Navn av arabisk opprinnelse

TikkTakk

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Sensommerbarna 2019
Også generelt utenlands opprinnelse. Hva synes du selv? Blir det helt feil å bruke? Hverken barnefar eller jeg har arabisk bakgrunn.

Til vanlig er jeg ikke så fan av å røpe navn, men i dette tilfelle så er jeg litt rådvill. Nader, er ett navn jeg har likt veldig lenge og som jeg synes klinger godt uten å høres alt for ukjent og rart ut for folk flest. Men så er kanskje ikke jeg som folk flest?

Så.. Hva tenker dere folkens? Del gjerne egne erfaringer.
 
Synes det blir veldig rart hvis dere har norske navn. Men så har jeg aldri skjønt hvorfor folk vil ha uvanlige navn på barna sine heller.
 
Synes det blir veldig rart hvis dere har norske navn. Men så har jeg aldri skjønt hvorfor folk vil ha uvanlige navn på barna sine heller.

Tror du misforstod litt kanskje. Både jeg og barnefar er norske, derfor jeg lurte på om det da kanskje ville vært rart med arabisk navn.

EDIT; Nå forstod jeg hva du mente. Jeg som misforstod.
 
Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke assosiasjoner du har til navnet og hva du tenker om den arabiske kulturen. Du liker kanskje det eksotiske også i hverdagen? Og er en åpen person?:)

Fordelen med navnet Nader er at det ikke har spesielle bokstaver med tødler osv. og lett å uttale og å skrive. Tror ikke det er så mye mer spesielt enn endel andre navn. Men hvordan fant du navnet? Er nok mulig at folk kan tro at han er utenlandsk pga navnet og kan stille spørsmål om det. Men er ikke sikkert det hadde blitt slik heller:)
 
Jeg blir litt nysgjerrig på hvilke assosiasjoner du har til navnet og hva du tenker om den arabiske kulturen. Du liker kanskje det eksotiske også i hverdagen? Og er en åpen person?:)

Fordelen med navnet Nader er at det ikke har spesielle bokstaver med tødler osv. og lett å uttale og å skrive. Tror ikke det er så mye mer spesielt enn endel andre navn. Men hvordan fant du navnet? Er nok mulig at folk kan tro at han er utenlandsk pga navnet og kan stille spørsmål om det. Men er ikke sikkert det hadde blitt slik heller:)

Vil ikke si at jeg er spesielt eksotisk av meg egentlig. Jeg har liksom ingen klare assosiasjoner annet enn at jeg liker navnet godt. Kom vel over navnet da jeg var yngre og en venninne av en fjern stefar hadde en sønn som het Nader. Det at det er arabisk er ikke noe jeg har tenkt over før nå, når jeg faktisk må ta stilling til det navnet vi ønsker å kalle babyen.

I mine ører så klinger liksom ikke Nader så veldig utenlandsk ut ei heller sånn super spesielt og rart ut, men det kan jo godt være det er mange som synes det, og at det blir veldig rart når to foreldre med norske navn velger ett navn som er arabisk. Det er jo derfor jeg også våget meg ut for å spørre :)
 
Jeg syns det er ett litt flåsete navn, spesielt siden dere ikke har noen tilknytning til det annet enn å like det. Men jeg hadde ikke gjetta at det var arabisk ut at du så det heller.

Men på en annen side er det ikke værre enn folk som gir ungen sitt uvanlige amerikanske eller irske navn feks uten å ha noen tilknytning der.

Så om dere virkelig digger det, kjør på.
 
Jeg syns det er ett litt flåsete navn, spesielt siden dere ikke har noen tilknytning til det annet enn å like det. Men jeg hadde ikke gjetta at det var arabisk ut at du så det heller.

Men på en annen side er det ikke værre enn folk som gir ungen sitt uvanlige amerikanske eller irske navn feks uten å ha noen tilknytning der.

Så om dere virkelig digger det, kjør på.

Flåsete? Gjerne begrunn. Vi har liksom ikke noe spesiell tilknytning til de norske navnene vi vurderer utenom at vi liker dem eller klangen av dem heller.

