NAV tvinger foreldre

Krristy

Gift med forumet
til å betale barnas husleie SELV om barnet er 18 år, myndig og har mulighet for å bo gratis hjemme!

Bare eg som syns det er HELT feil [&:]?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Utakknemlige drittunge tenker jeg [>:]
Og elendig lov som lar umodne 18-åringer som ikke gidder å jobbe ved siden av skole, utnytte foreldrene på det groveste!!!

Kan ikke HELT se hva Nav gjør galt her... [8|]

Jeg reagerte da jeg hørte det på radioen selv. Hvorfor skal barnet velge dette selv når det går utover økonomien til foreldrene?[:@]

Leste det akkurat selv![:@]

Det er jo HELT på trynet spør du meg. Og det utakknemlige lille beistet da, som faktisk fikk seg til å søke om dette hos NAV?!

Hun er jo 18 år!?

ORIGINAL: Labambie

Det er jo ikke NAV som gjør feil, det er LOVVERKET de følger som er på trynet..

Hmmm??[8|]

Hele situasjonen er jo gal spør du meg da!

Så bra for alle familiene som allerede sliter. Hvis ungene ikke gidder å bo hjemme lengre, så er det liksom fritt frem å flytte ut og kreve masse penger fra foreldrene.

Håper jeg får gitt ungene mine bedre oppdragelse enn det der..[>:]

Fy fader for et regelverk.

Fy så lumpent dette er mot foreldrene! Hvordan tør datteren i det hele tatt å vise seg hjemme? [&:]

Men jeg tror at mange unge kunne hatt veldig godt av skikkelig opplæring i personlig økonomi! Ikke bare teori om ulike typer rente, som er det eneste jeg husker fra økonomitimen på vgs. Ikke alle tar almenne fag heller så klart.

Hadde ikke klart meg så godt uten pappa da jeg satt der med min første selvangivelse som 18-åring [&:] Trenger ofte hjelp enda!

ORIGINAL: LillianneLie

Leste det akkurat selv![:@]

Det er jo HELT på trynet spør du meg. Og det utakknemlige lille beistet da, som faktisk fikk seg til å søke om dette hos NAV?!

Hun er jo 18 år!?

Er snakk om tolkning av en lov her.

"Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe fra Rogaland, har tatt tak i saken. Han stiller nå spørsmål til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm om lovtolkningen.

- Hvis NAVs tolkning medfører at enhver tenåring kan flytte ut på dagen med NAVs velsignelse, og kan kreve tusener av foreldrene til leie og opphold, vil det kunne stille mange familier i en sjokksituasjon. Dette kan umulig være lovgivers intensjon, sier Kambe til VG"

Altså, man må jo nesten ha to jobber da for å kunne "lønne" sin egen unge. Er jo helt hull i hodet. NAV har sikkert tolket loven slik for å slippe å gi jenta penger selv. [:-] Så tenkte de at de i samme slengen kunne kvitte seg med flere stønadsmottakere da flere ungdommer kommer til å søke om dette nå. [8D]

Snakker meg om utakknemlig unge forresten. Går det ikke an å kutte "båndene" til ungene sine rettslig? Vet det går an andre veien i USA iallefall. [:-]

jeg og synnes dette blir helt galt, jeg menner at når en er 18år og velger selv å flytte så bør en stå på egene bein.

Og si hvis en har flerre unger i samme alder da er jo fort 25000kr hvis en har 3 stykker som flytter hjemme fra og forlanger bidrag av foreldrene[&:]
Etter min mening så må det være noen regler/lovgiving som er helt ruskene galt i midt hode som bør gjøres noe med.

Jeg forstår at folk reagerer på regelverket her (som NAV faktisk tolker helt riktig slik det står i dag), men hva er alternativet? At det offentlige skal betale for dem som velger å flytte hjemmefra? Det sitter faktisk en del unge mennesker og innbiller seg at så snart man er myndig er det liksom en menneskerett å få bo for seg selv - til tross for at man ikke har midler til å betale det selv.

Kan godt skjønne at det er fortvilende for foreldrene i dette tilfellet (selv om jeg nok ikke helt tror på at de ikke hadde noe mer konfliktfylt forhold enn hva som er normalt, ettersom datteren velger å gjøre dette mot foreldrene), men saken er jo helt feil vinklet. Det er jo lett å henge ut NAV, som allerede er forhatt, men det er da lovverket som er "problemet" her, ikke NAV.

