Navn

Isis

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
Navnetrender er morsomt. Blant våre venner har du mainstream moten som går for Lukas, Filip, Amalia, Emma og slike navn og akademikerne som mener de er originale og går etter mer trauste og norske navn som Astrid, Reidar osv.

Riksarkivet har akkurat blogget om uvanlige navn fra eldre dokumenter. Ganske artig:
"Blant kvinner finner vi blant annet Aldri, Blondine, Brunetta og Grevenpop. [...] Hos mennene var det schwung over navn som Apollonius og Honoratus[...] I navn som Fordel og Sejer lå det antakelig et håp om at livet skulle slå heldig ut for barna. Men hva tenkte foreldrene som ga sønnene sine navnene Offer og Uff?".

Er dere bevisst hvorfor dere tenker på de fornavna dere gjør?

Hva tenker dere om etternavn? Jeg har to, mannen ett. Han synes tre er litt overkill og ber meg velge et av mine. Vanskelig! Mors eller fars navn? Tja..

Navn tenker jeg ikke så mye mer over enn at jeg skal like dem! Liker kanskje litt "moderne" navn, men kan også like navn som Eva, Anna, Tom og Erik. Bare jeg liker det og føler det klinger godt sammen med våre navn så er det viktigere for meg :-)

Ang. etternavn (og fornavn) så tenker jeg "less is more"! Jeg vil ikke ha dobbelt fornavn og heller ikke dobbelt etternavn. Her velger vi ett fornavn og ett etternavn og etternavnet får barna etter faren for det er slik jeg er vane med og hvis vi en gang gifter oss er det det etternavnet jeg også kommer til å ta:-)

Vi liker enkle og robuste fornavn! Jeg vil også at de skal fungere ok utenlands siden vi arbeider mer og mer internasjonalt og reiser mer og mer. Hvem vet hvor barnen vil bo og arbeide en dag?

Når det kommer til etternavn har våre barn idag dobbelt-etternavn. Vi ønsker å ha samme etternavn en dag, men det ligger noen år fram i tid hvis det blir av.

Vi går ikke for poppisnavn, blir ikke Lukas, leander osv her.,

Ungen vår har fars etternavn og han har to.. Jeg satser på å bytte etternavn når vi har kjøpt leilighet sammen osv :)

Tenker ikke noe spesielt annet enn at vi skal like navnet :) lillesnupp har enkelt fornavn, ett av mine etternavn som mellomnavn og sambo sitt etternavn. Det hørtes veldig komplisert ut når jeg skrev det.. :P

Synst det er fint å kalle opp igjen. Eg sjølv er kalt opp igjen etter bestemor og oldermor, samboer er kalt opp igjen etter olderfar. Så blir et familienavn på babyen også :)

Vi liker tradisjonelle norske navn og har valgt det til de to jentene vi har. Vi foreldre har også tradisjonelle navn og etternavnet våre er også veldig norske. Da vi skulle ha første tok vi valget for etternavn og da ble det tradisjonelt der også... :) Barna og jeg har mitt etternavn som mellomnavn og mannen min sitt navn som etternavn. Både mannens og mitt etternavn er slektsnavn som vi ønsket å føres videre.

Barna våre er oppkalt. Valgte også å kun bruke mannen sitt etternavn på hele gjengen siden jeg er oppvokst med mammas etternavn som mellomnavn og pappas etternavn som etternavn. Det blir langt det :p Så da gjorde vi det enkelt ;)

Vi velger bort sånne poppisnavn, kjipt å gå i klasse med Trine H, Trine Ø, Trine K, Trine H2, dere skjønner tegninga :p

Datra vår har ett etternavn fra hver. Jeg beholdt det mest sjeldne, det er fra morsida. Pappa sin slekt omgås jeg lite, og halve slekta har uansett bytta navn..

Jeg liker navn som gjerne ikke alle har. Tenker at om vi får jente, så blir det dobbeltnavn, siden min datter har dobbeltnavn. Og når det gjelder etternavn så får babyen kun sin far sitt. Min datter har hennes far sitt.

Jeg liker navn som Erlend, Eirik, Ingrid, Signe osv. Men vi må ha noe som funker på norsk, svensk og engelsk... Kjenner det kan bli interessant ;)

Her blir det norrønt navn, men akkurat hva vet jeg ikke enda. Når det gjelder etternavn så kommer jeg til å kjempe for å få mitt etternavn og evt sambos som mellomnamn. Mitt etternavn er det nå bare 8 stk igjen i verden som har, så jeg mener vi må føre det videre. Sambo er ikke helt enig enda, men jeg skal klare ø overtale han, blir verre med svigermor som er opptatt av tradisjon og hvordan det ser ut utav....

Her blir det norrønt navn, men akkurat hva vet jeg ikke enda. Når det gjelder etternavn så kommer jeg til å kjempe for å få mitt etternavn og evt sambos som mellomnamn. Mitt etternavn er det nå bare 8 stk igjen i verden som har, så jeg mener vi må føre det videre. Sambo er ikke helt enig enda, men jeg skal klare ø overtale han, blir verre med svigermor som er opptatt av tradisjon og hvordan det ser ut utav....

Heldigvis har ikke svigermoren din noe hun skulle ha sagt, det er deres barn og deres valg;-) heier på deg jeg og håper du 'vinner' gjennom med ditt navn:-)

Kjenner flere hvor hele familien (også mannen) har tatt konas etternavn som mellomnavn og mannens etternavn som etternavn. F.eks: Hele familien heter Holter Smith. (Noe jeg fant på). Synes det er fint mtp likestilling :) kjenner også de som har tatt navnet til kona, men da har hun et spesielt navn og han heter Olsen...

Vi velger navn som begge liker;) og det er ikke bare bare... hehe.. eldste dattra sitt navn ble jo populær det året, mens minste dattra har et navn som ikke står på noen poppis lister . Vi har mitt etternavn som mellomnavn og et av hans som etternavn.

Vi har mitt etternavn på sønnen vår og det kommer vi til å gjøre på det kommende barnet også. Hans navn er vanlig mens mitt navn er sjeldent. Bare min familie i Norge som har det navnet. Syntes det er viktig å bringe det videre :-)

For meg er det viktig at navnet har en betydning jeg synes er positiv. Heldigvis er det utrolig mange navn jeg både liker klangen og betydningen av, men det er vanskelig å bestemme seg. Med de forrige barna satte vi oss ned og gikk gjennom hele navneboken. Laget lange lister over hvilke navn vi begge likte, og kranglet i vei i månedsvis. :P :D Nå har vi jentenavnet klart, men blir det gutt må vi gjennom hele prosessen på nytt. :D

Etternavn er enkelt. Jeg tok hans da vi giftet oss, og hele familien heter det samme.

Back
Topp