Det er ikke om å gjøre for oss å ha mest mulig unikt navn, men Nader har jeg en god stund syntes vært fint. Uten og egentlig tenkt over at det ikke er typisk norsk, og egentlig arabisk.

Men vi har mange gode norske alternativer også, så vi får se hva vi ender opp med - om det blir gutt selvsagt
 
Flåsete? Gjerne begrunn. Vi har liksom ikke noe spesiell tilknytning til de norske navnene vi vurderer utenom at vi liker dem eller klangen av dem heller.

Det er ikke om å gjøre for oss å ha mest mulig unikt navn, men Nader har jeg en god stund syntes vært fint. Uten og egentlig tenkt over at det ikke er typisk norsk, og egentlig arabisk.

Men vi har mange gode norske alternativer også, så vi får se hva vi ender opp med - om det blir gutt selvsagt
Jeg syns ofte utenlandske navn ungen får til å stave uten hjelp, som er "så unike" er litt flåsete.
Blir litt pretensiøst bare.
Men her er det sikkert delvis janteloven i meg som snakker, så ta det med ei klype salt :D

Norske navn man liker klangen av har man mer rett på føler jeg, fordi det er en del av ens kulturelle bakgrunn og en del av folks referanseverk.

Forresten, jo mer jeg tygger på navnet, jo mindre rart blir det :)
 
Jeg syns ofte utenlandske navn ungen får til å stave uten hjelp, som er "så unike" er litt flåsete.
Blir litt pretensiøst bare.
Men her er det sikkert delvis janteloven i meg som snakker, så ta det med ei klype salt :D

Norske navn man liker klangen av har man mer rett på føler jeg, fordi det er en del av ens kulturelle bakgrunn og en del av folks referanseverk.

Forresten, jo mer jeg tygger på navnet, jo mindre rart blir det :)

Bare nysgjerrig! Derfor jeg synes at det er synd at Nader er utenlandsk, Leander er jo "allment godkjent" å bruke som navn her i Norge, og jeg føler faktisk at Nader klinger litt i samme baner - det er lov å arrestere meg på det altså. Kunne jo sikkert fått det enda litt nærmere med å bruke Neander - men da er det vel kanskje litt for likt Neandertaler, noe som helt sikkert blir feil det og.

Navn er ikke lett altså :happy:
 
Bare nysgjerrig! Derfor jeg synes at det er synd at Nader er utenlandsk, Leander er jo "allment godkjent" å bruke som navn her i Norge, og jeg føler faktisk at Nader klinger litt i samme baner - det er lov å arrestere meg på det altså. Kunne jo sikkert fått det enda litt nærmere med å bruke Neander - men da er det vel kanskje litt for likt Neandertaler, noe som helt sikkert blir feil det og.

Navn er ikke lett altså :happy:
Leander er også ett navn på flåselista mi :D jeg vet det er blitt ganske vanlig, men allikevel...

Navn er tricky, har startet noen tråder her for feedback jeg også:)
 
Har tenkt på dette enda mer i dag og her kommer et direkte svar fra meg.:)

Jeg tror helt ærlig det vil være en fordel med et annet navn, kanskje mest for barnets skyld. Syns Nader høres rart ut, prøvd å venne meg til navnet i dag, men syns også det er litt uheldig at det rimer på bader, fader, lader, spader, vader... Alt ettersom hvordan tonefallet er. Minner mer om et verb enn et navn, syns jeg.

Søkte opp betydning; "sjelden." Men navnet gir ingen mening for meg, ihvertfall. Det kan ikke knyttes til noe spesielt, virker det som.

Leste også om hvilke land der Nader, evt. Nadir, er mest brukt. Muligens en digresjon, men de fleste landene er ikke land jeg ville reist til. Dette pga kvinnesyn som jeg er uenig i, eksempelvis Afghanistan.

Men igjen, ikke sikkert det betyr noe da folk kanskje ikke engang vet at det er et arabisk navn eller tenker over det.

Jeg tenker: Hvorfor velge et arabisk navn når det finnes så mange andre flotte navn? Hva med å studere navnene i slekten? Kanskje få litt inspirasjon der?

