Nattstell

Klatremus

Glad i forumet
♡ Maibarna ♡
Sommerfuglene 2017
Jeg lurer litt på hvordan dere planlegger bleieskift på natta når babyen kommer?
Babyen skal sove i egen seng i tilknytning til vår, og jeg tror jeg vil unngå å gå ut på badet om natta for å skifte bleie.
Går det greit å bare ta bleieskift i senga, eller er det mye styr? Hva trenger jeg av utstyr tilgjengelig, hvis han for eksempel må vaskes litt? Er det en ide å ha en liten kurv med bleier og utstyr i fotenden av senga hans? Blir det mye lukt om den skitne bleien blir liggende til morgenen etter?

Et tips til bleier er å ha en rull med fryseposer, bare å putte bleia i en sånn så lukter det ikke så ille ;-)

Jeg har bad vegg i vegg, og der kommer jeg til å ha en nattlampe, så ikke bebis våkner så veldig de gangene vi evt må skifte. (Skjedde ikke hver natt sist jeg hadde baby. Hun regulerte seg fort etter døgnet.) Der, på badet, er det også varmt og godt, mens vi lufter på soverommet. Ikke så behagelig å bli avkledd der. Bruker våtservietter eller bare litt olje på engangsklut (myke) ved skift om natten.
Brukte bleier legger jeg i hundeposer og knyter igjen. Gjorde også det også sist. Orker ikke sånn bleiebøtte.
Har soveskinn i senga, sånn at ikke bebis blir lagt på kaldt laken igjen etter skift. Blir de lagt på kaldt bomullslaken våkner de så lett/tar tid å sovne igjen.
Og så har jeg kjøpt nuk-nattsmokk som er selvlysende. Kjekt når baby spytter ut smokk om natta, så slipper man å lete rundt i senga og vekke bebis unødvendig mye. Har også nattlampe på soverommet (sånn i stikkontakten).
Så får vi se da.. Hvor godt sovehjerte bebisen har:)

Sist skifta vi på badet hvis det var bæsj på natta, ikke vits å skifte ellers. De innretter seg jo veldig fort, så det var sjeldent vi måtte skifte i grunn. Har dimmer på badet så hadde på svak belysning og ikke tulling/prating på natta så skjønner de veldig fort forskjell på dag og natt. Har også en sånn søt rosa lyslenke hengende over sengehimmelen på sprinkelsenga som jeg satt en dimmer på ikea på og hadde lett tilgjengelig på nattbordet mitt så jeg kunne få svak belysning på rommet også:happy: Blir nok samme opplegg denna gangen! Det er helt sikkert null stress å bare ha noen bleier liggende på rommet også, det blir jo ennå mindre styr enn å gå på badet! Perioden med skift på natta er jo over på et blunk uansett, og man savner det nesten like fort;)

Badet er vegg i vegg med vårt soverom, så blir nok å gå ut de gangene det må skiftes på natta når hun sover inne hos oss, har også dimmer på badet så lyset kan bli ganske svakt. Når hun sover på sitt rom tas stellet der inne, skal kjøpe en lyslenke eller en bitteliten lampe med,svakt lys til å ha der inne før hun flyttes over dit.

Vi går ut på badet som ligger vegg i vegg. Prøver å unngå nattskift, men bæsj må jo tas selvfølgelig. ;) har ikke dimmer på badet, men lar døra stå åpen og lyset på i gangen - funker fint det.

Eg skifta i senga forrige gang, veldig greit å sleppe å stå opp. Husker ikkje heilt kva eg hadde av utstyr, men enten tørrservietter/klut som eg hadde bløtt opp og lagt i ein pose eller våtservietter, bleie og eit underlag. Hadde ei lita nattlampe.

Back
Topp