Navn

Fenomen

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Hva tenker dere om navn? Har dere noen favoritter? Har dere bestemt dere?

Last edited:
Vi har navn så å si klart til jente, er litt usikker på kombinasjon fordi det blir dobbelt navn:happy:
Jeg vil gjerne ha et litt spesielt navn..
Hadde klart til gutt og:happy:

Har hverken tenkt på eller snakket om enda

Jeg trodde vi hadde bestemt oss, men så ble brått samboeren min usikker, så nå er jeg litt på kikk etter flere forslag i tilfelle.

Er vel mest usikker på gutt. Sambo er brennsikker på at vi får gutt og sier vi ikke trenger tenke på jentenavn engang. Mens jeg er litt avventende fram til OUL.

Står litt fast vi også. Finner liksom ingen guttenavn jeg faller helt for, og det ene jentenavnet jeg har drømt om å få bruke fikk tantebarnet mitt. Har ei jente fra før og synes ikke vi satt fast like mye sist. Vi vil ikke vite kjønn, det gjorde vi ikke sist heller men brukte ett av navnene vi hadde blitt enige om på forhånd. :)

Hadde jentenavn klart, men guttenavn var vi helt uenige i. Og vi får gutt så vi sliter enda!

Problemet her er å finne et navn som kan sies på engelsk og på norsk..

Har ingenting klart, sist hadde vi en liste med både jente og guttenavn hver, så an etter fødsel hva vi følte var riktig, tenker det blir sånn denne gang og, men synes det er enda vanskeligere denne gangen.

Hva tenker dere om navn? Har dere noen favoritter? Har dere bestemt dere?

Vi står heelt fast denne gangen, sist var det ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg trenger inspirasjon!

Vet ikke kjønn sikkert men TUL antydet jente så forholder meg til det enn så lenge.
Hva slags navn liker dere da? Har dere noen kriterier for hva slags navn dere vil ha?

Vi har hatt navnet klart siden før lillebror ble unnfanget, så veldig enkelt og greit for oss denne gangen, men slet verre med å finne navn til eldste, så full sympati for hvor vanskelig navnevalget kan være!

Våre kriterier for valg av navn er:
* Må fungere internasjonalt (altså utgår alle navn med særnorske bokstaver)
* Ikke topp 10-navn der barnet har høy sannsynlighet for å være en av flere i klassen med samme navn, men samtidig ikke være for sært heller (vil ikke at det skal være mobbegrunn)
* Må passe fint til/klinge godt i forhold til etternavn
* Bare ha én vanlig stavemåte i Norge (vil unngå at barnet alltid må presentere seg som «Sarah med H» eller alltid må stave navnet sitt)
* Begge foreldre har vetorett (jeg har f.eks et navn jeg forbinder med ei som mobbet meg på barneskolen, og ønsker derfor ikke å bruke det navnet til ungene mine)
* Fordel om det passer fint med søskens navn, men ikke noe must

Lang liste med krav for vår del altså, men nr to og tre har begge fått navn før de ble påtenkt begge to, så umulig er det absolutt ikke :)

Her sliter vi også... Storesøster har et nokså uvanlig gammelt norrønt navn, så jeg vil gjerne at navnet skal stå i stil med hennes. Jeg har et navn jeg elsker som passer kjempegodt med storesøster’s navn, men det har mannen lagt ned veto på :sad010 Så jeg har nok låst meg litt i det navnet.

For meg er det viktig at navnet er norrønt, lite brukt og helst med en R i ettersom storesøsters navn har det og da kan lillebrors navn virke veldig søtt i forhold til hennes navn som da blir litt hardt :laughing002 Jeg må kanskje senke kriteriene mine litt....

Vi har ikke navn klart. Hadde til gutt, men får jente, og står ganske fast.
Jeg er glad i oldemornavn som Sigrid, Olaug, Dagny, Gudrun og ligner. Mannen synes de navnene er sære. Høres ut som en gammel dame, det har han jo rett i ;) Men vi har tid. Finner nok ut av det :)

Jeg kunne også tenkt meg et særnorsk eller norrønt navn med 'æ' i. Det er kult å ha et slikt navn internasjonalt. Man skiller seg litt ut allerede da. Om man blir spurt etter Frojdis eller Frøydis synes jeg ikke har noe å si :)

Jeg er glad i oldemornavn som Sigrid, Olaug, Dagny, Gudrun og ligner. Mannen synes de navnene er sære. Høres ut som en gammel dame, det har han jo rett i ;) Men vi har tid. Finner nok ut av det :)

Jeg kunne også tenkt meg et særnorsk eller norrønt navn med 'æ' i. Det er kult å ha et slikt navn internasjonalt. Man skiller seg litt ut allerede da. Om man blir spurt etter Frojdis eller Frøydis synes jeg ikke har noe å si :)
Åh, sånne navn elsker jeg også :love017 Kjempekule!

