Natthoste

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Jeg nevnte natthoste hos toåringen min til legen på toårskontrollen. Hun har hostet på nettene etter at hun var syk i desember, og det gir seg liksom ikke. Ingen vond hoste, bare litt sånn rusk i halsen, liksom, og jeg hører henne gjerne et par ganger i løpet av natten. Legen nevnte astma med en gang, og jeg ble litt overrasket. Hun har ingen andre tegn til astma, er aktiv og glad og i god form. Sjelden syk eller snørrete, selv om hun begynte i barnehagen i høst. Noen andre som har barn som har hostet på nettene? Gikk det over, eller var det en underliggende årsak, f.eks. astma? Og dere med barn med astma, var natthoste en av symptomene?

Her hoster han på natta men han er mye snørrete da, så det er sikkert ikke det samme.
Men ØNH sa at siden det var på natta hos oss var det antagelig fordi det drypp snørr eller noe ned og irriterte i halsen når han lå.

Eldstemann her hadde forkjølelsesastma frem til rundt toårsalderen. Det vil si at han fikk astmasymptomer når han ble forkjølet og det satt ofte litt i en liten stund etter at han ble frisk. Natthoste var typisk. Han var ikke syk særlig ofte og var heller ikke plaget utenom forkjølelsessesongen.

Ja her var nattehoste symptom på astma. Hun ble syk første gang da hun var 4 mnd, og ble aldri frisk på en måte. Feber ble borte men alt det andre hang igjen. Og vi slet mye med amming.
Hun fikk rs-viruset og lå på sykehuset to døgn da hun var ca 6-7 mnd, og ble bare enda verre etter det.
Hun hørtes forkjølet ut, surkla i bryst og nese, men var aldri snørrete eller hadde feber, så var så rart.

Fikk flutide og ventoline av lege til slutt og vi fikk ei ny jente etter første dose! Null nattehoste og surkling ble borte. Og hun begynte å bevege seg! Hun var ekstremt passiv før medisinstart og hosta så fort hun beveget seg. I tillegg gikk ammingen som en drøm plutselig. Mest sannsynlig hadde hun ikke fått pustet godt nok under amming før medisinene.

Vi maste oss til barnelege og ordentlig utredning, og det var ingen tvil om astma. Hun går fortsatt på doble doser fordi hun tetner til etter noen dager på enkle doser nå på vinteren. Og hun er mye syk med luftveisinfeksjoner. Har i tillegg også hatt mye falsk krupp denne vinteren.
Håper vi kan trappe ned på medisiner nå til sommeren når hun bli tre år.
Men blir det som i fjor så er hun tett om sommeren også...

Hadde det problemet her også til hu fikk hostesaft som er beregnet et på barn med astma. Etter ca en uke med den( når vi husket det) så ble hosten borte. Har ikke brukt den siden påske og hosten er fortsatt borte. Så var ikke astma her i hvert fall for da hadde det jo kommi tilbake igjen. Men har selv hatt deg problemet som både barn og når jeg var 18.

Her hoster han på natta men han er mye snørrete da, så det er sikkert ikke det samme.
Men ØNH sa at siden det var på natta hos oss var det antagelig fordi det drypp snørr eller noe ned og irriterte i halsen når han lå.
Usj, det hørtes slitsomt ut for han.. Håper det går over! Nei, her er det ikke noe snørr, så det er nok ikke det samme.

Eldstemann her hadde forkjølelsesastma frem til rundt toårsalderen. Det vil si at han fikk astmasymptomer når han ble forkjølet og det satt ofte litt i en liten stund etter at han ble frisk. Natthoste var typisk. Han var ikke syk særlig ofte og var heller ikke plaget utenom forkjølelsessesongen.
Gjorde dere noe med det? Astmamedisiner eller noe?

Ja her var nattehoste symptom på astma. Hun ble syk første gang da hun var 4 mnd, og ble aldri frisk på en måte. Feber ble borte men alt det andre hang igjen. Og vi slet mye med amming.
Hun fikk rs-viruset og lå på sykehuset to døgn da hun var ca 6-7 mnd, og ble bare enda verre etter det.
Hun hørtes forkjølet ut, surkla i bryst og nese, men var aldri snørrete eller hadde feber, så var så rart.