Ellers fant jeg en nettside som sikkert kan være av interesse: http://www.betydning-babynavn.com/l/N/
 
Har tenkt på dette enda mer i dag og her kommer et direkte svar fra meg.:)

Jeg tror helt ærlig det vil være en fordel med et annet navn, kanskje mest for barnets skyld. Syns Nader høres rart ut, prøvd å venne meg til navnet i dag, men syns også det er litt uheldig at det rimer på bader, fader, lader, spader, vader... Alt ettersom hvordan tonefallet er. Minner mer om et verb enn et navn, syns jeg.

Søkte opp betydning; "sjelden." Men navnet gir ingen mening for meg, ihvertfall. Det kan ikke knyttes til noe spesielt, virker det som.

Leste også om hvilke land der Nader, evt. Nadir, er mest brukt. Muligens en digresjon, men de fleste landene er ikke land jeg ville reist til. Dette pga kvinnesyn som jeg er uenig i, eksempelvis Afghanistan.

Men igjen, ikke sikkert det betyr noe da folk kanskje ikke engang vet at det er et arabisk navn eller tenker over det.

Jeg tenker: Hvorfor velge et arabisk navn når det finnes så mange andre flotte navn? Hva med å studere navnene i slekten? Kanskje få litt inspirasjon der?

Ellers fant jeg en nettside som sikkert kan være av interesse: http://www.betydning-babynavn.com/l/N/

Jeg blir så glad av konstruktive tilbakemeldinger - som forøvrig både du og Tekopp har gitt meg på dette punktet (selv om det selvfølgelig ikke var det svaret jeg ville høre :laughing002 )

Selv om navnvalg til slutt ligger kun på meg og samboer så er (heldigvis) ikke Nader bare ett alternativene vi har - som vi har likt veldig godt. Og etter jeg har tenkt meg godt om, og tatt til meg deres tilbakemeldinger så har det falt ett par hakk ned på lista for min del - og det er nettopp derfor det er så fint å få gode konstruktive tilbakemeldinger.

Forøvrig når jeg søkte på Nader og betydningen fikk jeg opp dette «Et guttenavn av arabisk opprinnelse. Nader var på sitt mest populære i 1960. Betydning: arabisk:arab: 'beskyttet, nær' - pers: 'sjelden, verdifull' (over 30 etternavn).» sitert fra klikk - så vet nå ikke hvor pålitelig kilde det er?

Men jeg er enig at ordlyden og rimeordene er litt uheldig, og navnet skal ikke være til ulempe for barnet på noe vis - hverken i ung eller voksen alder. Og jeg står ikke for kvinnesynet i mange av de arabiske landene.

Det her blir OT, men siden det er min egen tråd, så tror jeg det kanskje er greit. Skulle selv til FAE (rettere sagt Dubai) på jobbreise i februar - som ugift og gravid så er dette lagt på hylla. Stor ulempe for jobben, men det ble en risiko jeg ikke ønsket å ta.

Nei, en stor sjanse for at vi holder oss til norske relativt tradisjonelle navn. Vi får se - det er jo enda lenge til :)
 
Når jeg prøver å tenker logisk på det så vil jeg si at dere bør kjøre på med navnet dere liker. Nadeer er jo et navn som i utgangspunktet er lett å uttale, uten noen fremmede lyder så det burde ikke være problematisk av den grunn. Forsåvidt kan jeg tenke meg at noen vil prøve å uttale det mer "norsk" med trykk på a NAA-der (rimer med lader), men det kan raskt rettes på.

