Navn

Beibii

Glad i forumet
Januarlykke 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Er det flere som har begynt å tenke på navn?
Hvilke kriterier legger dere til grunn for navnevalget?

Vi har tenkt på et par navn,men er langt fra enige:wacky: godt vi har en del måneder å bli enige:D

Ja vi tenker, det må være et navn på M. Både jeg og samboer begynner på M, datteren vår har M navn. I tillegg, har alle hans søsken OG alle mine søsken M navn :hilarious: Så nestemann kan ikke bryte med tradisjonen for å si det sånn:joyful: Ønsker også at det ikke skal være det mest vanlige navnet, men ikke kjempe spesielt heller. Så navn blir vanskelig:happy090

Vi burde valgt et navn på A eller N. Begge barna og mannen begynner på A. Jeg på N. Om det blir gutt så blir det A eller N, der har vi to navn vi liker. Om det blir ei jente til har vi ingen snøring, da vi er på to forskjellige planeter hva navn angår. :hilarious:
Jeg liker korte navn som ikke mange andre har. Og det må passe til de to andre.

Ikke opptatt av oppkalling eller opprinnelse.

Vi sliter om det blir gutt, alle navnene vi likte forrige gang passer ikke sammen med navnet til han vi har :hilarious: Blir det jente er det litt lettere, der har vi noen alternativ :angelic:

Ja vi tenker, det må være et navn på M. Både jeg og samboer begynner på M, datteren vår har M navn. I tillegg, har alle hans søsken OG alle mine søsken M navn :hilarious: Så nestemann kan ikke bryte med tradisjonen for å si det sånn:joyful: Ønsker også at det ikke skal være det mest vanlige navnet, men ikke kjempe spesielt heller. Så navn blir vanskelig:happy090
Stilig:). Ikke lett med navn, føler mange av de fineste navnene er «oppbrukt» :biggrin men i lengden blir kanskje navnet bare knyttet til barna våre uansett:)

Last edited:
Her blir det nok et gammelt nordisk navn uansett hvilket kjønn babyen har. Kommende storebror har også et sånt type navn, og vi ønsker at det skal være en viss sammenheng i navnevalgene. Samtidig vil jeg at navnet helst begynner på S eller O (som er forbokstavene i navnene til foreldrene mine) sånn at de kan føle at barnet er litt oppkalt etter en av dem, da førstemann har samme forbokstav som svigermor, og hun dermed kan føle at han er oppkalt etter henne :)

Her blir det skikkelig vanskelig med navn, eller egentlig vanskeligst hvis det blir gutt. Tror vi holder oss til samme jentenavnet som vi hadde på lur da vi fikk sønnen vår. Men guttenavn blir vanskelig, det må jo passe til navnene til de to andre barna. Vi har ikke gått for like forbokstaver på barna, så det må vi prøve å unngå på sistemann også.

Her starter nok ikke navnediskusjonen på alvor før vi vet kjønn. Men jeg ønsker at det skal være tostavelse og passe med kommende storebror sitt navn. Forrige gang ville jeg ha et navn som et lett å uttale i utlandet, men faila den :hilarious:

Har jentenavn klart fra sist (det vi hadde som nr 2) og som jeg siden da har tenkt på som "lillesøster". Jeg er altså veldig motivert for en jente til, og tror jeg må bruke litt tid på omstilling om det er en gutt. Da er 90% av klærne ubrukelige (jeg kler ikke en gutt i superrosa og helt tydelige jenteklær med blomster og blonder kjenner jeg meg selv rett) og vi har heller ingen (!) navn vi liker på guttesiden. Eller, jeg har, men mannen la ned veto på de sist. Siden da har mange gutter i omgangskretsen kommet til verden og navnene uansett blitt brukt, så ikke alle er aktuelle heller fordi jeg først tenker på noen andres barn. Ikke enkelt :p

Sleng gjerne ut noen guttenavn! Kort eller langt er ikke så farlig, men det blir ikke flere navn her, kun et enkelt :) (liker heller ikke norrøne eller "nye" navn som Zander og Chrisander). Altså noe midt mellom urgammelt og Unge mødre