Det må jo være ment for at foreldre ikke skal kunne kutte ut barna sine før de er ferdig med vgs.

Om de hadde kasta henne ut, så hadde det vært greit nok.

Men hun har jo tilbud om boplass (egen leil til og med[:-]) og livsopphold hjemme hos de, så dette er jo helt på trynet.

ORIGINAL: giggsy

Er snakk om tolkning av en lov her.

"Høyres stortingsrepresentant Arve Kambe fra Rogaland, har tatt tak i saken. Han stiller nå spørsmål til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm om lovtolkningen.

- Hvis NAVs tolkning medfører at enhver tenåring kan flytte ut på dagen med NAVs velsignelse, og kan kreve tusener av foreldrene til leie og opphold, vil det kunne stille mange familier i en sjokksituasjon. Dette kan umulig være lovgivers intensjon, sier Kambe til VG"

Altså, man må jo nesten ha to jobber da for å kunne "lønne" sin egen unge. Er jo helt hull i hodet. NAV har sikkert tolket loven slik for å slippe å gi jenta penger selv. [:-] Så tenkte de at de i samme slengen kunne kvitte seg med flere stønadsmottakere da flere ungdommer kommer til å søke om dette nå. [8D]

Snakker meg om utakknemlig unge forresten. Går det ikke an å kutte "båndene" til ungene sine rettslig? Vet det går an andre veien i USA iallefall. [:-]

Da jeg jobbet i sosialtjenesten for noen år siden ble loven tolket på akkurat samme måte hos Fylkesmannen i Østfold, i hvert fall. Lovgivers intensjon er vel ikke akkurat å gjøre foreldre blakke, men heller at foreldre skal prøve å holde ungene hjemme frem til de er ferdige på vgs og dermed kan ta seg en jobb og betale for seg selv.

I denne saken burde vel kanskje NAV samtidig gi foreldrene muligheten/retten til å si opp datterens leieavtale, og dermed "tvinge" henne til å flytte hjem.

Sier vel mer om datteren, enn lovverket dette..

Eneste jeg stusser på er hvorfor Nav ikke bare avslo søknaden, hvorfor kreve refusjon av foreldrene?

Herregud...seriøst??[:'(]

ORIGINAL: IdaK

Jeg forstår at folk reagerer på regelverket her (som NAV faktisk tolker helt riktig slik det står i dag), men hva er alternativet? At det offentlige skal betale for dem som velger å flytte hjemmefra? Det sitter faktisk en del unge mennesker og innbiller seg at så snart man er myndig er det liksom en menneskerett å få bo for seg selv - til tross for at man ikke har midler til å betale det selv.

Kan godt skjønne at det er fortvilende for foreldrene i dette tilfellet (selv om jeg nok ikke helt tror på at de ikke hadde noe mer konfliktfylt forhold enn hva som er normalt, ettersom datteren velger å gjøre dette mot foreldrene), men saken er jo helt feil vinklet. Det er jo lett å henge ut NAV, som allerede er forhatt, men det er da lovverket som er "problemet" her, ikke NAV.

Enig i det du sier[:)]

Alternativet er jo egentlig enda verre - at det offentlige må betale.

Men må innrømme at jeg synes mange tyr så lett til NAV ol også jeg. I min verden kan man ikke flytte hjemmefra før man har økonomi til det. Hadde hverken krevd at det offentlige eller foreldrene mine skulle gi meg penger for å klare meg på egenhånd, når jeg i tillegg var 18 år...
Det er da ikke en rett du har det - å flytte ut og leve livet med en gang du er 18 år. Men de med aller minst ansvar for en umoden 18 åring er jo det offentlige. Så da er vel dette det beste alternativet kanskje. Dersom 18 - åringen ikke vil jobbe for pengene da!

Jeg pleier ikke å bane, men jævla slyna.. Tenk å gjøre så mot foreldre. Enn han forloveden da. Gikk han også til Nav og krevde penger fra sine foreldre? Tror mitt forhold til mine barn hadde kjølnet fort om de gjorde det her..

Back
Topp