Navnet Matteus

Jeg har nevnt navnet til noen av de nærmeste og får bare negative tilbakemeldinger på at det er et bibelsk navn :(

Usj...

Jeg har nevnt navnet til noen av de nærmeste og får bare negative tilbakemeldinger på at det er et bibelsk navn :(

Usj...
Spiller det egentlig noen rolle?! Det som er hovedsaken er at dere liker navnet, de andre vil bli vant til det, og etter hvert vil det bli utenkelig at gutten skulle hete noe annet!
Reaksjoner fra de rundt er en av grunnene til at vi holder vårt navn til magetrollet hemmelig. Det er et spesielt navn, gammelnorsk og få har navnet. Folk er ubetenksomme og mangler veldig ofte filter mellom hjerne og munn når det gjelder slike ting. Det er jo ikke opp til dem å bestemme, men de skjønner ofte heller ikke at deres ubetenksomme, negative utsagn er sårende.

Synes det er et fint navn :)

Synes det er et flott navn!
Og joda jeg tenker bibelsk navn, men vanskelig å la være da jeg er kristen.

Skal kanskje sies at tenker bibelsk om Peter, Maria, Lukas, Johannes, Filip, Markus, Rakel osv osv også.

Tenker bibelsk om matteus..og lukas og johannes.. Men ikke om maria og peter (hvis ikke det hadde vært ett søskenpar som het det da.. :-P ) men det er jo mange bibelske navn som ikke jeg vet er fra bibelen da. Slik som mine gutter heter anders (etter andreas) og tomas.. Og det er vel to av disiplene det?!? Ifølge barnebibelen til ungene er det vist det iallfall :-P men jeg har aldri hatt noen assosiasjoner om bibelen med de navna ..
Men igjen, matteus blir for spesielt til at jeg ikke klarer la være å tenke på bibelen.. Men gjør det noe da?? Man tenker det noen ganger og så er man så vant til navnet at man glemmer det.

Spiller det egentlig noen rolle?! Det som er hovedsaken er at dere liker navnet, de andre vil bli vant til det, og etter hvert vil det bli utenkelig at gutten skulle hete noe annet!
Reaksjoner fra de rundt er en av grunnene til at vi holder vårt navn til magetrollet hemmelig. Det er et spesielt navn, gammelnorsk og få har navnet. Folk er ubetenksomme og mangler veldig ofte filter mellom hjerne og munn når det gjelder slike ting. Det er jo ikke opp til dem å bestemme, men de skjønner ofte heller ikke at deres ubetenksomme, negative utsagn er sårende.

Jeg er bare redd dette er noe som kan forfølge ungen enten som mobbing eller at han blir forhåndsdømt som veldig kristen f eks. Men, nei, på sikt vil vel navnet ikke være noe galt ved. Jeg bare sliter litt med det siden jeg er ateist,men likevel så elsker jeg klangen i navnet...

Tenker bibelsk om matteus..og lukas og johannes.. Men ikke om maria og peter (hvis ikke det hadde vært ett søskenpar som het det da.. :p ) men det er jo mange bibelske navn som ikke jeg vet er fra bibelen da. Slik som mine gutter heter anders (etter andreas) og tomas.. Og det er vel to av disiplene det?!? Ifølge barnebibelen til ungene er det vist det iallfall :p men jeg har aldri hatt noen assosiasjoner om bibelen med de navna ..
Men igjen, matteus blir for spesielt til at jeg ikke klarer la være å tenke på bibelen.. Men gjør det noe da?? Man tenker det noen ganger og så er man så vant til navnet at man glemmer det.

Ja, siden det er så sjeldent er det lettere å knytte det opp til bibelen. Ja, Filip, Peter, Kristine, Marie, Isak, Noah, Elias, Johannes, Andreas, Thomas osv osv er bibelske navn :) Men de er så vanlige at man ikke tenker over det.

