Navneproblematikk.

Bobbyjean

Andre møte med forumet
Hoppsann.
Jeg lurer på hvordan dere har tenkt/ tenker når navnet på nykommeren skal bestemmes. Går dere utelukkende etter navn dere synes er fine, eller bestemmer dere navn ut fra relasjoner som oppkalte slektninger, betydningsfulle personer i deres liv etc.?
Hva mener dere om å ha en del av navnet på frøet oppkalt etter en artist, skuespiller eller annen person dere er svært knyttet til og har som største idol?

vi skrev ned de navnene vi likte best, og så var det og bli enig om en av de. på første ble det det navnet begge hadde på listen. på andre mann fikk sambo viljen sin. ingen opp igjen kalling

Vi har kalt opp direkte... Hadde navnet klart mange år før jeg ble gravid, og flaks for oss at det ble jente[:)][:D]

Edit: Har kalt opp etter familie..

Vi begynte med et navn vil likte godt.

Så fant vi et navn som passet til da vi fikk nr to.

Nå har vi da et mønster vi må følge når vi skal velge flere navn...

Vi har konsekvent brukt navn fra slekta.

Men nå har jeg slekta mi på pappa sin side tilbake til 1600-tallet og mamma sin tilbake til 1400-tallet. Og samboeren min sin mor sin slekt tilbake til 1600-tallet, og den er litt sammenfallende med pappa sin slekt (jada på siden av alt, men litt kult).

Synes det er litt kult å holde gamle navn i hevd jeg da!!!

Vi valgte navn vi likte.
Ville aldri kalt opp, hverken etter familie, eller kjendiser.
Og ville aldri brydd meg om at navnene skulle passe sammen, begynne på samme bokstav eller andre slike ting.

Når man har funnet navn man liker, vil de passe sammen uansett. (Dersom man har dobbeltnavn må jo de passe sammen altså, men søsknenes navn..)

Her var det sambo som bestemte.

Siden graviditeten ikke var planlagt, var det litt vanskelig for han å takle med en gang, og vi snakket egentlig ikke så altfor mye om graviditeten. Tenkte mest hver for oss på hva vi skulle gjøre.
Da vi endelig skulle fortelle det til venner, glapp det ut av han at han hadde et navneønske.
Ville ha et navn etter en i familien sin, som han var veldig glad i.

Husker jeg ble rørt og satt ut; han hadde jo faktisk tenkt masse på det her barnet, uten at jeg visste det! SÅåselvfølgelig skulle han få det navnet han ønsket! [;)]

Meg og sambo gjorde det slik:

- lånte 2 navnebøker
- skrev hvers vårs liste med navn vi syntes var pene
- til slutt eliminerte vi navn etter navn

- stod i gjen med Thea og Alexandra..

-når snuppa kom til verden, ble vi enige, dette var ei " Thea " jente -  

*vi ville IKKE at det skulle vere et navn fra slekten osv...
synes det blir trist og kjedelig....
vill ha et egetvalgt navn, blir mer personlig og mer gøyalt når du får velge selv liksom...

*ville også ha et navn som egnet seg for baby, ungdom og voksen...
(syntes da ikke alexandra som vi også hadde i tankenne, passet til våres lille jente)

Her gikk vi etter de navnene vi likte best - ingen er direkte oppkalt etter familie. Men det har jo vist seg senere at jentene har fått navn som er i min familie - men det er jo bare koselig[:)]

På eldstemann var det pappaen som bestemte navnet, så da ble det Mikael Andre (jeg ville han skulle hete Patrik)

Mellomste er oppkaldt etter oldemoren som heter Helene, men jeg forelsket meg i navnet Sara, så da ble det sara helene..

Syns Thea var så utrolig fint, men ville oxo oppkalle henne etter farmoren sin, så da ble det thea beate..

Oppkalle etter artister å sånn blir jo opp til hver enkelt, å kommer jo litt ann på navnet oxo syns jeg..

Men jeg syns ikke jeg kunne kalle minstemann for Ville Beate lissom[8D]

vi har tenkt LITT oppkalling ,men mest navn vi liker[:D]

Ingrid og Kørner er oppkallingsnavn her,resten er navn vi bare halt falt for[:)]

ORIGINAL: talata

På eldstemann var det pappaen som bestemte navnet, så da ble det Mikael Andre (jeg ville han skulle hete Patrik)

Mellomste er oppkaldt etter oldemoren som heter Helene, men jeg forelsket meg i navnet Sara, så da ble det sara helene..

Syns Thea var så utrolig fint, men ville oxo oppkalle henne etter farmoren sin, så da ble det thea beate..

Oppkalle etter artister å sånn blir jo opp til hver enkelt, å kommer jo litt ann på navnet oxo syns jeg..

Men jeg syns ikke jeg kunne kalle minstemann for Ville Beate lissom[8D]

kunne kaldt henne Vilde[:D][:D] eller Villemo[8D]
hehe...nei,synst du har fiiint navn på henne jeg[;)]

Vi valgte et navn etter oldefaren hans, men det er også et veldig fint navn, så da er det greit [:D]
Tror ikke vi skal kalle opp evnt flere barn etter familien, vi får se når den tid kommer [:)]

Vi fant et navn vi likte og tilfeldigvis var det veldig likt navnet til to i familien. Så da vil to i familien tro vi har oppkalt henne etter de[:D]

ORIGINAL: Bobbyjean

Hoppsann.
Jeg lurer på hvordan dere har tenkt/ tenker når navnet på nykommeren skal bestemmes. Går dere utelukkende etter navn dere synes er fine, eller bestemmer dere navn ut fra relasjoner som oppkalte slektninger, betydningsfulle personer i deres liv etc.?
Hva mener dere om å ha en del av navnet på frøet oppkalt etter en artist, skuespiller eller annen person dere er svært knyttet til og har som største idol?

Mine barn heter Christopher Robin og Ole Alexander (trenger jeg å si mer...[:D])
Minstemann er 5 generasjon ole da[:D]

vi diskuterte forskjellige navn vurderte navn av eldre slektninger men det falt bort. ble enige om navn vi begge falt for[:D]

Vi har valgt å kalle opp barna våre etter våre besteforeldre, men de har navn som vi synes er fine.
Når vi skulle bestemme navn denne gangen så hadde jeg lyst til at det skulle bli Morgan, etter Morgan Kane, men får litt asosisjoner til en annen Morgan så da ble det ikke det. Fant et fint navn i slekta i stedet[:D]

Back
Topp