Navn og begrunnelse

Amber

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Mye snakk om navn for tiden, men jeg er vel ikke den eneste som syns det er morsomt?

Fant en tråd i en annen termingruppe, og hermer etter den:

1: Hva skal nurket deres hete? Eventuelt hvilke navn står dere mellom?
2: Hvorfor akkurat dette/disse navnet/navna? Har det noen betydning for dere, oppkalt etc.
3: Hva hadde dere mest sannsynlig gått for om det ble det motsatte kjønn?

---

Mine svar:
1: Står på Nova Elise foreløpig (Nova uttales med å om det skulle være tvil om det)
2: Vi ville ha noe som ikke er på navnetoppen, og syns Nova blir finere og finere desto mer vandt vi blir med det. Elise er etter min mor som døde av kreft for to år siden, som jeg så gjerne skulle ønske kunne ta del i alt dette.
3: Favorittene av guttenavn har vært Felix, Johan og Herman. Ettersom vi fikk vite tidlig at det ble jente har vi ikke tenkt så mye lengre enn det.

:)

1: gutten skal hete Torbjørn <3

2: navnet har veldig stor betydning for sambo. Hans beste kamerat het det, de var sammen hver dag fra 7 klasse til han kjørte seg ihjel oktober 2013 :(

3: hadde lille hvert jente så hadde navnet blitt tomine :)

Her blir nok navnet bestemt etter fødsel ^^ så stresser ikke med å finne det ut, med mindre jeg plutselig finner navn jeg liker som må noteres ^^ Men blir nokk oppkalling etter noen i mellomnavnet :-)

1. Vi står mellom Karelius eller Engebret eller begge.
2. Karelius fordi det er veldig få som har det navnet og Engebret fordi det er et familienavn.
3. Hvis det hadde vært jente ville vi gått for Sunniva.

Vi er usikre på Karelius. Noen syns det høres litt tateraktig ut, mens andre syns det er fint. Så vi har ikke bestemt oss enda.

Hva syns dere? :nailbiting::nailbiting:

1. Vi står mellom Karelius eller Engebret eller begge.
2. Karelius fordi det er veldig få som har det navnet og Engebret fordi det er et familienavn.
3. Hvis det hadde vært jente ville vi gått for Sunniva.

Vi er usikre på Karelius. Noen syns det høres litt tateraktig ut, mens andre syns det er fint. Så vi har ikke bestemt oss enda.

Hva syns dere? :nailbiting::nailbiting:

Karelius har jeg aldri hørt før, men kjør på om det er det dere liker best tenker jeg :D får veldig blanda respons på Nova også, folk er generelt glad i kjente kjære navn visstnok.. Jeg liker navn som en må "smake" litt på, de blir ofte bare finere og finere dess mer du sier det høyt osv :D jeg ble tipsa om å skrive navnet på et ark og henge det en plass du ser det ofte, og det funka da vi var usikre her :)

1: gutten skal hete Torbjørn <3

2: navnet har veldig stor betydning for sambo. Hans beste kamerat het det, de var sammen hver dag fra 7 klasse til han kjørte seg ihjel oktober 2013 :(

3: hadde lille hvert jente så hadde navnet blitt tomine :)

Vi har et guttenavn som har samme betydning for kjæresten min. Han hadde en god barndomskompis som tok livet sitt for noen år siden, og han vil gjerne kalle opp etter han om vi får gutt en gang. Lasse het han :) syns det er så fint å minnes nære med å kalle opp. <3

Vi har et guttenavn som har samme betydning for kjæresten min. Han hadde en god barndomskompis som tok livet sitt for noen år siden, og han vil gjerne kalle opp etter han om vi får gutt en gang. Lasse het han :) syns det er så fint å minnes nære med å kalle opp. <3
Det er helt nydelig <3 Lasse er jo ett herlig navn å <3 å hvertfall når det har en så enorm betydning <3

1. Sønnen vår skal hete Oliver-Luis♡
2. Oppkalling etter fedrene våre:D Syns d ble så fint sammen♡
3. Hadde d vært ei jente så hadde hun fått navnet Astrid-Irene etter mødrene våre ^^ Kanskje neste gang ;D

Hun skal hete Ellie, fordi vi liker navnet og få heter det. Sigurd eller Brage hadde vært aktuelle om det ble gutt :)

Vi får forhåpentligvis vite kjønn på ultralyd etterpå! Sambo har vært helt sikker hele veien på at kjønnet skal vi vite :)

Vi tror selv at det blir gutt, så navnet blir Edvin. Sambos bestefar het Gudvin og selv liker jeg navnet bedre og bedre, men føler likevel et behov for å unnskylde at barnet skal hete Gudvin, så da blir Edvin et godt alternativ.

