Navnefest

Aha. :) jeg er bare nysgjerrig. Prøver å sette meg inn i forskjellige livssyn. :) syntes det er viktig for å kunne respektere hverandre, så man ikke dømmer av frykt. :)

Du må bare spørre, jeg har ikke sagt det direkte her inne enda fordi jeg har for vane å bli dømt etter det lille folk vet om Jehovas vitner. Og det folk vet og forteller stort sett er jo deres negative møter med noen ekstreme eksempler. De fleste av oss er helt vanlige mennesker som bare lever livene våre etter hva som står i bibelen.

Navnefest. Vi er ikke religiøse, hverken døpt eller komfirmert kirkelig, så vi vil at knøttet skal få velge selv når h*n vokser opp :)
Jeg har ikke begynt å planlegge noe ennå, men kanskje bør jeg begynne? :)

Du må bare spørre, jeg har ikke sagt det direkte her inne enda fordi jeg har for vane å bli dømt etter det lille folk vet om Jehovas vitner. Og det folk vet og forteller stort sett er jo deres negative møter med noen ekstreme eksempler. De fleste av oss er helt vanlige mennesker som bare lever livene våre etter hva som står i bibelen.

Har faktisk ikke hørt så mye negativt. Men det finnes gale mennesker innen alle livssyn og religioner som ødelegger for resten. :)

Har faktisk ikke hørt så mye negativt. Men det finnes gale mennesker innen alle livssyn og religioner som ødelegger for resten. :)

Ja bare se på muslimer. Så mange hyggelig vanlige mennesker som er muslimer men de blir jo alle tatt under en kam pga ekstremister.

For meg føles det feil å døpe barnet fordi "det er noe man gjør i vår familie" eller "det er tradisjon". Jeg er av den oppfatning av at det er flere som døper barnet selv om de ikke er spesielt kristne. Når barnet døpes, oppnår det frelse, skal leve etter bibelens budskap, og skal lære å elske og ære Jesus og Gud.
For min del ønsker jeg at barnet selv skal få bestemme dette når han eller hun blir gammel nok. Har overhodet ikke noe imot kristendommen og dåp (eller andre religioner, for den saks skyld), men jeg mener dåpen skal gjøres på rett grunnlag, og ikke baseres på tradisjoner.

Enig. Vi skal ha barnevelsignelse, fordi vi ikke tror på prinsippene bak barndåp (spesielt det med frelsen) og ikke finner det bibelsk. Vi er begge aktivt kristne, og vil veldig gjerne videreføre de gode verdiene fra troen vår, men det er veldig viktig for oss at barna våre gjør personlige, gjennomtenkte valg, så vi venter med dåp til de er gamle nok til evnt å velge det selv.

Er dog veldig spent, vi er de første i vår familie og vennekrets som har barnevelsignelse, så jeg må nok spørre litt rundt hvordan det er vanlig å gjøre det.

Enig. Vi skal ha barnevelsignelse, fordi vi ikke tror på prinsippene bak barndåp (spesielt det med frelsen) og ikke finner det bibelsk. Vi er begge aktivt kristne, og vil veldig gjerne videreføre de gode verdiene fra troen vår, men det er veldig viktig for oss at barna våre gjør personlige, gjennomtenkte valg, så vi venter med dåp til de er gamle nok til evnt å velge det selv.

Er dog veldig spent, vi er de første i vår familie og vennekrets som har barnevelsignelse, så jeg må nok spørre litt rundt hvordan det er vanlig å gjøre det.

Må bare si at dette er et veldig modig og voksent valg det står stor respekt av !! Som du har lest er jeg jo ekstremt enig. Dåp er en en avgjørelse en skal ta i moden alder :)

Skulle likt å vistmere om hva du tenker på som er ubibelsk med frelse osv, men skal ikke kupe tråden :)

For meg føles det feil å døpe barnet fordi "det er noe man gjør i vår familie" eller "det er tradisjon". Jeg er av den oppfatning av at det er flere som døper barnet selv om de ikke er spesielt kristne. Når barnet døpes, oppnår det frelse, skal leve etter bibelens budskap, og skal lære å elske og ære Jesus og Gud.
For min del ønsker jeg at barnet selv skal få bestemme dette når han eller hun blir gammel nok. Har overhodet ikke noe imot kristendommen og dåp (eller andre religioner, for den saks skyld), men jeg mener dåpen skal gjøres på rett grunnlag, og ikke baseres på tradisjoner.

