Nav??

martuf

August Lykke (igjen) <3
Hei. Jeg lurer veldig på hva jeg skal søke på på nav å når. Er det noen som kan hjelpe meg litt

Du skal søke om foreldrepenger. Må søkes 6 uker før tror jeg det var. Kan tidligst sendes inn i uke 27(?) hvis jeg husker rett:) pappaen må søke på egen:)

Foreldrepenger kan søkes om fra etter fullgåtte 26 uker, og du må ha terminbekreftelse fra lege/jordmor som er datert etter dette.
Hvordan du fordeler det er vel opp til deg selv og hvor lenge du vil gå hjemme.
Jeg har bedt om 100%; og da går jeg hjemme 39 uker og far tar 10 uker etter dette. Man søker hver for seg, og far trenger ikke søke før det det er 2-3 mnd igjen til han skal ut. Økonomisk sett er det det som er mest lønnsomt.
Dette er da selvfølgelig om dere har krav på foreldrepenger da; altså har vært i arbeid.
Om du søker litt på nav.no, finnes det mye informasjon der eller på foreldrepenger på facebook.

Hvis du ringer nav så er de veldig hjelpsomme der inne :)

Og hvis det er noe de er usikker på så ringer de deg opp igjen når de har undersøkt.

Du kan ikke søke på foreldrepenger elektronisk enda, dette kommer i juni.
Søknadsskjema finner du på nett, trenger du hjelp til å fylle ut kan du enten ringe og fylle ut med dem over telefon eller avtale time på lokalkontoret ditt for å få hjelp der :)

Back
Topp