Nav avslår min "søknad" på sykepenger pga sterk svangerskapskvalme *Litt lang* :(

Dramadama

Gift med forumet
HÆ?!
Jeg har vært sykmeldt i fire uker pga sterk svangerskapskvalme. Har kastet opp etter hvert måltid, gått ned fire kilo og ligget rett ut på sofaen. Samboern min har måttet ta absolutt alt når det gjelder dyra våre og babyen vår. Enda han er i jobb selv.

Nå kommer nav med et brev og sier at jeg ikke har krav på sykepenger?! Hva f***?

"For å få rett til unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden, må sykefraværet være relatert til svangerskapet og omplassering til annet arbeid i virksomheten ikke være mulig.

Det opplyses på søknadsskjema at hverken tiltak eller omplassering er aktuelt på nåværende tidspunkt på grunn av at den ansatte er kvalm, kaster opp og er uvel."

Når jeg leverer sykemelding til jobben min, er det en søknad til nav om sykepenger?

Videre skriver de:
"Kvinner har rett til sykepenger under svangerskapet ved arbeidsuførhet på grunn av sykdom. Moderate svangerskapsplager anses ikke som sykdom i lovens forstand og gir ikke rett på sykepenger. Komplikasjoner som går utover det det ubehag som er normalt i set svangerskap anses som sykdom.

På bakgrunn av dette avslås søknaden."

Kan de virkelig gjøre dette? Jeg er i ingen stand til å være på jobb, og er sykmeldt i enda en uke.

Hmmm, så rart! Jeg er sykemeldt for akkurat det samme som deg, og min arbeidsgiver har også  søkt NAV om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepengene. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt.

Hva sier sjefen din, da?

Men det er vel ikke avslag på sykemeldingen, "bare" avslag på søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden?

Det er jo ikke sykepenger de gir avslag på såvidt jeg ser, men avslag på at bedriften får dekket de første 16 dagene fra NAV. Altså må bedriften dekke det selv. Vil tro at søknaden fra bedriften ikke var utfyllende nok? Min søknad ble godkjent, men her hadde vi vurdert fram og tilbake med tilrettelegging pga bekkenløsning uten å finne noe som kunne passe. Dermed får vi dekket sykepengene fra NAV fra første dag.

*pilutta* skrev:
Hmmm, så rart! Jeg er sykemeldt for akkurat det samme som deg, og min arbeidsgiver har også  søkt NAV om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepengene. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt.

Hva sier sjefen din, da?

Jeg åpnet brevet just nu så har ikke fått prata med sjefen enda.

Er dere sikre?
Jeg er hakket unna hjerteinfarkt her nå :-S

Gleder meg til mannen min kommer hjem så han kan se på det.. Liker ikke brev jeg ikke skjønner! :P

Er du sykemeldt så får du sykepenger... sånn er det bare..

Er nok som noen her sier, at det er arb.plassen som ikke får tilbakebetalt... 

Puuh.. Da satser vi på det! :P
Herlighet... Ekke lett å værra idiot ;)

altså, hvorfor skal nav vite hvorfor du ikke kan jobbe i svangerskapet? Har de noe med det å gjøre?? jeg har vært sykemeldt siden uke 23 pga risiko for å føde for tidlig, men fastlegen min sa at det eneste de har krav på å vite er at legen har bestemt at jeg ikke kan jobbe...

det forstår jeg ikke... tåpelig av de å si anyways... skal du stå på jobb med en bøtte ved siden av deg liksom?

Sillien skrev:
altså, hvorfor skal nav vite hvorfor du ikke kan jobbe i svangerskapet? Har de noe med det å gjøre?? jeg har vært sykemeldt siden uke 23 pga risiko for å føde for tidlig, men fastlegen min sa at det eneste de har krav på å vite er at legen har bestemt at jeg ikke kan jobbe...

det forstår jeg ikke... tåpelig av de å si anyways... skal du stå på jobb med en bøtte ved siden av deg liksom?

Jeg visste ikke at det var sendt en søknad engang jeg, så dette kom som lyn fra klar himmel. Derfor jeg ble LITT stressa. Hehe.

Så lenge legen har sykemeldt deg så får du sykepenger, men nav dekker ikke for din arb giver bare Du kan trygt puste ut nå

Når den som er sykmeldt er gravid så søker arbeidsplassen om å få tilbakebetalt penger fra nav for de første 16dagene eller hva det er. Du har rett på å få vite om alle papirer og saker som har med deg å gjøre så derfor får du også en kopi av avslaget til nav, men det er ikke deg de ikke vil gi penger, de gir arbeidsplassen din avslag på å få tilbakebetalt for de første 16dagene bare, du får jo selvfølgelig penger uansett 

Sillien skrev:

Selvsagt skal nav vite hvorfor du ikke kan jobbe i svangerskapet?.. De har absolutt noe med det å gjøre og derfor får de jo også opplyst dette på sykemeldingen og man må også etter 8 uker sende inn utvidet sykemelding for å kunne fortsette å være sykemeldt.. Nav kan overprøve legen om de mener det ikke foreligger rett på sykepenger.. Er ikke alle leger der ute som er like flinke og skriver ut sykemeldinger på like godt grunnlag..

Til HI - det er nok som andre har nevnt, arbeidsgiver har søkt om refusjon for de 16 første dagene og ikke fått det innvilget.. Antagelig var søknaden ikke god nok, for jeg trodde det skulle være relativt enkelt å få innvilget at nav dekker de første 16 dagene av sykepengene når årsaken var svangerskapsrelatert..

jeg har en ansatt på jobb som ikke fikk godkjent sykepenger.
der står:
Melding om vedtak Sykemelding ikke godkjent- avslag på sykepenger.

begrunnelse:
Du er registrert sykemeldt fra xxxxx av dr xxxx. Imidlertid er sykemeldingen først datert xxxx.
Det er sålede skjedd en tilbakedatering som NAV xxxx ikke  finner å kunne godta.

deretter står det masse ned over om hvilke paragrafer og regler/plikter ol..

Utifra det jeg forstår det som så er det arbeidsgiver som har fått avslag på å få dekt de 16 første dagene...

Ingen fare, du får sykepenger, men arb.giver får ikke refusjon fra NAV i arbeidsgiverperioden.

Back
Topp