Veldig enig med deg! Vi skal ikke døpe barnet vårt bare fordi det er en tradisjon. Svigermor argumenterer seg grønn, men vi er begge enig om at vårt barn skal få velge trosretning selv, når han er voksen nok til å ta en god avgjørelse på det. Da kommer vi til å respektere hans valg uavhengig av hva han velger, selv om vi begge er humanetikere. For meg vil det være fullstendig feil å love å oppdra barnet til å lære å elske Jesus og Gud, bare fordi finnes et flertall av kristne og "tradisjonskristne" som mener at jeg burde gjøre det...

Så utrolig flott å lese at så mange mener det samme som meg!:) Jeg ble døpt, mot min mors vilje, fordi min far og hans foreldre sto på det der med tradisjoner.. Da jeg var gammel nok (12 eller 13 år) meldte jeg meg ut av statskirka (med samtykke fra foreldre), og da jeg skulle konfirmeres valgte jeg borgelig, til medelevers store forundring.. De spurte meg hvorfor, da spurte jeg samme spørsmål tilbake, hvorfor kirkelig? De svarene jeg fikk var bl.a. "Fordi bestemor blir skuffa om jeg ikke følger tradisjonen", "Får mindre penger om jeg ikke velger kirkelig" og "Det finnes da ikke noe annet?" Ingen svarte "Fordi jeg er kristen".. Nesten litt bekymringsverdig, spør du meg..

Vi har ingenting. Barnet får velge selv når det blir større.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi skal ha navnefest for guttene våre da far tilhører Islam og jeg ikke ser på meg selv som troende kristen :)

Venter tvillinger i mai/juni 2014 <3

Tipper det blir en skikkelig krangel på hjemmebane her. Mannen min er oppdratt strengt kristent. Privatskole og hele pakka. Jeg hadde barnetroen og en religiøs bestemor, så ikke mye Amen her i gården. Jeg tipper min mann (Som jeg etterhvert har liberalisert ganske heftig :P) vil stå på svigermor sin side og ønske dåp. Litt vondt, da jeg i den forbindelse ikke har lyst til å involvere meg overhodet. Kjipt å stelle i stand så mye for noe man er totalt imot.

*sukk*

Men navnefest kunne jeg godt tenkt meg. En slags offentliggjøring av hva navnet blir 100%. Jo, ja. Men ikke gaver og ræl. Det blir for mye.

Føler virkelig med deg, @Skyggedal , hadde nok hatt store problemer om noen hadde "tvunget" på meg og barnet dåp.. Man skal selvfølgelig møtes på halvveien, man er jo to om det.. Min samboer, og far til barnet, hadde heldigvis ingen sterke meninger i saken, mens jeg brenner for saken.. Jeg mener alle skal ha rett til å bestemme selv, ingen skal tvinges inn i en religion som spedbarn..:) Så da får jeg nok viljen min;) Har ikke bestemt oss helt for hvordan vi skal gjennomføre, men en navnefest blir det nok:)

Jeg og typen skal holde to navnfester men bare arrangere en. Blir privat begge to. Den ene blir for den afrikanske tradisjonen og den andre for å feire uten å måtte døpe når ingen av oss er medlem av statskirken.
Tenkte å arrangere den ene navnfesten når gutten er 4mnd. :)

Her ble storesøster feiret med navnefest:-) Vår måte å feire at hun kom til verden og fikk et navn. En fin måte å samle sine nærmeste, som man ønsker skal være en del av livet til barnet. Vi mener også at barn skal få kunne velge religion selv, når de blir gamle nok til å forstå! Vi brøt alles forventning, pga tradisjon! Men vi er veldig fornøyde med valget vårt!:-) Og vi kommer til å gjøre det på samme måte denne gangen også!:-)

Back
Topp