Navnet Matteus

mammai2013

Andre møte med forumet
Hva synes dere om navnet Matteus (Matheus)? Jeg er ateist, gravid og liker navnet veldig godt og kan tenke meg å bruke det om vi får en gutt (vi vet ikke kjønnet på barnet i magen). Det jeg sliter med er at det har en slags bibelsk link og jeg er redd det kan gi negative assosiasjoner til barnet(og når den er voksen). Eller bør jeg ikke tenke slikt? Jeg tenker ikke slikt om Maria, Johannes, Noah, Isak, Elias osv...

Det er jo et populært navn, tror ikke så mange vil tenke over at det er kjent fra Bibelen. Det er da en god del navn som har opphav fra bibelen som er i stadig bruk i dag. Markus og Maria for eksempel. Tenker ikke over at det er bibelske navn. Og Lukas er jo kjempepopulært.

Jeg hadde ikke brukt det navnet på mine barn, greit nok at Johannes er også bibelsk, men det er tross alt flere som heter Johannes enn Matteus. Ikke ofte jeg deltar i navnedebatt men denne ganger klarte jeg ikke å la vere.. Jeg hadde heller brukt Matias om jeg hadde ønsket ett namn som lignet Matteus. Men for all del det betydde ikke at navnet er stygt, det er bare det at det minner alt for mye om bibelsk historie noe som vi alle vet at barn hadde kommet til å kommentere..

Det er jo et populært navn, tror ikke så mange vil tenke over at det er kjent fra Bibelen. Det er da en god del navn som har opphav fra bibelen som er i stadig bruk i dag. Markus og Maria for eksempel. Tenker ikke over at det er bibelske navn. Og Lukas er jo kjempepopulært.
Hmm, Matteus er ikke so vanleg navn her i distriktet.

Anser meg ikke som praktiserende kristen. Har selv et bibelsk navn som vi er ca 80 stk i landet her som heter. Har aldri (med strek under) opplevd å få negative assosiasjoner eller tilbakemeldinger for det!

Jeg tenkte bibel med en gang, men har ikke hørt om noen som heter det før.

Synes det er et flott navn!
Og joda jeg tenker bibelsk navn, men vanskelig å la være da jeg er kristen.

Skal kanskje sies at tenker bibelsk om Peter, Maria, Lukas, Johannes, Filip, Markus, Rakel osv osv også.

Populært er det vel egentlig ikke. Forveksler du det med Matheo? Det er vel 90 stykker som heter Matteus i Norge, rundt 8 som fikk det som navn i fjor (ca 20-30 hvis du regner med andre skrivemåter).

Jeg hadde ikke brukt det navnet på mine barn, greit nok at Johannes er også bibelsk, men det er tross alt flere som heter Johannes enn Matteus. Ikke ofte jeg deltar i navnedebatt men denne ganger klarte jeg ikke å la vere.. Jeg hadde heller brukt Matias om jeg hadde ønsket ett namn som lignet Matteus. Men for all del det betydde ikke at navnet er stygt, det er bare det at det minner alt for mye om bibelsk historie noe som vi alle vet at barn hadde kommet til å kommentere..

Tenker du pga mobbing siden du reagerer på det slik at du føler du må svare? Jeg ser den med bibelsk historie, men utover det er det jo mange andre navn som er brukt. Og det finnes verre "mobbenavn". Det eneste jeg ser på som negativt er den bibelskelinken, at det kan henge ved.

Matias liker jeg ikke i det hele tatt..

Anser meg ikke som praktiserende kristen. Har selv et bibelsk navn som vi er ca 80 stk i landet her som heter. Har aldri (med strek under) opplevd å få negative assosiasjoner eller tilbakemeldinger for det!

Godt å høre :) Det eneste er at dette bibelske navnet er sjeldenere og kanskje derfor mer forbunnet med bibelen enn f eks Maria.

Skal kanskje sies at tenker bibelsk om Peter, Maria, Lukas, Johannes, Filip, Markus, Rakel osv osv også.

Og jeg tenkte ikke på Rakel og Filip som bibelske navn, så kan vel bare være en vanesak :) Mannen min likte det og ser ikke problemet med bibellinken, det er kun jeg som sliter med det.

Jeg syntes sånne "bibelske" navn er kjempe fine jeg også :) Jeg er heller ikke kristen. Og om det blir jente er Mathea et forslag :)

Fantastisk flott navn, uavhengig av folks assosiasjoner.

Samme her. Er også kristen, så ser det lett som Bibelsk. Men, som du og sier, kjenner jeg jo igjen navn som Ester, Benjamin, Lydia, Julia, Tomas og Andreas som Bibelske også.

Sent from my GT-S5360 using BV Forum

Eg synes det er kjempefint! :)

Syns det er fint jeg:)
Vi har ett bibelsk navn på gutten vår, men var ikke klar over det før han ene naboen vår sa det:p
Vi er ikke kristne i det hele tatt :)

Back
Topp