Navn endring

Oktoberjenta

Elsker forumet
Er det noen her som har endret navnet sitt?
Hvis man får godtatt navnet, da må man få nytt pass/kort osv? Er ikke stor navn endring jeg har gjort. Men man må vel få nytt pass og lignende uansett sant?

Tror ikke du trenger helt nytt pass men du får noe inni passer som dokumenter navnendringen. Men det gjelder jo også bankkort ect det må man jo ha nytt

Eg endret etternavn og måtte få nytt kort, pass og burde tatt sertifikatet, men ikkje komt så langt

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tok vekk en bokstav i fornavnet mitt og skiftet etternavn da jeg var 18. Bytte bankkort, men vet ikke om jeg måtte. Hadde arket om navneendring tilgjengelig til alle databaser hos lege, apotek osv var oppdaterte, i tilfelle de skulle spørre.

Jeg endret navnet mitt når jeg var 18. Tror nok passet må stemme 100% men det kan du jo høre om på politistasjonen/der man får nytt pass

Måtte få nytt pass når jeg fikk nytt navn. Førerkort også. Bankkortet er gammelt enda da :)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Når du reiser er det kjempeviktig at navnet på billetten og i passet er 100 % korrekt. Der er de skikkelig strenge og kan nekte seg å reise.

Jeg ble stoppet på Amsterdam flyplass (shipol eller hva det heter) fordi da jeg bestilte hadde jeg vært uoppmerksom og det hadde sneket seg inn en ekstra bokstav på slutten. Måtte sitte i 'avhør' lenge. De ringte til ambassaden og fikk de til å sjekke opp mot folkeregisteret. Og vi mistet flyet vi skulle ta videre....

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

jeg har ikke endret mitt navn men har endret etternavnet til minsten og han måtte ha nytt pass..

Jo, man må ha nytt pass, bankkort og førerkort. Om du reiser med forskjellig navn på dokumentene kan du bli nektet både utreise og hjemreise, og du kan bli nektet å benytte de tjenestene som krever offisiell identifikasjon.

Endret mellomnavn til konfirmasjonen, og igjen etter bryllupet. Vi ventet med å endre navn nettopp for å slippe å måtte skynde oss med nye pass til bryllupsreisa. Det ble litt kaos da skolen allerede hadde søkt om visum til meg for skoletur til India, og de hadde glemt å skrive det nye navnet, men heldigvis fikk vi ordna det før avreise, ellers hadde jeg stått der i skranken i Amsterdam....

Nå er det jo veldig mange år siden jeg gjorde det så kan jo tydeligvis være at ting har forandret seg

Du må ikke ha nytt pass umiddelbart. Reiste til utlandet kort tid etter jeg giftet meg og tok mannens etternavn. Måtte bare sørge for å bestille reisen i gammelt navn siden jeg ikke hadde surret meg til å ordne nytt.

Men skal du til USA så et det sikkert andre boller tipper jeg. Der ville jeg ordnet nytt pass først.

Men et jo ikke noe stress å få nytt bankkort, førerkort etc. Såvidt jeg husker så er det kun passet som koster penger? Og nå får du det jo i posten ganske kjapt.

Endret navnet nå nylig,og har ordnet nytt pass(vet ikke om det var nødvendig,men greit at det står like navn på alt).
Bankkort også.
Må endre førerkortet bare :-)

La på et mellomnavn for 5 år siden, har fortsatt ikke endret pass og førerkort. Burde burde... O_o

Når du søker om å få endre navn og får det innvilget må alt av identifikasjonspapirer endres. Dette selv om du kun fjerner et mellomnavn el.

Du må ikke ha nytt pass umiddelbart. Reiste til utlandet kort tid etter jeg giftet meg og tok mannens etternavn. Måtte bare sørge for å bestille reisen i gammelt navn siden jeg ikke hadde surret meg til å ordne nytt.

Men skal du til USA så et det sikkert andre boller tipper jeg. Der ville jeg ordnet nytt pass først.

Men et jo ikke noe stress å få nytt bankkort, førerkort etc. Såvidt jeg husker så er det kun passet som koster penger? Og nå får du det jo i posten ganske kjapt.
Jeg har lagt på noen bokstaver på navnet, tror du det er strengere i forhold til å bytte etternavn? Burde vel kanskje bare ordnet alt nytt. Men det koster vel penger å få nytt både bankkort og førerkort også tenker jeg.

Førerkortet koster også penger. Jeg byttet etternavn da vi gifter oss i 2012. Fikk litt problemer med lege og apotek når navnet ikke stemte.

Jeg har lagt på noen bokstaver på navnet, tror du det er strengere i forhold til å bytte etternavn? Burde vel kanskje bare ordnet alt nytt. Men det koster vel penger å få nytt både bankkort og førerkort også tenker jeg.
Går sikkert for det samme tipper jeg. Men på ett eller annet tidspunkt må du jo bestille ny legitimasjon både fra bank og førerkort, så sikkert like greit å bare få det gjort :)

Førerkortet koster også penger. Jeg byttet etternavn da vi gifter oss i 2012. Fikk litt problemer med lege og apotek når navnet ikke stemte.

Ja okei, er så lenge siden jeg endret navn at jeg husker ikke hva jeg måtte betale evt, var i 2005 :)

Back
Topp