Jeg må innrømme at jeg synes det er uvanlig å velge et navn som er veldig assosiert med en annen kultur man ikke har nær tilknytning til. Jeg ville nok trodd foreldrene hadde en historie bak navnet, men som du sier er det jo vanlig å låne navn på tvers av lande- og kulturgrenser, mange typiske amerikanske navn har jo blitt populære å bruke. Navn som vi (jeg i hvertfall) ser på som veldig norske som Marius og Camilla er f.eks. egentlig italienske, men har gjennom tiden blitt adoptert her i lands og er nå vanlige. Allikevel merker jeg at det føles litt annerledes på samme måte som om noen norske valgte navn som Yi, José eller Adongo. Dette er nok fordi det er uvanlig, hører du navnet Wei forventer man f.eks. noen av asiatisk opprinnelse og heter noen Gudrunn blir man overrasket om det kommer noen av afrikansk opprinnelse. Men med det sagt er det ikke et problem slik sett, og Nadeer er ikke så fremmed at det ikke kunne vært et vanlig navn her. Det hadde vært fint å høre fra noen av arabisk opprinnelse selv som kan si hvordan de ser på det. Om de synes det er rart, smigrende eller upassende. Argumentet om at kvinnesynet i arabiske land er en grunn til å ikke velge navnet synes jeg er merkelig, som de aller fleste andre synes jeg lite om kvinnesynet jeg også, men jeg synes ikke å velge et navn fra dette området betyr at man synes det er greit. Alt og alle fra landene er ikke negativt fordi et (selv et stort og veldig problematisk) aspekt ved kulturen er dårlig. Det blir litt som å si at man ikke ønsker å bruke Hans fordi det var øverst av navnetoppen i Tyskland på 1940-tallet og da tyskland nazistisk (satt litt på spissen her, menmen).

Du har sett fra tråden her hvilke reaksjoner du kan vente å få og vurdere om dere (og barnet) orker å måtte forklare/forsvare valget gang på gang (selv om jeg tror folk ikke ville sagt ting så åpenlyst face to face). Tror jeg det er en stor ulempe for barnet? Nei, man blir vandt til navn og selv om ved første møte kan det virke litt merkelig tror jeg det raskt ville blitt bare guttens navn. Jeg hadde f.eks. ei venninne som het Kim når vi var barn, Kim er jo stort sett et guttenavn i Norge, men det ble helt naturlig at det var hennes navn. Også uvanlige navn blir raskt bare navnet på den personen.

Det er interessant dette med navn og hva vi synes er "greit" og ikke og hvordan det endrer seg over tid. Det minner meg om en episode av podcasten Freakonomics "How much does your name really matter?" tror jeg den het :) Interessant og underholdende var den i hvertfall.

Lykke til med navnevalget :D
 
Når jeg prøver å tenker logisk på det så vil jeg si at dere bør kjøre på med navnet dere liker. Nadeer er jo et navn som i utgangspunktet er lett å uttale, uten noen fremmede lyder så det burde ikke være problematisk av den grunn. Forsåvidt kan jeg tenke meg at noen vil prøve å uttale det mer "norsk" med trykk på a NAA-der (rimer med lader), men det kan raskt rettes på.

Jeg må innrømme at jeg synes det er uvanlig å velge et navn som er veldig assosiert med en annen kultur man ikke har nær tilknytning til. Jeg ville nok trodd foreldrene hadde en historie bak navnet, men som du sier er det jo vanlig å låne navn på tvers av lande- og kulturgrenser, mange typiske amerikanske navn har jo blitt populære å bruke. Navn som vi (jeg i hvertfall) ser på som veldig norske som Marius og Camilla er f.eks. egentlig italienske, men har gjennom tiden blitt adoptert her i lands og er nå vanlige. Allikevel merker jeg at det føles litt annerledes på samme måte som om noen norske valgte navn som Yi, José eller Adongo. Dette er nok fordi det er uvanlig, hører du navnet Wei forventer man f.eks. noen av asiatisk opprinnelse og heter noen Gudrunn blir man overrasket om det kommer noen av afrikansk opprinnelse. Men med det sagt er det ikke et problem slik sett, og Nadeer er ikke så fremmed at det ikke kunne vært et vanlig navn her. Det hadde vært fint å høre fra noen av arabisk opprinnelse selv som kan si hvordan de ser på det. Om de synes det er rart, smigrende eller upassende. Argumentet om at kvinnesynet i arabiske land er en grunn til å ikke velge navnet synes jeg er merkelig, som de aller fleste andre synes jeg lite om kvinnesynet jeg også, men jeg synes ikke å velge et navn fra dette området betyr at man synes det er greit. Alt og alle fra landene er ikke negativt fordi et (selv et stort og veldig problematisk) aspekt ved kulturen er dårlig. Det blir litt som å si at man ikke ønsker å bruke Hans fordi det var øverst av navnetoppen i Tyskland på 1940-tallet og da tyskland nazistisk (satt litt på spissen her, menmen).

