Navn og bindestrek

Misafiona

Elsker forumet
Når er det egentlig det bruker bindestrek i navn?

Er det f.eks hvis man ønsker at begge navnene skal bli utalt?[8|]

Man bruker vel bindestrek når begge navnene skal være registrert som fornavn, og ikke at det ene er mellomnavn.

Men selv om det er bindestrek mellom navnene vet jeg om flere som ikke bruker mer enn det første navnet til daglig likevel.

det er ikke noe som er registrert som mellomnavn lenger..
man har bare et etternavn, og da er automatisk de to første fornavn, selv om det ene egentlig er et mellomnavn...

vi har det sånn... men her var poenget å videreføre to sjeldne etternavn, og mitt som var mest sjelden ble bakerst fordi det er det vi da er registrert på... og når vi skriver nanvnene i sånne skjemaer nå skal da mellomnavnet skrives sammen med fornavnet... for å få begge som etternavn måtte vi hatt bindestrek i mellom der, og da ville vi laget et nytt navn.. det var ikke det som var poenget her..

hvorfor man bruker bindestrek i fornavn er vel mer en smaksak.. tror det kanskje er lettere at alle utenforstående instanser automatisk bruker begge navnene da.....

Mitt etternavn ble mellomnavn når jeg tok hans. Skulle jeg hatt det som etternavn måtte jeg satt bindestrek mellom de og dermed må man bruke begge. Regner med det er det samme med fornavn. Med bindestrek vil begge bli lest opp, ellers er det en mulighet for at folk bare vil bruke det fremste navnet. Men hva ungen selv kaller seg og presenterer seg for er jo opp til h*n da[;)]

Min sønn heter Bjørn-Inge, og det ble med bindestrek fordi vi håpet det da skulle hjelpe til at begge navnene ble brukt.

Ja man da tror jeg det handler om at begge blir utalt, (er jo ikke alle som velger det alikevel), men tenkte på hva skrive "regelen" når det gjelder bindestrek er for noe...[:)]

Når vi skulle søke folkeregisteret om hva gutten våres skulle hete så har han to fornavn (uten bindetrek), ingen mellomnavn og et etternavn...[:D]
Vi var så usikre på dette så vi måtte kontakte folkeregisteret for å forhøre oss om hva vi skulle skrive hvor[:-]

Men de to navnene til gutten våres tenkte vi aldri på bindestrek da det var naturlig og ikke ha det, vi bruker bare det ene navnet på han da...
Men ene navnet vi tenker på til jenta våres, der er det to navn som jeg da ville at begge skulle ha blitt utalt som om det var ett navn...

Back
Topp