Nattevakter?

lykkeliten8889

Betatt av forumet
Septemberlykke 2015
Måtte fortelle sjefen i dag om graviditeten, da det er fare for slag i magen på et par avdelinger, slik at jeg kan holde meg på den trygge :p men, jeg jobber jo litt natt, og hun nevnte noe om at dette ikke er bra, noen som vet?

Gikk forresten bra å fortelle, hun ble kjempe glad på mine vegne og sa jeg bare måtte si ifra hvis jeg hadde behov for tiltrettelegging etc <3

Ja etter en viss uke er det ikke anbefalt å gå natt. Vet noen gjør det uansett å sier det er bedre. Andre blir dårlige av en natt. Det er vel rett før halvveis en ikke anbefaler natt lenger. Husk tilrettelegging :-)

Ja etter en viss uke er det ikke anbefalt å gå natt. Vet noen gjør det uansett å sier det er bedre. Andre blir dårlige av en natt. Det er vel rett før halvveis en ikke anbefaler natt lenger. Husk tilrettelegging :-)

Ei venninne av meg som jobber turnus med natt innimellom. Hun ble sykemeldt tilsvarende stillingsprosenten natt. Sånn gikk ikke lønna ned. Får jo betalt ekstra natt.

Jeg er sykepleier med tre-delt turnus. I mine tidligere svangerskap har jeg jobbet natt så lenge jeg har syntes dette har gått greit. De jordmødrene som jeg hadde mine kontroller til sa at det generelt ikke var anbefalt å snu så mye på døgnet når man var gravid, men at dette måtte hver enkelt vurdere! Dersom jeg ikke ble spesielt trøtt, fikk høyere blodtrykk eller mere kynnere så var det ikke farlig å gå nattevakt! Jeg slutta å gå natt når det begynte å bli tungt mht stell og løft osv. Da var jeg vel ca 4-5 mnd.

Men det er helt riktig som det nevnes over her, du kan be om tilrettelegging der du jobber andre vakter istedenfor natt eller du kan bli sykemeldt tilsvarende nattevaktene dine. Dersom du synes det er tungt med nattevakter vil jeg anbefale deg å snakke med sjefen om tilrettelegging. Det kan være dumt å bruke opp sykemeldingstid på å være gravid hvis det finnes andre alternativ!

Jeg jobber bare natt, så spent på hvordan det blir. Enn så lenge jobber jeg så lenge jeg syns det går greit. Har ikke fortalt det til sjefen enda da, begynte i jobben i sept.

Nattevakter øker risikoen for spontanabort, så jeg bytter bort mine med en gang jeg blir gravid. Gravide har rett til å få bytte til dagarbeid hele svangerskapet.

Hvis det ikke kan tilrettelegges, så skal du IKKE sykemeldes. Det er ikke en sykdom hos deg at arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, og du skal ikke bruke opp dine sykepengerettigheter på det. Da skal du ha svangerskapspenger i stedet. Samme sum utbetalt for deg, men du bruker ikke opp tiden du kan være sykemeldt. Jordmor eller lege kan fylle ut skjema for krav om tilrettelegging eller svangerskapspenger.

Har også tredelt turnus. Jobbet netter tidlig sist og det gikk greit, frem til jeg fikk litt høyere blodtrykk, da fikk jeg ikke lov av fastlegen. Og blodtrykket stabiliserte seg igjen med en gang. Gjør det samme denne gangen, går det greit så går det greit :)

Okei, jeg har 2 nattevakter igjen i turnusen min, neste er ikke før om noen uker, får se hvordan disse går og se da :)

Back
Topp