NAV... I et nøtteskall?

mariaen

Betatt av forumet
Er i uke 33 og er 80% sykemeldt. Har en veldig flott sjef som tilrettelegger for meg. For to dager siden fikk jeg et brev fra NAV om informasjon om svangerskapspenger, og hvor de regelrett anbefalte meg å gå for det. Er ikke poenget å være i arbeid lengst mulig?

Jo poenget er vel egentlig det. Hvor lenge har du vært sykemeldt? Kan tenkes at NAV anbefaler deg svangerskapspenger for at du ikke skal bruke mer av sykemeldingsperioden din når du ikke må. Jo mer du bruker av den, jo kortere tid vil du jo ha igjen hvis noe skulle skje på ett senere tidspunkt.
Man må vel ikke ta ut 100% svangerskapspenger, så du kan vel fortsette å jobbe 20%?

Du kan gradere svangerskapspenger akkurat som sykemelding. Så du kan fortsette å jobbe 20% eller hva du synes passer.
Ved svangerskapspenger bruker du ikke opp retten din til sykepenger.
for hvis man er sykmeldt store deler av svangerskapet og blir langtidsyk etter på kan man ha brukt opp retten og inntekten reduseres til 66%. - dette Skjer uansett om du har vært sykmeldt 10% eller 100% så lenge du har mottat sykepenger et år - skjønner at du ikke har vært sykmeldt et år nå men hvis du den dagen permisjonen starter brekker begge armene må du ha sykemelding for at far kan få ta over permisjon og være hjemme med baby.

Ble rotete dette MEN svangerskapspenger er bare bra :) :)

Er svangerskapspenger like mye som en får i lønn da?

Svangerskapspenger er like mye som lønna (opp til 6G), og det tar IKKE av permisjon eller pensjonspenger. Bare bonus å få svangerskapspenger i stedet for sykmelding.

OK. Da henger jeg med ;) trodde man bare kunne få svangerskapspenger hvis man ikke kunne jobbe :)

OK. Da henger jeg med ;) trodde man bare kunne få svangerskapspenger hvis man ikke kunne jobbe :)

Du kan få det hvis du ikke kan utføre arbeidet ditt full eller delvis pga noe som kan være skadelig for baby.
Så kommer an på grunnen til at man ikke kan jobbe da.jordmødre er ofte bedre på det enn leger og de kan også søke for deg

Back
Topp