Navnefest

Hormonella Pregnantos

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Noen som har erfaringer med navnefest?
Hatt det selv eller vært i en?

Vil gjerne høre litt om hvordan det var :-)
Vi skal ikke døpe den lille, men holde navnefest. Men jeg har verken vært i eller holdt det selv før, så vil gjerne høre litt om det :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Så fint at du spør om dette! For det er noe jeg også gjerne skulle hørt om :)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

(Sniker fra august :p )

Vi skal heller ikke døpe vår lille, så her skal det bli holdt navnefest :) Begge lillebrødrene mine (på 3 og 2 år) ble det også holdt navnefest for og det var veldig koselig :)

Vi skal i navnefest første helga i september. Har aldri vært før. Minn meg på det, så kan jeg fortelle i september :)

Sent from my iPad using BV Forum

Var i navnefest hos niesa mi å det var en fin seremoni med taler og sanger i regi av humanetisk forbund. Fest alà dåpsfest etterpå med familien og vennene dems

Har hørt at navnefest er utrolig hyggelig. At alt handler mer om barnet, at det fortelles barnefortellinger osv... Synes det er så trist at det er så lite fokus på barna som døpes (har døpt to selv)..

Veldig flott at andre døper sine altså, jeg kritiserer ingen for det. Men jeg angrer veldig på at jeg døpte mine andre to.. Men jeg visste ikke bedre den gangen. Og i dag kan jeg ikke stå for det valget jeg tok for dem.

Syntes ikke seremonien hadde mer fokus på barnet enn via vanlig dåp, der syntes jeg heller omvendt... Seremonien var fin, kjapp og grei. Ble skuffa over at barnet ikke fikk faddere....og selskapet etterpå var som i en dåp... Koldtbord ble vi servert og masse kaker...

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Vi var i navnefest til jenta vi er faddere til. Fadderne kom ikke opp, som i kirka, men satt blant gjestene. Det er nok den mest rørende seremonien jeg har vært med på. Det var i regi av humanetisk forbund, i en gammel borg. To lokale jenter spilte piano og sang nydelige sanger. Det var fantastisk vakkert. Talene fra de som ledet det handlet mye om kjærlighet. Barna ble presentert sammen med foreldrene, og det ble sagt noen ord til hvert barn. Etterpå var det hjemme hos dem med middag og kaker.

Vi har ingen intensjon om å døpe barnet vårt. Vurderer en navnefest i regi av humanetisk forbund eller bare hjemme hos oss selv. Vi får se :)

22.02.2015 ♡

Vi var i navnefest til jenta vi er faddere til. Fadderne kom ikke opp, som i kirka, men satt blant gjestene. Det er nok den mest rørende seremonien jeg har vært med på. Det var i regi av humanetisk forbund, i en gammel borg. To lokale jenter spilte piano og sang nydelige sanger. Det var fantastisk vakkert. Talene fra de som ledet det handlet mye om kjærlighet. Barna ble presentert sammen med foreldrene, og det ble sagt noen ord til hvert barn. Etterpå var det hjemme hos dem med middag og kaker.

Vi har ingen intensjon om å døpe barnet vårt. Vurderer en navnefest i regi av humanetisk forbund eller bare hjemme hos oss selv. Vi får se :)

22.02.2015 ♡

Det høres så fint ut! :) Vi kommer til å holde navnefest i regi av humanetisk forbund. Trodde ikke de hadde faddere så lenge de ikke ble døpt jeg, men det er kanskje noe foreldre selv bestemmer? Det må jeg notere meg og sjekke opp :)

Det høres så fint ut! :) Vi kommer til å holde navnefest i regi av humanetisk forbund. Trodde ikke de hadde faddere så lenge de ikke ble døpt jeg, men det er kanskje noe foreldre selv bestemmer? Det må jeg notere meg og sjekke opp :)

Faddere er jo egentlig en kristen greie så vidt jeg vet, men de ønsket noen som hadde den ekstra kontakten med barnet gjennom oppveksten. Jeg savner et godt navn på det som ikke refererer til en kristen tro. Jeg vil jo ha noen med fadderfunksjon for barnet mitt, for det er jo veldig kos og stas.. Finnes det noen andre ord for det enn faddere/gudforeldre?

22.02.2015 ♡

Faddere er jo egentlig en kristen greie så vidt jeg vet, men de ønsket noen som hadde den ekstra kontakten med barnet gjennom oppveksten. Jeg savner et godt navn på det som ikke refererer til en kristen tro. Jeg vil jo ha noen med fadderfunksjon for barnet mitt, for det er jo veldig kos og stas.. Finnes det noen andre ord for det enn faddere/gudforeldre?

22.02.2015 ♡

Jeg er helt enig med deg, vil gjerne ha med noen faddere vi også. Men jeg har ikke hørt noe annet navn på de.
Det må undersøkes litt :)

Dette fant jeg på en side:

Kan man ha faddere?
Nei, det er ingen fadderfunksjon. Faddere brukes i dåp og er en kristen forpliktelse. I Humanistisk navnefest hadde man tidligere en ordning med "vitner". Dette var en slags forsøksordning uten noe klart formål og er avsluttet. Hvis foreldre ønsker noe liknende, kan man ordne dette privat ved å spørre om noen kan være en nær kontakt av barnet i oppveksten. Human-Etisk Forbund har ingen organisering av dette.

Kan vi bruke dåpskjole?
Dåpskjole kan benyttes. Det er ingen krav til antrekk hos navnebarna. Antrekkene er stort sett bunader, penklær eller dåpskjoler. Kle barna slik dere ønsker. Noen familier har en dåpskjole som har gått på omgang i slekten i lang tid, og det er forståelig at bruk av dåpskjolen betyr mye for familien. Det vanlige både barn, foreldre og gjester pynter seg i bunad/kjole/drakt/dress eller lignende.

Har hørt at navnefest er utrolig hyggelig. At alt handler mer om barnet, at det fortelles barnefortellinger osv... Synes det er så trist at det er så lite fokus på barna som døpes (har døpt to selv)..

Veldig flott at andre døper sine altså, jeg kritiserer ingen for det. Men jeg angrer veldig på at jeg døpte mine andre to.. Men jeg visste ikke bedre den gangen. Og i dag kan jeg ikke stå for det valget jeg tok for dem.

Syns du dåpen handler for lite om barn? Mulig d er forskjellig fra prest til prest, men i de dåpene jeg har vært i, har d dreid seg om barn, barn og Jesus, barn og Gud, og det faktiske dåpsbarnet.

For meg er dåp naturlig da jeg tror på Gud :)

Sent from my iPad using BV Forum

Back
Topp