Takk for fin kommentar, du har nok rett i at man tenker over det noen ganger. Men så glemmer man det :) Må bare som om jeg klarer det :) For en ting er jo å like et navn, noe annet er det å velge det til sitt eget barn. Mange navn jeg liker, men som jeg synes blir for sære eller tunge til å bruke de :)

Kan aldri tenke meg at barnet blir mobbet pga at han heter det! Kjempe fint navn. Jeg er ikke kristen og hadde ikke tenkt over at det var et kristent navn om ikke du hadde skrevet det.

Jeg er bare redd dette er noe som kan forfølge ungen enten som mobbing eller at han blir forhåndsdømt som veldig kristen f eks. Men, nei, på sikt vil vel navnet ikke være noe galt ved. Jeg bare sliter litt med det siden jeg er ateist,men likevel så elsker jeg klangen i navnet...
Tror ikke han vil bli mobbet. Men velger du navnet må du kunne leve med at det er et bibelsk navn. Du vil jo bli vant til det, men du må kunne tåle at andre assosierer det med kristendommen. Men det kan jo veldig godt være at det plutselig blir vanlig?

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Det er ett veldig fint navn :) Jeg tenker på Matteus fra bibelen når jeg hører navnet, men det er fordi jeg ikke kjenner noen som heter Matteus sånn ellers. Jeg er sikker på at bibel-assosiasjonen forsvinner for de som kommer til å kjenne ham når han kommer til verden :)

For eksempel kjenner jeg en som heter Ninja. Til å begynne med tenkte jeg på Ninja Turtles... Men nå slår ikke den tanken meg engang når jeg snakker om eller med henne :)

Det er et veldig sterk bibelsk navn. Jeg syns det er pent, men ville ikke ha brukt det selv. Vet om noen få som heter det og der er foreldrene sterk religiøse: Jeg forventer nesten at familien har sterk forankring i kristendommen, når de velger et slikt navn

Kjempefint navn:-) uavhengig av bibelen. Jeg hadde sett det som et "problem" hvis du hadde tenkt å kalle barnet Jesus men ikke Matteus. Det blir hva man Gjør det til tenker jeg:-)

Du kan jo eventuelt gi barnet ett dobbeltnavn :)

Usj...

Da vi nevnte navnet på minsten fikk vi også en drøss med kommentarer, men folk blir vant til det, nå er det ingen som sier noe lenger.

Og hva så i grunnen om det er et bibelsk navn? Plager det deg om folk assosierer det med kristendommen? Det vil fort gå over når de blir kjent med gutten. Og mobbing som du nevner tror jeg ikke du trenger tenke på, i dag er det maaange navn som er "særere" enn Matteus, bl.a mitt barns navn;)

Tror ikke navnet vil gi han negative assosiasjoner, som du skriver... Kjenner en som heter Johannes, og tenker hverken på bibelen, Gud eller Jesus når jeg prater med han. Pleier å "dømme" folk etter oppførsel jeg, ikke navnet :) husk: navnet skjemmer ingen ;) :)

Det er ett veldig fint navn :) Jeg tenker på Matteus fra bibelen når jeg hører navnet, men det er fordi jeg ikke kjenner noen som heter Matteus sånn ellers. Jeg er sikker på at bibel-assosiasjonen forsvinner for de som kommer til å kjenne ham når han kommer til verden :)

For eksempel kjenner jeg en som heter Ninja. Til å begynne med tenkte jeg på Ninja Turtles... Men nå slår ikke den tanken meg engang når jeg snakker om eller med henne :)
Er Ninja et navn?? Ble hun døpt til det navnet, eller bytta hun det til det selv når hun ble eldre?

Er Ninja et navn?? Ble hun døpt til det navnet, eller bytta hun det til det selv når hun ble eldre?

Jepp, det er navnet hennes. Regner med at det er navnet hun ble døpt med også :) Det finnes mye og spennende navn der ute.

Back
Topp