Navnedilemma

mammaentil

Forelsket i forumet
noen bekjente av oss mistet en gutt i uke 23 som skulle hete Alfred i august 2016. I november skal jeg ha en gutt og jeg vurderer det samme navnet. Blir dette helt feil med tanke på og hensyn til de vi kjenner som mistet gutten sin? Vi er ikke noe med de som mistet, men vi har mange felles venner.

Hadde det vært min bestevenn, så ville jeg luftet det, eller unngått det. Jeg forstår problemstillingen, da jeg ville tenkt på det selv. Men jeg tenker som så, at dere ikke skal velge bort et navn på dette grunnlaget, for de aller fleste med barn vet om andre med samme eller liknende navn. Antakelig kan det være at de også synes det er flott. Mange som mister barn, synes det er vanskelig når folk ikke vet hva de skal si, eller gjøre - Og handler deretter. Jeg tror ikke de vil se på dette som et problem, og dere bestemmer faktisk navnet til deres eget barn :) Uavhengig av alle rundt tenker jeg. Er dere gode bekjente, kan du vurdere om du føler for å nevne det eller ei, men det meste naturlige ville vel vært å velge det navnet dere liker, uten å tenke mer over det.

Hvis jeg var nær noen som mistet, ville jeg ikke valgt samme navn. Om vi ikke var nære, ville jeg gått for det. Var jeg nær og ikke klarte legge fra meg navnet ville jeg tatt en prat med de og hørt hva de tenkte om at jeg ville bruke samme navn. Det er jo ikke sånn at navnet er "deres".

Hadde kanskje slengt på et mellomnavn bare sånn at det ble litt annerledes, men brukt bare fornavnet om jeg ønsket det.

Vi er ikke nære. Vi ses vel kanskje et par ganger i året. Vi har bare mange felles kjente.

Jeg heller mot å iallefall vurdere navnet sterkt. Jeg vet de ikke har enerett på navnet, mennyenker det kan være sårt for de da det ikke er så lenge siden de mistet.

Ville sikkert prøvd å finne et annet navn. Men navn er vanskelig uansett så om det ikke finnes andre navn dere liker så får dere drøfte det på nytt

Dere er bekjente, men ikke nære, kun felles venner? Da ville jeg nok ikke byttet navn :) Men om jeg hadde vært paret hadde jeg satt pris på at dere nevnte det for dem før navnet ble offentliggjort. Men om det ikke ligger naturlig ville jeg lagt det litt på is de kommende månedene og sett an hvordan følelsen er når terminmåneden nærmer seg :)

Jeg hadde valgt et annet navn. Definitivt. Rett og slett fordi jeg for min del nok ville opplevd det som en svært vond ting om jeg var den som mistet og opplevde det samme. Men det er jo alltids lov å høre med den det gjelder :) folk er jo forskjellige og reagerer forskjellig på ting. Så hvis jeg absolutt ville hatt det navnet så hadde jeg gått til paret som mistet og tatt en prat på en forsiktig og fin måte.

Jeg ville hatt flere navn å velge mellom, også sett når ungen ble født hvilket navn som passer ungen!
Vi valgte navn da jeg var 6 mnd på vei, men holdt det for oss selv til etter fødsel.
Ikke så gøy å avsløre navn før ungen er ute og det viser seg at ungen ikke er en liten "Alfred", men heller en liten "Emil" :)
Jeg hadde et guttenavn jeg likte godt fra jeg var ung, men det navnet "ble stjålet" av en i familien. Jeg angret lenge på at jeg hadde fortalt dem yndlingsnavnet mitt..
Så heretter sier jeg andre navn enn min favoritt når folk spør meg.
Hvis du er usikker så spør foreldrene som mistet ungen om du kan bruke "deres" navn.

Back
Topp