NAV tvinger foreldre

Når det går så langt at jenta velger å gå via NAV for å kreve penger av foreldrene, så har noe sannsynligvis feilet på hjemmefronten lenge før dette.
Vi har dessuten bare foreldrenes versjon tolket av en høyrepolitiker som grunnlag for vår forståelse - vi vet ikke hvordan jenta opplevde det å bo hjemme med forloveden sin.
Med tanke på hvor mye sprøtt folk her inne skriver om foreldrene sine, så ER det jo fullt mulig at foreldrene f.eks. hater kjæresten hennes og driver verbal skittkasting dagen lang, at de låser seg inn for å sjekke at "alt står bra til" eller for å vaske og rydde til alle døgnets tider, eller andre typer oppførsel som gjør det å bo gratis hjemme til et mareritt.

Når det gjelder kostnaden står det i loven at foreldrene ikke kan kreves for penger når det er urimelig ut fra deres økonomiske stilling.
Her er en grei side som forteller ungdommer om deres muligheter til å flytte hjemmefra: http://www.ung.no/flytte/932_Rettigheter_for_deg_som_vil_flytte.html
Og forskjellen på å ha en 18-åring boende hjemme og å betale 8000 ut er ikke nødvendigvis så stor:
Hvor mye penger bruker en familie med god råd på avkommet i den alderen? Mat, underholdning, moteklær, ferieturer, mobiltelefon, data osv. - det kommer nok fort opp i en DEL tusenlapper i måneden.
Familien i eksempelet kan jo nå leie ut kjellerleiligheten og få inn store deler av beløpet derfra.

Nå er det jo ikke denne typen situasjoner loven egentlig er til for, men som en beskyttelse for ungdommer som blir kastet ut hjemmefra den dagen de fyller 18 år av foreldre som ikke gir dem et rødt øre.
Den sikrer rett og slett livsopphold til barnet er ferdig med videregående (innen normert tid!) i den grad familien har råd til det.
Så får man heller satse på at de fleste av oss klarer å oppdra barna slik, og være så gode foreldre, at vi aldri havner i denne situasjonen.

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Det må jo være ment for at foreldre ikke skal kunne kutte ut barna sine før de er ferdig med vgs.

Om de hadde kasta henne ut, så hadde det vært greit nok.

Men hun har jo tilbud om boplass (egen leil til og med[:-]) og livsopphold hjemme hos de, så dette er jo helt på trynet.

Jepp.

Hehe.. i Tyskland er det til 23 år [;)]

Det er jo helt sykt :O Utakknemmlig kaller man det der [:@] Ble kastet ut da jeg var 17 år fordi jeg var gravid. [:(]
Ho der bør få seg en lære penge...

ORIGINAL: IdaK

ORIGINAL: giggsy

ORIGINAL: Labambie

Kan ikke HELT se hva Nav gjør galt her... [8|]

Er snakk om tolkning av en lov her.

"Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe fra Rogaland, har tatt tak i saken. Han stiller nå spørsmål til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm om lovtolkningen.

- Hvis NAVs tolkning medfører at enhver tenåring kan flytte ut på dagen med NAVs velsignelse, og kan kreve tusener av foreldrene til leie og opphold, vil det kunne stille mange familier i en sjokksituasjon. Dette kan umulig være lovgivers intensjon, sier Kambe til VG"

Altså, man må jo nesten ha to jobber da for å kunne "lønne" sin egen unge. Er jo helt hull i hodet. NAV har sikkert tolket loven slik for å slippe å gi jenta penger selv. [:-] Så tenkte de at de i samme slengen kunne kvitte seg med flere stønadsmottakere da flere ungdommer kommer til å søke om dette nå. [8D]

Snakker meg om utakknemlig unge forresten. Går det ikke an å kutte "båndene" til ungene sine rettslig? Vet det går an andre veien i USA iallefall. [:-]

Da jeg jobbet i sosialtjenesten for noen år siden ble loven tolket på akkurat samme måte hos Fylkesmannen i Østfold, i hvert fall. Lovgivers intensjon er vel ikke akkurat å gjøre foreldre blakke, men heller at foreldre skal prøve å holde ungene hjemme frem til de er ferdige på vgs og dermed kan ta seg en jobb og betale for seg selv. I denne saken burde vel kanskje NAV samtidig gi foreldrene muligheten/retten til å si opp datterens leieavtale, og dermed "tvinge" henne til å flytte hjem.

Måten nav har tolket dette på gjør jo akkurat det motsatte, foreldrene har ingenting de skulle sagt i forhold til datterens leieavtale og kan heller ikke si opp og tvinge henne til å flytte hjem.

de skulle aldri tolket loven slik til å begynne med, for med den tolkningen er det fritt fram for enhver 18åring å flytte hjemmefra og skaffe seg egenleillighet for de får jo over 8000 fra foreldrene i mnd så kommer vel stipendet/lånet fra lånekassa utenom, og da sitter de med nærmere 16000 utbetalt i mnd.

Nav burde aldri godkjent at foreldrene må betale for henne så lenge jenta har tilbud om egen leillighet og gratis mat hjemme så har jo foreldrene overholdt sin plikt i forhold til å forsørge barnet så lenge det går på skole.

Jeg hadde ikke betalt unga mine ei krone om de absolutt skulle flytta. Jeg hadde hjulpet de på normal måte, litt ekstra bensinpenger eller matpenger på slutten av mnd osv. Men ikke snakk om at jeg hadde punga ut 8000,- for de skal få sitte på ræva.
Dette høres jo høl i huet ut [&:]

Jeg kunne ikke bo med pappa å min stemor, vi baaaare kranglet, å vi kunne vel i grunn ikke fordra hverandre, men når jeg ikke bor hjemme er vi bestevenner..
så for noen år siden, da jeg var veldig psykisk nede, å ikke hadde fem flate øre, så hadde pappa å dem flyttet, men behold det gamle huset, å leid det ut, men hyblen der var ledig så jeg kunne bo der.
men nav nektet plent å gi pappa noen penger for husleien, ELLER GI MEG PENGER TIL MAT!
pappa som er så snill lot meg jo bo gratis så klart [:)] men ville ikke gnåle om mere penger, så jeg tok av meg 13 kilo på to mnd der bare fordi jeg ikke fikk noen støtte fra nav å noen penger.. er jo helt på tryne[&:]

så poenget mitt da er jo at det er jo ikke barna sine feil alltid at nav tvinger foreldrene til å betale for dem.
Det kan jo være mange grunner for at de ikke kan bo hjemme, å da mener jeg at det er nav sitt ansvar å huse dem!

Høres helt utrolig ut, ja[:@]

Men tenk så irriterende for foreldrene - de kan ikke bestemme over jenta på noen som helst måte, når det gjelder noe - fordi hun er myndig!! 18 år. MEN denne myndige personen skal kreve penger på den måten fra sine foreldre... Helt sykt!

Og, ungdommer flest er jo ferdige på videregående til det året de er 18 år Begynte på høgskolen jeg da. Så det er jo igrunn hennes egen feil at hun ikke er ferdig med skolen (eller har et halvt år igjen), ikke foreldrenes...

Back
Topp