Navnefest uten seremoni ?

MinLillegutt<3

Andre møte med forumet
Er det noen som har hatt eller har vært i navnefest uten seremoni ? Hvordan foregikk det? [emoji5]

Jeg trenger litt tips og inspirasjon [emoji1305][emoji5]
 
Jeg har vært i navnefest uten seremoni, da var det bare vanlig selskap med kaffe og kaker hjemme (barnet ble hastedøpt på sykehus før hjerteoperasjon, så derfor ingen seremoni i forbindelse med navnefesten).
 
Jeg har vært i navnefest uten seremoni, da var det bare vanlig selskap med kaffe og kaker hjemme (barnet ble hastedøpt på sykehus før hjerteoperasjon, så derfor ingen seremoni i forbindelse med navnefesten).

Var det sanger / taler ? Eller bare selskap med kaffe og kaker ? [emoji5]
 
Jeg lurer på det samme, har enda ikke bestemt oss for om vi skal ha...
 
Vi hadde det nettopp :)
Middag, kaker og kaffe.
Holdt tale og hadde laget sang.
Hadde også en Kahoot med spørsmål om barnet ;)
 
Du gjør jo som du vil tenker jeg :) Vi vurderte noe slik, altså, vi ønsket ikke å hverken døpe eller ha en humanetisk navnefest, men vurderte en slags velkomstfest for å samle familien. Det ble ikke noe, men det hadde nok neppe blitt noe høytidelig, men middag og kaker :)
 
Hadde navnefest for yngstemann. Ingen i familien er noe særlig glad i taler så vi droppet det. Hadde mat og kaker :) samme som med eldstes, bortsett fra at der var det dåp i kirken først
 
Vi hadde det i juni. Holdt en velkommen tale, hadde koldtbord, kaffe og kaker. Også hadde vi en quiz. Tiden gikk veldig fort og poenget var jo å få samlet alle, så vi syns det var supert [emoji4]
 
Vi hadde det med middag, kaffe og kaker.
Ingen taler eller sanger.
Hyggelig å samle familien på begge sider:)
 
Vi hadde navnedag. Altså vi feiret i nærheten i nærheten av deres første mulige navnedag. Det var da mat, kaker og kaffe. Ingen taler eller noe. Hadde det samme når jeg var liten. Jeg er døpt senere
 
Vi hadde navnedag. Altså vi feiret i nærheten i nærheten av deres første mulige navnedag. Det var da mat, kaker og kaffe. Ingen taler eller noe. Hadde det samme når jeg var liten. Jeg er døpt senere
Navnedag og navnefest/dåp er jo på ingen måte det samme da.
 
Er det noen som har hatt eller har vært i navnefest uten seremoni ? Hvordan foregikk det? [emoji5]

Jeg trenger litt tips og inspirasjon [emoji1305][emoji5]

Ja, vi hadde det. Inviterte folk til middag og kaker. Vi synes ikke en seremoni var nødvendig. Dåp var uaktuelt fordi vi ikke er kristne, og valg på vegne av vårt barn må være i tråd med det vi også tror på. Vil han konfirmeres kirkelig senere er det selvsagt helt i orden, og da er det hans valg. Samtidig er vi ikke tilknyttet human etisk forbund, men en velkomstfeiring for den fine gutten vår med nærmeste familie ville vi jo likevel ha. Det ble en fin dag :)
 
Hvorfor ikke ha seremoni?

Det er jo ikke alle som ønsker en seremoni tilknyttet trossamfunn eller livssynssamfunn på vegne av barnet sitt, vi er av de som valgte å droppe det av slike årsaker. Det føltes unaturlig å love han inn i noe han ikke kan ta stilling til selv. Ønsker han å konfirmeres skal han få velge det i hvilken form han vil :)
 
Navnedag og navnefest/dåp er jo på ingen måte det samme da.
Nei men hu spurte om fest uten noen form for seremoni og da kan man gjøre som man vil og kalle det hva man vil. Og det du svarte var i grunn poenget mitt og vårt når vi hadde dette. Vi ville ha noen av delene for at barna kunne bestemme det selv når de er store nok til det.
 
Back
Topp