Du har sett fra tråden her hvilke reaksjoner du kan vente å få og vurdere om dere (og barnet) orker å måtte forklare/forsvare valget gang på gang (selv om jeg tror folk ikke ville sagt ting så åpenlyst face to face). Tror jeg det er en stor ulempe for barnet? Nei, man blir vandt til navn og selv om ved første møte kan det virke litt merkelig tror jeg det raskt ville blitt bare guttens navn. Jeg hadde f.eks. ei venninne som het Kim når vi var barn, Kim er jo stort sett et guttenavn i Norge, men det ble helt naturlig at det var hennes navn. Også uvanlige navn blir raskt bare navnet på den personen.

Det er interessant dette med navn og hva vi synes er "greit" og ikke og hvordan det endrer seg over tid. Det minner meg om en episode av podcasten Freakonomics "How much does your name really matter?" tror jeg den het :) Interessant og underholdende var den i hvertfall.

Lykke til med navnevalget :D

Takk for svar!

Vel, jeg skal innrømme at jeg alltid har uttalt navnet Nader som NAAder og ikke NadEER - derfor det ikke har hørtes så rart eller unorskt ut for min del. Jeg tror vi kommer inn i en tid hvor uvanlige navn blir mer og mer godkjent uten veldig store spørsmål rundt det, samtidig så ser jeg jo også at det er begynt å bli en trend ikke akkurat med arabiske navn, men med amerikanske for eksempel. Selv om jeg ser jo også på diverse tråder at det er mange som ikke er tilhenger av det heller.

Nei, jeg må nok bare kjenne på det litt til tror jeg. Jeg spurte jo her, nettopp fordi jeg var usikker - og det er jeg enda. Men jeg har jo noen andre litt mer "normale" alternativer. Kunne vært artig som du sier, og egentlig hørt en med arabisk bakgrunn sitt synspunkt.

Tror jeg skal prøve å finne frem den podcasten du nevner.

Og tusen takk - igjen. Herlighet! Jeg setter så pris på andres meninger og synspunkter, det gir meg litt ekstra hodebry og starter kverna :bookworm:
 
Jeg er ikke gravid enda, men vi prøver på nummer 2 og har snakket en stund om navn for det er litt viktig for meg å finne navn vi begge liker som står i stil med navnet av sønnen vår, og vi vurderer et navn med Arabisk opprinnelse(noen plasser står det at det er Hebraisk også da) hvis får en jente.

Vi vurderer det navnet pågrunn av vi liker det veldig godt og det uttales veldig fint og lett, har fin betydning og er et navn vi synes vil være fint på en baby/et barn men som også er veldig fint til en voksen dame, og som nevnt at det står i stil med navnet til han vi har.
Så for oss synes vi det passer perfekt og fyller alle kriterier, men så har mannen og sønnen vår navn med Hebraisk opprinnelse og jeg har navn med Italiensk opprinnelse. Så ingen av oss har typisk Norske navn, selv om mannen sitt navn er et veldig vanlig navn i Norge da :). Men uansett så betyr ikke opprinnelsen så mye for oss

Så jeg tenker at hvis dere liker navnet godt og det fyller deres kriterier (hvis dere har noen) så ville jeg valgt det:) Lykke til med navnevalget, og jeg synes forresten at navnet var fint :)
 
Det er ditt barn. Og syns du skal få lov til å velge akkurat som du vil :) Arabisk, Afrikansk, Japansk.. You name it!! DERE bestemmer. Hva så om dere ikke er arabere? Finnes en tråd her inne for amerikanske navn.. Der er det søren meg ikke amerikanere som sitter å foreslår navn.. Merker jeg blir litt provosert når andre skal kommentere på hva som er innafor eller ikke :stop:
 
Last edited:
Back
Topp