Navnefest

Edina

Filosofen
Mailykke <3
Gikk plutselig opp for meg at vi skal jo holde navnefest til sen-sommeren! Like greit å begynne å planlegge nå så har jeg noe hyggelig å holde tankene opptatt med :)

Skal dere ha navnefest, døpe, ingenting, annet? Hvorfor lander valget på akkurat det?

Jeg også har begynt og tenke de tanker se for meg hvordan invitasjoner ser ut osv! Jeg liker å lage ting ! Så tenkte begynne smått neste år og lage takkekort osv :) vi skal døpe nurket vårt! Begge foreldrene er døpt! Så vi ser det som mest naturlig at hun blir døpt også :)

Dåp her også. Tradisjon. Også får de selv bestemme om de vil konfirmeres kirkelig eller borgerlig.

Jeg har jo to barn og arrangert to dåper fra før av. Denne gangen tror jeg at vi bare tar de nærmeste. De to andre hadde vi hele familien på begge sider og vi var over 70 stk. Jeg har gigantisk familie.

Så nå tror jeg vi ordner noe mer intimt og koselig.

Vi skal ha dåp :-) Babyen blir døpt i samme kjole som meg og storesøster til babyen :-) Er min oldemor som har heklet den - og den er sååå fin! :-)

Ikke noe dåp her nei. Her praktiseres kunn voksen dåp :) da dette er et stort og personlig valg.

Men vi har en privat navnefest :) hadde det sist også :)

Her blir det dåp. Vi er begge døpt og også guttungen, men valget om kirkelig eller borgerlig konfirmasjon er opp til ungen når den tid kommer.
Vi har allerede alt klart, både gjesteliste, mat, kakeliste, klær og hvilket lokale. Skal lage alt av invitasjon, bordkort og takkekort selv, så har ikke det helt klart enda. Gjorde det samme til guttungen. Men vi vil vite hva vi får først ifht. farger. :-)

Blir dåp. Da jeg er kristen og vil at mine barn skal vokse opp med de gode verdiene jeg hadde. :-) vet det fint går ann å følge disse verdiene uten å døpes. Men jeg syns det er litt ekstra stas med dåp siden jeg er kristen. ;-)

Her blir det dåp. Men tenker ikke på det nå. Sist dåp ble vellykket uten at vi planla det lenge.

Her blir det dåp, har faktisk begynt å tenke litt selv. Men mest på når vi skal ha den. Før skoleferie eller etter.......!

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Vi skal ha dåp. Tradisjon i min familie, og storebror er også døpt. Blir nok sikkert i august tenker jeg., men har ikke planlagt noe enda :)

Jeg ønsker ingen ting, men mannen vil ha dåp, så kan barnet velge selv senere. For meg blir dåp helt feil, ikke døpt selv og vi gifta oss i Danmark med en borgermester. Kan i utgangspunktet ikke stå for det en dåp innebærer.

Kan jeg spørre om hvilken religion du hører til? :)

Vi er kristne :) nærmere bestemt Jehovas Vitner. Og for oss er dåp en av de viktigaste avgjørelser en tar. Og det skal tas i voksen alder etter et grundig bibel studium. Så en er vel vitende om hva en gjør.

jeg ønsker kun navnefest, men samboer ønsker sterkt dåp. vanskelig og bli enig. syns ikke det er noe å døpe barnet, når ingen av oss overhodet finnes kristne. jeg er ikke døpt, men sambo er.

Vi er kristne :) nærmere bestemt Jehovas Vitner. Og for oss er dåp en av de viktigaste avgjørelser en tar. Og det skal tas i voksen alder etter et grundig bibel studium. Så en er vel vitende om hva en gjør.

Aha. :) jeg er bare nysgjerrig. Prøver å sette meg inn i forskjellige livssyn. :) syntes det er viktig for å kunne respektere hverandre, så man ikke dømmer av frykt. :)

For meg føles det feil å døpe barnet fordi "det er noe man gjør i vår familie" eller "det er tradisjon". Jeg er av den oppfatning av at det er flere som døper barnet selv om de ikke er spesielt kristne. Når barnet døpes, oppnår det frelse, skal leve etter bibelens budskap, og skal lære å elske og ære Jesus og Gud.
For min del ønsker jeg at barnet selv skal få bestemme dette når han eller hun blir gammel nok. Har overhodet ikke noe imot kristendommen og dåp (eller andre religioner, for den saks skyld), men jeg mener dåpen skal gjøres på rett grunnlag, og ikke baseres på tradisjoner.

For meg føles det feil å døpe barnet fordi "det er noe man gjør i vår familie" eller "det er tradisjon". Jeg er av den oppfatning av at det er flere som døper barnet selv om de ikke er spesielt kristne. Når barnet døpes, oppnår det frelse, skal leve etter bibelens budskap, og skal lære å elske og ære Jesus og Gud.
For min del ønsker jeg at barnet selv skal få bestemme dette når han eller hun blir gammel nok. Har overhodet ikke noe imot kristendommen og dåp (eller andre religioner, for den saks skyld), men jeg mener dåpen skal gjøres på rett grunnlag, og ikke baseres på tradisjoner.

Veldig enig ! En står faktisk å lover i kirken at en skal oppdra barnet i kristen tro. Og da burde en virkelig tro det selv.
Jeg er oppdratt av humanetikere men bestemor er kirke kristen. Og mamma fikk kjeft av bestemor når jeg komfimerte meg borgerlig for da oppfylte ikke mamma dåpsløfte hun gav ved meg.

Så tradisjon eller ikke så står en faktisk å lover noe høytidelig foran mange mennesker. Da burde en mene det.

Jeg fant meg en mann og vi begynte å studere med Jehovas vitner og må bare si at for meg maker alt mere sens for meg da. Feks dette at dåp er et personlig valg for hva en selv tror på og vil innvie sitt liv til. Dåp er et høytidelig løfte, hvor en lover å leve etter bibelens grunnlag og prinsipper, og tjene Gud .

Jeg dømmer ingen av dere som velger å døpe. Men det er mitt syn.

Back
Topp