Navn

MinusNinus

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2015
Julibaluba 2017
Vi har bestemt oss for å ha dobbelt fornavn og dobbelt etternavn på reken (ja, jeg vet det er tungvint), men jeg har hele veien tenkt at fornavnene blir nettopp det- fornavn. Så mitt etternavn som mellomnamn og hans som etternavn.
Eks:
Tor Gunnar Olsen Jensen (slapp av, skal ikke kalle kidden for det) ;)
Hvor da Tor Gunnar er fornavn, Olsen mellomnamn og Jensen etternavn.
Men nå sier noe til meg at det er feil, og at det er Tor som blir fornavn, Gunnar Olsen mellomnamn og Jensen etternavn.

Trodde det var lov å ha to fornavn jeg? Finner ingen informasjon om det hos Skatteetaten, de snakker kun om etternavn.
Noen som vet?

Jeg har dobbelt fornavn og to etternavn.
Pleier å skrive begge fornavnene på navn, og etternavn som mellomnvn og etternavn.. Samme som du tenker! Pleier å bli rett det.

Tror du må ha bindestrek for å ha begge navnene som fornavn?
Det er der jeg trodde det bare gjaldt etternavn og forvirrelsen min oppstår. For du kan ikke ha to etternavn, uten bindestrek, men trodde du kunne ha to fornavn uten bindestrek.

Samboeren byttet akkurat litt på navnet hans. Og la oss si at han før het fornavn:Tor Gunnar mellomnavn Olsen etternavn Jensen (som du brukte som eks). Så prøvde han å bytte til fornavn Tor mellomnavn Gunnar og etternavn Olsen. Men da fikk han beskjed på mail fra disse som driver med dette at han ikke får lov å ha Gunnar som mellomnavn, det må være fornavn. Så da ente han med fornavn Tor Gunnar og etternavn Olsen. Da ble det godkjent.

På ungen hos oss blir vi å gi navn Siri louise (navnet er bare eksempel navn), mellomnavn mitt-etternavn og etternavn samboeren-sitt-etternavn. Men til hverdag vil vi da bare bruke Siri og etternavnet.

Nei da, du kan ha så mange fornavn du bare vil. :) Det er etternavn det er regler for. 17 fornavn får ikke plass i passet, men er fremdeles lov. :p

Jeg har 2 fornavn, 1 mellomnavn og 2 etternavn. veldig tungvint når folk ber meg gjenta fullt navn :p

Vi skal ha 2 fornavn og 2 etternavn på lillegutt :)

For at det skal regnes som dobbelt fornavn må du ha bindestrek mener jeg.. Jeg har to fornavn, ett mellomnamn og ett etternavn (bruker begge fornavnene) men når folk roper meg opp, sier navnet eller det er formelle ting, er det bare det ene navnet som blir brukt!

Samme hvis du skal ha dobbelt etternavn, da må du også ha bindestrek for at det skal regnes som dobbelt..

Vi skal også ha 2 fornavn( William Matheo) og begges etternavn, men er usikker på om mitt skal være mellomnavn eller om begge skal være etternavn :P

Jeg har nettopp byttet etternavn, og måtte enten ha mitt gamle som mellomnavn eller bindestrek mellom for å få det som etternavn. Fornavn tror jeg du kan ha så mange du vil uten bindestrek.

alle mine barn har dobbelt fornavn uten bindestrek. er godkjent fra folkeregisterets side og oppført i alle papirer å pass med dobbelt fornavn uten bindestrek.
Vi har også begge 2 fornavn uten bindestrek. Var det samboeren måtte ha når han nå prøvde å bytte på navnet sitt

Tusen takk damene! ❤️

Etternavn er greit, det fikk jeg klarhet i når jeg selv byttet etternavn når vi giftet oss. Du kan bare ha et etternavn i Norge, så vil du ha begge MÅ du ha bindestrek (snakket med folkeregisteret lenge om den der), så valgte tilslutt å ha mitt etternavn som mellomnamn og hans som etternavn i stedet for med bindestrek. Det gjør vi til baby også. Men som sagt var det fornavnene vi ble usikker på, så tusen tusen takk for oppklaringene på det :)

Back
Topp