Nav fedrenes rettigheter og muligheter

MiaDenPia

Elsker forumet
Lurer på en liten ting

Jeg har tetmin uti august, jeg er ufør mannen i full jobb.

Mannen kjører lastebil og kan være alt fra 30 minutter til 1,5 timer unna hjemmet...

Jeg kunne sett for meg att han tok ut ferie fra ca 2 uker før termin.

Men cluet er, ferie = ingen lønn, og de tre ukene etter fødsel er mest sannsynlig også uten lønn....

Som hadde betydd att vi måtte leve på min inntekt i over 1 mnd og det er ikke mulig..

Noen som vet om noe smutthull eller muligheter?
Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Finn ut om han får dekt fjorten dagers pappafri i forbindelse med fødsel av sin arb giver? Min fikk ikke noe sist, men får det dekt nå.. Ferie=bruk feriepenger ;) her skal gubben ha ferie på juli, og pappafri etter lille er født, så det kan fort bli bare en liten uke på jobb før han skal ha fri igjen ;)

Ja det skal jeg sjekke, blitt fortalt att arbeidsgivere i utgangspunktet ikke betaler ut lønn men kan jo hende de er greie

1,5 t unna er jo ikke noe særlig, eller har du historie med raske fødsler? Hvis ikke vil han nok klare å komme seg hjem uten problem når du merker noe er på gang...., :-)

*Termin 17. august*

Får han ikke feriepenger. Arb. Som styrer om det er betalt permisjon to uker etter fødsel. Med nr to var mannen selvstendig og fikk dermed ikke de to ukene dekket. Dermed valgte vi at han jobbet i stede. Det er jo et valg man må ta:)

Venter nr 3 4. August:)

Ja det skal jeg sjekke, blitt fortalt att arbeidsgivere i utgangspunktet ikke betaler ut lønn men kan jo hende de er greie

Dét varierer i forhold til hvilken type avtaler de har, og hva de ansatte forhandler seg frem til ;) hvis han bare skal ha fri etter fødselen kan han jo ta to-tre uker som ferie da, istedet for å ta de før fødselen :)

De tre ukene etter fødsel tar han uansett , enten det hadde blitt i form av ferie eller annet (uansett om det blir med eller uten lønn)

Men så var det de to ukene før termin, hvis de 3 ukene etter fødsel er lønnet så er det ikke noe problem, da bruker man bare feriepenger på resten

Han har nesten 5 uker ferie som han ikke har tatt ut ennå

Har ett barn med spesielle behov boende her 50/50 også (mannens)
Men avtalen er uoffisiell , dvs ikke på papiret...

Er det sant?

Er det da nav eller arbeidsgiver som lønner?

Søker man om dette eller får man det bare?

Mannen min har fått beskjed om at han ikke får det. Han jobber privat ( altså ikke kommunal. ) er arbeidsgiver som gir ut lønn de 2 ukene.

Her jobber mannen privat og får to dager etter fødselen betalt, men har jo lovfestet fri i 14 dager....tror ikke han kommer til å ta ut alle de....

Når det gjelder hovedspørsmålet ville ikke vi brukt opp ferie på forhånd...stort sett så skjer ikke fødselene på få timer....så jeg ville bare latt han være på jobb, og evt avtalt med noen andre som kunne kjøre meg i tilfelle ;)

Nei mannen min har jobbet i mange år, og får selvsagt feriepenger, og disse får han samme om han tar ut ferie eller ei (betales ut i sommermnd)

Mannen vil ta de lovfestede ukene uansett om de er lønnet eller ei, og ja skal selvsagt alliere meg med noen for man vet jo aldrig når det skjer...

Men hadde jo vært fint om man kunne fått det til på ett vis

Nei mannen min har jobbet i mange år, og får selvsagt feriepenger, og disse får han samme om han tar ut ferie eller ei (betales ut i sommermnd)

Men da blir han vel trukket den lønnen han vanligvis har? Så da blir det vel ikke noe stopp i penger heller.

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Back
Topp