal kalle ungen sin det", hvorpå mange føler behov for å fortelle at de assosierer det kun med en hund. Det er få ting som sårer så mye som drittprat om våre nærmeste, inkludert det navnet som den enkelte av oss velger å ha på sin egen unge. Hun hadde ikke selv bedt om noen synspunkt, og må inn og "forsvare" seg. Navnesmaken er forskjellig, men vi må kunne stole på at foreldrene vet hva de gjør når de bestemmer navn til ungen sin. 

huff, nei det er et bikkje navn. hadde aldri kalt gutten min det. viste ikke at de kongelige het det til etternavn jeg?? hva man lærer på BV vel

Syns navnet er tøft jeg navn som Ravn og Ulv og sånt er jo ikke annerledes vel?

Og ang hundenavn...hvor mange unger har ikke det da? Siden alle gir hundene sine menneske navn?

Max og Leon  f.eks er jo et godt eksempel..vet om flere hunder som heter det!

Miss Fat skrev:

Bra du tar det slik mamman til Rex :)
Men må si meg enig med flere her, dette synes jeg var ufint.

Back
Topp