Har jentenavn klart fra sist (det vi hadde som nr 2) og som jeg siden da har tenkt på som "lillesøster". Jeg er altså veldig motivert for en jente til, og tror jeg må bruke litt tid på omstilling om det er en gutt. Da er 90% av klærne ubrukelige (jeg kler ikke en gutt i superrosa og helt tydelige jenteklær med blomster og blonder kjenner jeg meg selv rett) og vi har heller ingen (!) navn vi liker på guttesiden. Eller, jeg har, men mannen la ned veto på de sist. Siden da har mange gutter i omgangskretsen kommet til verden og navnene uansett blitt brukt, så ikke alle er aktuelle heller fordi jeg først tenker på noen andres barn. Ikke enkelt :p

Sleng gjerne ut noen guttenavn! Kort eller langt er ikke så farlig, men det blir ikke flere navn her, kun et enkelt :) (liker heller ikke norrøne eller "nye" navn som Zander og Chrisander). Altså noe midt mellom urgammelt og Unge mødre
Jeg sliter også enormt med guttenavn. Liker Jakob, men det heter sønnen til en kollega. Slik er det med noen jentenavn også, og ønsker heller ikke å bruke navn som elever ved skolen jeg arbeider ved, heter (og som jeg "har et forhold til"). Har mine jentenavn som jeg leker med, men har ikke bestemt meg - eller oss ;) Får se om det blir til at vi ber om å få vite kjønn eller ikke...

Jeg sliter også enormt med guttenavn. Liker Jakob, men det heter sønnen til en kollega. Slik er det med noen jentenavn også, og ønsker heller ikke å bruke navn som elever ved skolen jeg arbeider ved, heter (og som jeg "har et forhold til"). Har mine jentenavn som jeg leker med, men har ikke bestemt meg - eller oss ;) Får se om det blir til at vi ber om å få vite kjønn eller ikke...
Jakob er veldig fint ja, det er "min" type gate på navn også. Ift å vite kjønn kan jeg ikke skjønne hvordan dere som ikke sjekker kjønn holder ut. Bare å ikke ane hva som kommer ut, nei der hadde jeg sprukket fullstendig om det svaret lå i en konvolutt hjemme

Jakob er veldig fint ja, det er "min" type gate på navn også. Ift å vite kjønn kan jeg ikke skjønne hvordan dere som ikke sjekker kjønn holder ut. Bare å ikke ane hva som kommer ut, nei der hadde jeg sprukket fullstendig om det svaret lå i en konvolutt hjemme
Vi har såvidt diskutert det og svaret blir vel at vi kommer til å ville vite, men samtidig... Hadde jo vært spennende ikke å vite også o_O

Vi har tre barn som begynner med M. Enten så må vi bare fortsette, eller gå for noe helt annet :p

Her har du et utvalg fra vår guttenavn-liste pluss noen navn jeg kom på i farta. :)

Bjarte, Daniel, Silas, Einar, Edvard, Elias, Sondre, Sigurd, Samuel, Aron, Jonas, Viljar, Olaus, Leander, Sindre, Vegard, Andreas

Denne emojien forestiller meg når jeg prøver å sette inn emojis for å høres ut som en noenlunde hyggelig menneske her inne: :computer012

Jeg elsker navn, og har i mange år "samlet" på navn. Samboeren har utrykt at han ikke tenker så mye på sånt, så jeg har laget en liste med 10 jentenavn og 10 guttenavn jeg liker. Foreløpig har jeg bare lagt lista på en godt synlig plass, sånn at han forhåpentligvis leser lista noen ganger og blir litt kjent med navnene.

Selv liker jeg korte og litt spesielle navn.

Sitat samboer:
"Har du Klara på lista?!? Det skal den IKKE hete!"

Vi har to fra før med korte navn og a ending. Tenker jo at det er greit å være litt i samme gata, samtidig så ser vi nå at det har dukket opp flere lange navn på lista. Tror egentlig vi har funnet navnene våre, men klarer liksom ikke gi helt slipp så tidlig.

Denne emojien forestiller meg når jeg prøver å sette inn emojis for å høres ut som en noenlunde hyggelig menneske her inne: :computer012
Får ikke til å sette inn emojis av en eller annen grunn, utenom :). Og føler at jeg fremstår som en skikkelig tverr kjerring innimellom ..

Back
Topp