Nav fedrenes rettigheter og muligheter

Ferie er ulønnet (dvs han mottar ikke lønn de ukene han har ferie)

Men hos hans jobb er det sånn att feriepengene blir utbetalt i sommer mnd, selv om man kanskje skal ha ferien i sept. Og så må man selv sørge for å legge vekk penger til en evt ferie

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Ferie er ulønnet (dvs han mottar ikke lønn de ukene han har ferie)

Men hos hans jobb er det sånn att feriepengene blir utbetalt i sommer mnd, selv om man kanskje skal ha ferien i sept. Og så må man selv sørge for å legge vekk penger til en evt ferie

Det er jeg klar over. Men man har jo 11 mnd lønner + feriepenger. Slik at man får lønn hver mnd. Å dermed blir det heller ingen mnd uten penger.

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Det stemmer,
Da jeg jobbet for mange år siden (kommunalt) fikk jeg lønn 11 av årets mnd og feriepenger den 12 mnd (som regel juni/juli)

Hos min mann er det derimot anderledes, der får de feriepenger selv om de ikke tar ut ferie.

Dvs velger du å jobbe hele året får du 12 mndr med lønn + feriepenger. Velger du derimot å ta ut noe ferie f.eks 1 mnd, får man 11 mndr med lønn + 1 mnd med feriepenger.

Men ja ingen mnd uten penger for får man ikke lønn får man jo feriepenger

Krysser fingrene for at det løser seg og at arbeidsgiver betaler for de 2 ukene etter fødsel:-)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

1,5 time unna er da ikke så ille, med mindre du har en hstorie med styrtfødsel? Mannen min har fått ordnet det sånn på jobben at han er max to timer unna siste ukene før termin, og hele tiden får ha på tlf. De aller aller fleste er jo hjemme i timesvis etter at fødselen er i gang.

Dette er min første (mannens andre), Neida er ikke det, men hadde vi fått det til hadde det ikke gjort noe om han hadde vært hjemme heller:) ukene etter får vi ordnet på ett vis

Jeg ringte nav for litt siden(en time halv annen) og spurte om det og de sa at 2 uker er lovfestet men hvorvidt du får lønn kommer ann på arbeidsgiver

Her tar vi ikke ut ferie før termin. Du kan jo ha sikkelig "uflaks" og få barnet 11 dager etter termin eks, og da blir det lang feire.
De to ukene etter fødsel er lovfestet fri, og det er opp til arbeidsgiver om disse lønnes. Jeg ville heller spart ferien til barnet er på plass ;) men det er slik vi gjør det.

Venter ei lita snuppe 5. august :)

Da blir det å høre med arb giver om de lønner, hvis de ikke gjør så blir det å ta d ut som ferie - altså de to ukene. Jeg tviler på att de lønner men lov å håpe

Back
Topp