navlestreng

neognurk

Gift med forumet
[&:]Leste en annen forum og da var det mange som hadde født babyene med navlestrengen rundt halsen. Er dette så vanlig da? Jeg synes det er helt forferdelig at den lille ikke skal kunne puste. Og er det noe sammenheng med at man strekker seg? Har hørt at man ikke skal det... men...klarer ikke å stå opp uten å strekke meg på morran for eks.

Det er ikke uvanlig at babyer blir født med navlestrengen rundt halsen. Problemet oppstår hvis navlestrengen er kort, eller at riene gjør at den strammes mer og mer rundt babyen hals.
Jenta mi kom ut med navlestrengen rundt halsen, var blå/grå på farge og hadde ikke særlig god apgar score. Som oftest får det likevel bra[:)]

huff da.. [&:]
d høres nok skumlere ut enn d er.. [;)]

Min mor fødte første med navlestrengen rundt halsen, det gikk ikke bra da. Han levde desverre bare i to dager pga han ikke fikk surstoff da han endelig kom ut. Var ikke lege tilstede under fødselen heller. Dette var i 1980 da så nå er de jo mye flinkere heldigvis.

Småen hadde ikke navlestrengen rundt halsen, men tror absolutt ikke det er uvanlig. Tror heller ikke det er noe som skjer fordi man strekker seg[8|] Det er jeg faktisk 98% sikker på[8D][;)]

Så fælt! Visste ikke at de kunne bli kvalt når de var så unge (i magen). Har spurt både lege og jordmor om dette siden jeg har tenkt sånn på det med navlestreng selv, og de sa at det er helst under fødsel at de kan få navlestrengen rundt halsen og den kan stramme. Faktisk 1/3 får den rundt halsen da, men det går jo i de fleste tilfeller greit.

Men er det noe man kan gjøre hvis de ser på UL at navlestrengen er rundt halsen på et (i ditt tilfelle) 22 uker gammelt foster for å hindre at det blir kvalt? Blir det satt igang noen tiltak eller er det slik at man bare må håpe barnet tvinner seg ut av navlestrengen igjen? 

ORIGINAL: milo_78

tilde hadde også navlestrengen rundt halsen.... og den stakkars lille gutten min döde i magen av at han ble kvalt av navlestrengen[:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(] hadde den 3 ganger rundt halsen .... 22 uker ble han[:(][:(][:(][:(]

Huff!!! Så utrolig trist! [:(] er livredd for at noe sånt skal skje!!!

Njaaa. Det er kjempe trist at slikt skal skje. Derfor er jeg også livredd på at det skal skje. Skal spørre jordmora mi i morn om det er mulig å gjøre noe??? Ville ikke skremme dere, men har tenkt så mye på det i det siste, for navlestrengen blir lengre og lengre.[&:]

Uff, så forferdelig trist å lese om dere som har mistet! [:(][:(][:(]
Heldigvis går det somregel bra.

Her ble også Leon født med navelstrengen rundt hodet. Men han hadde også armen opp ved halsen. Så om det hjalp han eller ikke vet jeg ikke. Han trengte oksygen da han kom ut. Men jeg var så sliten at jeg ikke oppfattet det som særlig dramatisk. Jm var veldig beroligende, så det holdt for meg, hehe. Mannen derimot fikk med seg hele greia, og syntes det var veldig skremmende å se han få maska over ansiktet osv. Jeg husker Mannen min gråt.
Men etter et par minutter var Leon hos oss igjen, og på apgar score fikk han etterhvert 9 poeng. [:)]

som flere sier, det er helt vanlig at ungen surrer navlesnoren rundt seg, men det er langt i fra vanlig at ungen tar skade av det. Jeg tror ikke snuppa hadde den rundt seg når hun kom ut, men de leker jo endel med den når de er inne i magen.

Dette er en helt naturlig ting, og det hjelper ikke om vi bekymrer oss aldri så mye om det...

Gutten min hadde hele navlestrengen snurret rundt seg, har jeg fått besjed om. Men den var aldri stram så han hadde heldigvis ingen problemer med det.

ORIGINAL: milo_78

tilde hadde også navlestrengen rundt halsen.... og den stakkars lille gutten min döde i magen av at han ble kvalt av navlestrengen[:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(][:(] hadde den 3 ganger rundt halsen .... 22 uker ble han[:(][:(][:(][:(]

Så grusomt![:(][:(]

Fikk svar fra jordmor i dag. Det er helt vanlig at de små snurrer seg inn i navlestrengen, for de små er aktive og navlestrengen er sååå lang. Og det er absolutt ingenting vi kan gjøre med det. Vi må bare satste på at våre små klarer seg. Siden dette er så vanlig, burde det vært mer info om det. Jeg fikk helt sjokk først når jeg oppdaget at dette kan skje.

Også fikk jeg vite at jeg har liten mage fordi jeg har gode gener og godt trente magemuskler :) Da var ikke all treningen forgjeves før svangerskapet [;)] Stolt nå [;)]

Back
Topp