Fikk flutide og ventoline av lege til slutt og vi fikk ei ny jente etter første dose! Null nattehoste og surkling ble borte. Og hun begynte å bevege seg! Hun var ekstremt passiv før medisinstart og hosta så fort hun beveget seg. I tillegg gikk ammingen som en drøm plutselig. Mest sannsynlig hadde hun ikke fått pustet godt nok under amming før medisinene.

Vi maste oss til barnelege og ordentlig utredning, og det var ingen tvil om astma. Hun går fortsatt på doble doser fordi hun tetner til etter noen dager på enkle doser nå på vinteren. Og hun er mye syk med luftveisinfeksjoner. Har i tillegg også hatt mye falsk krupp denne vinteren.
Håper vi kan trappe ned på medisiner nå til sommeren når hun bli tre år.
Men blir det som i fjor så er hun tett om sommeren også...
Akkurat sånn har jeg tenkt at det må være for at det skal være astma. Høres ikke godt ut! Jammen bra hun ble så mye bedre med medisiner! Her er det ikke sånn i det hele tatt, hun er frisk og aktiv, null surkling, legen lyttet på lungene og alt hørtes fint ut, så astma høres rart ut, syns jeg. Men kanskje forkjølelsesastma som en over skrev om?

Hadde det problemet her også til hu fikk hostesaft som er beregnet et på barn med astma. Etter ca en uke med den( når vi husket det) så ble hosten borte. Har ikke brukt den siden påske og hosten er fortsatt borte. Så var ikke astma her i hvert fall for da hadde det jo kommi tilbake igjen. Men har selv hatt deg problemet som både barn og når jeg var 18.
Det skal jeg huske på å nevne for legen hvis vi må følge opp dette. Regner med du måtte ha resept på hostesaften?

Eldste her hadde infeksjonsutløst astma som medførte blant annet nattehoste i månedsvis etter hver forkjølelse... begynte med astmamedisiner da hun var baby og før hun var 3 hadde hun vokst det fra seg...

Eldste her hadde infeksjonsutløst astma som medførte blant annet nattehoste i månedsvis etter hver forkjølelse... begynte med astmamedisiner da hun var baby og før hun var 3 hadde hun vokst det fra seg...
Veldig positivt å høre at hun vokste det av seg, da! :-) Hadde hun andre symptomer?

Her er natthoste symptom på barneastma ja. Ifølge legen er hoste ved soving klassisk barneastma og behøver ikke vise seg på annen måte enn det.

Hosten ble borte da hun begynte på medisiner. :)

Veldig positivt å høre at hun vokste det av seg, da! :-) Hadde hun andre symptomer?
Vår virker også til å va vokst det av seg, hun har gått på medisiner i 1.5 år.

Hadde ingen andre symptomer enn hosten.

Vår virker også til å va vokst det av seg, hun har gått på medisiner i 1.5 år.

Hadde ingen andre symptomer enn hosten.
Tusen takk for begge svarene, da skjønner jeg jo at det faktisk kan være astma... Greit å følge det opp, i alle fall. Og håpe at hvis det er det det er, så kan hun vokse det av seg. :-)

Vår eldste har egentlig nesten aldri andre symptomer enn hoste, som blir borte når vi begynner med medisin og kommer igjen om vi sluttet for tidlig.

Yngste fikk medisin til å prøve ut nå pga hoste, i første omgang bare ventoline. Hun hoster i alle fall mye mindre, men vi får se.

Stort sett bare hoste som symptom... Noen ganger fikk hun pusteproblemer i forbindelse med luftveisinfeksjoner - men det ble aldri et problem siden vi hadde medisiner som tok det når det kom...

Akkurat sånn har jeg tenkt at det må være for at det skal være astma. Høres ikke godt ut! Jammen bra hun ble så mye bedre med medisiner! Her er det ikke sånn i det hele tatt, hun er frisk og aktiv, null surkling, legen lyttet på lungene og alt hørtes fint ut, så astma høres rart ut, syns jeg. Men kanskje forkjølelsesastma som en over skrev om?
Nei har vært slitsomt. Hadde også pustestopp i noen sekunder enkelte netter. Det var tøft!
Ja kan være infeksjonsutløst astma ja, da blir man astmatisk under forkjølelse.
Håper dere finner ut av det.

Slik var gutten her også. Han hostet ikke på dagen, aktiv og i god form. Men så fort han la seg, begynte det. Tørrhoste og hostet mye gjennom natten. Har gids seg her. Ingen hoste på natt lengere :)

Back
Topp