Navlestreng

Babylito

Elsker forumet
Maiblomstene 2017
Førstegangsfødende her, og lurer på hva dere tenker om klipping av navlestrengen?
Har lest at man helst ikke bør klippe for tidlig pga barnet skal få mer blodtilførsel først, men vet de ikke dette på sykehuset i tilfelle?

Førstegangsfødende her, og lurer på hva dere tenker om klipping av navlestrengen?
Har lest at man helst ikke bør klippe for tidlig pga barnet skal få mer blodtilførsel først, men vet de ikke dette på sykehuset i tilfelle?
Tror praksis varierer litt fra plass til plass hvor lenge de venter

Jeg skal ikke legge meg borti det tenker jeg og lar de styre. Men vil sambo skal klippe!:)

Leste et sted at det skulle ventes et kvarter for at babyen skulle få alt den trengte men ikke vanlig på sykehuset så tror du må si at du vil vente med å kutte navlestrengen :)

Kommer vel en bioingeniør å klipper den, vi skal fryse ned stamcellene. Så de tar den fortest mulig. Kanskje far får lov, usikker. Men de må høste så fort som mulig så for oss spiller det ingen rolle hvem som gjør det.

Det kommer nok veldig an på fødselsforløpet. Tror generelt ikke de har noe hastverk med å få den klippet dersom alt går rolig for seg. Håper pappaen får klippe denne gangen, sist gang var det gjort i hui og hast fordi det ikke stod så bra til med barnet og de skulle ha blodprøver fra navlestrengen.

D varierer sikkert hva de vet som alt annet. En skal ikke ta d forgitt i hvertfall. J gav beskjed i d j fødte. Ting skjedde så fort, rakk så vidt inn på sykehus før ungen kom, så j rakk å trekke pusten før j sa at j ville navelstrengen skulle pulsere ferdig før de klippet. Og gjorde de.

Du kan jo skrive d ned i fødselsplanen din. Bare husk å nevne d i tillegg dersom ting skulle gå fort. Jordmødrene rakk ikke lese min for å si d sånn.

Lykke til!

Slik d var forrige gang så sa jeg ifra at navlestrengen ikke skulle klippes før den var ferdig å pulsere. Det tar ikke nødvendigvis så veldig lang tid. I mellomtiden ligger jo barnet på deg, så det er ikke noe problem.

Skal gi samme beskjed denne gang.

Dersom det er skadelig for barnet at strengen vert klippt med ein gong hadde vel fødeavdelingene venta med å klippe strengen?

Det er anbefalt å vente til strengen mister farge og er tømt for blod. Dette er bla på grunn av jern som overføres til barnet fra morkake etter fødsel. Mener jeg leste om dette i magasinet BAM som vi får hos Jordmor :)

Dersom det er skadelig for barnet at strengen vert klippt med ein gong hadde vel fødeavdelingene venta med å klippe strengen?

Det er ikke skadelig å klippe navlestrengen med en gang, men det er bedre å la den få pulsere ferdig slik at barnet får med seg alt d kan

D er forsåvidt blitt mer fokus på d i landets fødestuer også, men skader ikke å si ifra

Det er ikke skadelig å klippe navlestrengen med en gang, men det er bedre å la den få pulsere ferdig slik at barnet får med seg alt d kan

D er forsåvidt blitt mer fokus på d i landets fødestuer også, men skader ikke å si ifra
Skjønner :)

Jeg har lest at mesteparten av blodet er overført til baby etter tre minutter, og at det er anbefalt og vente i tre min før man avnavler... :) så tar ikke så veldig lang tid nei :)

Back
Topp