Hvis det blir jente er begge veldig fornøyde med både Johanne og Kristin. Dessverre har svigersøster gitt beskjed om at hennes barn skal kalles opp etter bestemor Johanne :(

Nor selvmotsigende må jeg likevel si til alle som tviler på navnet sitt fordi andre er negative så kjør på! Jeg kjenner folk med di særeste navnene, men det er jo det de heter, den de er. Jeg tror ikke personligheten til barnet blir mer alternativ fordi navnet er alternativt i andres øyne. Uansett vil det være noen som har dårlige assosiasjoner til et navn, men de assosiasjonene har heldigvis ingenting å si når de møter den lille ^^

- Blir det jente blir det en Emma... Vurderer på å putte inn Mari eller Michelle...
- Fordi jeg Er veldig glad i navnet Emma, og har likt det siden 8 klase på ungdomskolen :p Liker ikke at det er så populært nå, men kjenner faktisk ikke til noen Emmaer rundt oss...
- blir det gutt blir det Mr Navn løs ...... Slet veldig med første mann, og enda mer med andre mann, så med en tredje gutt, så ser det veldig mørkt ut... Hehe

Her står det mellom Emma eller Marie.
Liker navnene veldig godt, samt det blir oppkalling fra min side og bf sin side :)

Hadde det vært gutt så hadde det blitt Adam :)

Lillebror skal hete Edvin :)

Vi falt for navnet og synes det er kjekt at ikke det er så mange som heter det.

Hadde det vært ei jente skulle ho hete Lilly :)

Vi er fortsatt i tenkeboksen, men foreløpig tror vi lillebror skal hete Mike ;) Jeg har veldig lyst på et navn som ikke så mange har, men samtidig må det ikke bli altfor spesielt. Vi kjenner en som heter Mikael, men alle kaller han for Mike. Derfor er det jo et navn vi (og mange andre her vi bor) er vandt til å høre og bruke, selvom det egentlig er litt uvanlig ;) så spørs det om det er det vi lander på..

1: Hva skal nurket deres hete? Eventuelt hvilke navn står dere mellom?

Vi er ikke enige enda ;) Jeg vil gjerne ha Tobias, men det liker ikke sambo. Vi var egentlig enige om William, men bestekompis til sambo fikk baby forrige uke, og han har fått det navnet, såklart :P Så vi er i tenkeboksen enda...

2: Hvorfor akkurat dette/disse navnet/navna? Har det noen betydning for dere, oppkalt etc.

Våre to første har begge mellomnavn som er oppkalling, og vi liker navnebetydningen også. Theo = Guds gave (eller noe i den dur), og Tuva = torden (ble faktisk til på en tordendag :P). Tror ikke denne blir oppkalt etter noen, men kanskje vi kommer til å se på hva navnet betyr :)

3: Hva hadde dere mest sannsynlig gått for om det ble det motsatte kjønn?

Matilde, Tilde eller Wilde :) Hadde ikke bestemt oss for Jentenavn.

1. Charlotte, melissa, Jeanette/Lynette og annabelle
2. Charlotte er etter tanta mi og oldemor. Jeanette/Lynette er etter min mor og annabelle etter min lillesøster men tenker det er litt smådumt med isabelle og annabelle, litt for mye Bell :p hihi men gjerne kom med tanker om dere liker Jeanette eller Lynette best ;)
3. Vi hadde store planer om william etter samboers døde far. Jeg er litt lei det navnet siden det er sååå populært. Jeg liker Colin, Franklin og Gabriel best. Constantin er også fint :) syns navnvalg blir vanskeligere og vanskeligere :p

1) hun skal hete Olea Marie
2) Olea fordi min bestemor fikk ei fortidligfødt jente som ble døpt Olea, hun levde bare 2 dager. Marie fordi mine bestemødre heter Eva Marie og Marit og samboers hette Haldis Marie og Magnhild, så oppkalling på begge navn.

3)Om det skulle vise seg aat det er gutt nr 3 håper jeg kan det kan bli Olve eller Oleander :)

Lillebror skal hete Petter Johan.

Petter er navnet til gubbens farfar, som han hadde ett godt forhold til. Johan er mellomnavn til min farfar som jeg også hadde et godt forhold til :-)

Hadde det blitt jente hadde det blitt Nora Johanne eller Marit elenora, som også er slektsnavn.

Back
Topp