Her sliter vi også... Storesøster har et nokså uvanlig gammelt norrønt navn, så jeg vil gjerne at navnet skal stå i stil med hennes. Jeg har et navn jeg elsker som passer kjempegodt med storesøster’s navn, men det har mannen lagt ned veto på :sad010 Så jeg har nok låst meg litt i det navnet.

For meg er det viktig at navnet er norrønt, lite brukt og helst med en R i ettersom storesøsters navn har det og da kan lillebrors navn virke veldig søtt i forhold til hennes navn som da blir litt hardt :laughing002 Jeg må kanskje senke kriteriene mine litt....
Sleng ut noen norrøne navn da, synes også det er stilig! :)

Vi ønsker ikke topp 10 (50)-navn og det må være i nogenlunde samme stil som storesøster sitt. Hun har fire stavelser og e-ending. De få jeg finner som jeg liker er korte og har a-ending. Og for oss blir det litt rart. Liker ikke ordinære, kjedelige navn. Type Kristine, Ida, Silje.. Vi har ikke så mange krav utenom at jeg må få godfølelsen med én gang og det får jeg sjelden.
Så noe à la Frederikke, Madelene, Karianne, Julianne, Benedikte e.l. da? Alternativt er det jo en del jentenavn med fire stavelser med a-ending også, hvis det er et alternativ, f.eks Victoria, Magdalena, Isabella, Alexandra, Kornelia, Emilia, Katarina, Adriana, Ariana, Angelika, Veronika, Natalia, Cecilia, Aurelia, etc.

Jeg syntes det er super vanskelig med navn denne gangen, når det ble gutt igjen så vet jeg ikke. Liker lange vanlige navn, men vil ikke kjenne noen jeg ikke liker eller jeg er veldig nær eller noe sånt med navnet jeg velger. Også selv om jeg kun har en englegutt så vil jeg at navna skal passe. Og han heter Aleksander så prøver å finne noe som jeg syntes er like fint og passer til Aleksander også❤️ Men ja ikke lett og finner feil med alle navn

Jeg syntes det er super vanskelig med navn denne gangen, når det ble gutt igjen så vet jeg ikke. Liker lange vanlige navn, men vil ikke kjenne noen jeg ikke liker eller jeg er veldig nær eller noe sånt med navnet jeg velger. Også selv om jeg kun har en englegutt så vil jeg at navna skal passe. Og han heter Aleksander så prøver å finne noe som jeg syntes er like fint og passer til Aleksander også❤️ Men ja ikke lett og finner feil med alle navn

Aleksander er et klassisk og fint navn. Hva med Sebastian eller Sakarias? Eller kanskje Johannes eller William? Syns de er litt i samme stil og at de kler Aleksander godt. Du har sikkert vært innom alle disse da :)

Får høre av enkelte at gutten vi alt har (Knut) høres ut som en gammel mann. Ikke er det ok å si på engelsk heller :D
Så blir noe opp samme gate med nestemann. Kanskje.

Får høre av enkelte at gutten vi alt har (Knut) høres ut som en gammel mann. Ikke er det ok å si på engelsk heller :D
Så blir noe opp samme gate med nestemann. Kanskje.
Fins jo mange korte, klassiske norske guttenavn som kan passe fint med Knut (storebroren min heter for øvrig Knut og syns det går helt greit i utlandet, så snart han har sagt navnet sitt, klarer utlendinger flest å si navnet hans) :)

Hva med Ivar, Olav, Einar, Finn, Jan e.l.?

Sleng ut noen norrøne navn da, synes også det er stilig! :)
Noen av mine favoritter er Aslak, Einar, Tord, Snorre, Iver og Birk :) Men lista er uendelig lang, og vi blir ikke enige :laughing002 Mannen vil ha mer navn som Loke, Odin, Balder eller Tor, men jeg har kjent så mange hunder med de navnene....:laughing002

Back
Topp