Navlestrengen

Anitata

Gift med forumet
Hvordan har det vært til dere når navlestrengbiten falt av? Her henger den i ei slingse, og den ser veldig uferdig ut navlen på baksiden. Så vi hadde på en liten plasterbit for å holde den på plass, og så ikke bleier skal irritere for mye. Også lukter det noe helt jævlig! Skal det være sånn lukt, eller kan det være betent på noen måte?
 

Sånn var det hos oss også etter ca 1 ukes tid...det begynte å lukte helt forferdelig, den blir jo råtten etter en stund. Den falt av ca 11/2 uke etter fødselen da:-) 

Men faller den ikke av av seg selv mellom 14 dager-3 uker og at det forsatt er sånn lukt har jeg tatt kontakt med legen for å høre:-) Noen må ha hjelp til å få den bort.

Ellers er det vel bare å rense den godt med pyrisept, og holde den tørr. Så ordner det seg sikkert:-)

 
Ta deg en tur på helsestasjonen og få en helsesøster til å se på den. Det skal ikke lukte noe, iallfall luktet ikke navlen til mini her noe, kanskje den er betent? Viss huden rundt navlen er rød, er det tegn på betennelse. Navlen til lillejenta her hadde såkalt "villkjøtt", dvs en slags ekstra tappinni navlen som ikke gror. Jeg tok henne med på helsestasjonen, og helsesøster hadde på noe som heter lapis. Nå er navlen grodd fint. Men den luktet aldri vondt og var ikke betent.
 
det skal  lukte vondt, det er navlestrengen som råtner. den har i slutten etter veldig lite her og, men en morgen falt den av og da var det slutt på vond lukt!
 
her falt den av etter 3 dagen :) tror de skal falle av melom 3-10 dager.. viss du er usikker om den er betent så ville jeg ha kontaktet hs! men ja de kan lukte litt ekkelt : /
 
Takk for svar! Den falt av av seg selv og lukta forsvant heldigvis med den:) men det ser fortsatt litt uferdig ut, så hadde på en liten plasterbit så den ikke blir så forstyrret... Hs kommer på tirsdag, så får få henne til å se på den:)
 
gror ganske fort, men den småblødde pittelittegran. tror ikke du trenger plaster hvis alt er normalt. nyfødtbleiene er skånsomme og den kan trenge litt luft for å gro:)
 
Jeg fikk høre på sykehuset at det verste man kan gjøre med navlen var å sette på plaster.. Navlen får da ikke puste... Det er vanlig at det kan lukte noe helte jevlig...!! Og den faller av når den er klar for det mellom 4 -10 dager ca...
 
Har også fått beskjed om å ikke ha plaster på...så tror jeg hadde tatt av plasteret å latt navlen fått "luft tørke" Hos alle mine har d lukta helt jævlig, å som det skrives er d fordi navlestumpen råtner.
 
Back
Topp