NAV ekseperter :)

Nameit

Blir kjent med forumet
Jeg lurer litt..

Jeg er student, men har jobbet annenhver helg lenge, altså har jeg vert i jobb de siste 12 mnd og har tjent over 35000kr. Så jeg har vel rett på foreldrepenger, MEN nå har det seg sånn at jeg vil fortsette å studere, så mannen min (som er i full jobb nå) tar ut full permisjon. Kan jeg da velge å IKKE ta engangsstøtte, og la mannen min få full permisjon + han sine 12 uker pappa permisjon (siden 12 uker pappa permisjon er MYE bedre betalt enn engangs støtten)??

Håper noen vet...

Nameit skrev:
Jeg lurer litt..

Jeg er student, men har jobbet annenhver helg lenge, altså har jeg vert i jobb de siste 12 mnd og har tjent over 35000kr. Så jeg har vel rett på foreldrepenger, MEN nå har det seg sånn at jeg vil fortsette å studere, så mannen min (som er i full jobb nå) tar ut full permisjon. Kan jeg da velge å IKKE ta engangsstøtte, og la mannen min få full permisjon + han sine 12 uker pappa permisjon (siden 12 uker pappa permisjon er MYE bedre betalt enn engangs støtten)??

Håper noen vet...

Er ingen ekspert men skal forsøke å svare.. Jada, dere kan velge å la pappaen ta ut all permisjonen så lenge du går tilbake til studiene på fulltid. Mannen kan da ta ut full permisjon minus ukene som er "dine" og han kan tidligst starte sitt uttak 7 uker etter fødsel.. Jeg tror faktisk også at du fint kan motta engangsstønad i tillegg til at han får foreldrepenger for sin del av permisjonen så dere kan få både i pose og sekk :) men du får jo da ingenting annet fra nav i den perioden du MÅ ha permisjon i forhold til nav... Alternativet er jo at du tar ut foreldrepenger for de ukene du må ha permisjon.. Men sjekk med nav du så er du sikker :)

Pearl skrev:

Nameit skrev:
Jeg lurer litt..

Håper noen vet...

Er ingen ekspert men skal forsøke å svare.. Jada, dere kan velge å la pappaen ta ut all permisjonen så lenge du går tilbake til studiene på fulltid. Mannen kan da ta ut full permisjon minus ukene som er "dine" og han kan tidligst starte sitt uttak 7 uker etter fødsel.. Jeg tror faktisk også at du fint kan motta engangsstønad i tillegg til at han får foreldrepenger for sin del av permisjonen så dere kan få både i pose og sekk :) men du får jo da ingenting annet fra nav i den perioden du MÅ ha permisjon i forhold til nav... Alternativet er jo at du tar ut foreldrepenger for de ukene du må ha permisjon.. Men sjekk med nav du så er du sikker :)

Men kan mor velge om hun vil ta ut foreldrepenger eller engangsstønad? Er det ikke sånn at enten har du rett på det ene eller det andre? Og hvis mor får engangsstønad (altså ikke har rett på foreldrepenger), så mister vel far retten til 12 uker fedrekvote? Eller er jeg helt på jordet nå?

Han kan ta permisjonen utenom dine uker. Du kan ta engangstøtte pluss få stipend fra lånekassen :) Dette gjorde vi når jeg studerte :) Far mister ingenting, Var iallefall slik i 2010 :)

Stønadsperioden når både mor og far har rett til foreldrepenger

• Stønadsperioden ved fødsel er 47 uker med 100 prosent dekningsgrad:
  •   9 uker av disse ukene er forbeholdt mor (3 før fødsel og 6 uker rett etter fødsel) 
  • 12 uker er forbeholdt deg som far (fedrekvoten)
  • 26 uker  kan far og mor dele (fellesperioden)

Stønadsperioden når bare du som far har rett til foreldrepenger

Du kan få foreldrepenger i opptil 38 uker med 100 prosent dekningsgrad.
Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger.

Du kan tidligst starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen.
For å få benyttet alle ukene du har rett til, må du starte perioden med foreldrepenger seks uker etter fødselen eller adopsjonen.

Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote (dvs skriftlig dokumentasjon fra skolen om at du er 100% student)

Det vil jo da egentlig si at siden jeg er student så får jo far like mye permisjon allikevel, sant? Eneste jeg er litt usikker på er det jeg har merket med rødt :

Du har ikke rett til fedrekvote når mor ikke har rett til foreldrepenger.

Hva betyr det i praksis? Det står jo at "du kan få foreldrepenger i 38 uker", da har du jo 38 uker (altså "fellesperioden" på 26 uker og "pappaperioden" på 12 uker??) 

Veldig usikker nå egentlig..... Men far kan jo fint søke om å ta hele foreldrepermisjonen selv om mor ikke har rett på foreldrepenger. Man tjener vel opp til foreldrepenger separat nå eller? Var det ikke noe med dette etter de nye reglene ifjor? Ring nav og hør iallefall. For far kan ta permisjon og mor la vær. Men jeg trodde ikke man kunne få kontantstøtte om far søker full perm.

Det vi har gjort, med begge ungene, er at jeg har fortsatt som student, mens mannen har tatt ut gradert permisjon (det med gradert er et krav for at man skal få fullt foreldrestipend fra lånekassen). Jeg har fått engangsstønad, som da blir som mine "foreldrepenger" for de ukene som er forbeholdt mor - de kan nemlig ikke far ta ut.
Man kan absolutt få begge deler, og i tillegg få foreldrestipend fra lånekassen :) Vi er inne i andre omgang med å gjøre det på denne måten - er veldig glad for at vi har gjort det :) Jeg hadde også deltidsjobb, og kunne fått foreldrepenger, men for oss passet det bedre å gjøre det på denne måten.

Dette har vi gjort, du har to valg reelt sett om du spør meg.

De første 9 ukene er forbehold mor(3 uker før+6 etter fødsel) Her kan du velge å ta engangstønad for disse ukene eller foreldrepenger, dette må dere regne på, engangstønad vil nok gi deg et høyere beløp, men gjør at far mister fedrekvoten på 12 uker.

Dette var den delen av lovbestemt permisjon, resten av permisjonen bestemmer dere helt fritt hvem som skal ta, om du går tilbake til studier eller jobb 100% kan disse fritt overføres til far, dette har ikke noe med hvor mye mor har tjent i svangerskapet. men bare husk at velger du engangstønad så har han altså ikke rett på fedrekvoten.

Videre for å innfri kravet om å få foreldrestipend av lånekassen i 42 uker må far ta sin permisjon gradert altså at han jobber noen dager og strekker permisjonen om dette er mulig for dere.

Lykke til!

Back
Topp