Nattevakter

CI88

Blir kjent med forumet
Lurer på om noen av dere er/har vært fritatt eller sykemeldt fra nattevakter? Jeg jobber som sykepleier på sykehus og har nattevakter i turnusen min. Kjenner at jeg ikke klarer å gå flere netter og sjefen min sier at jeg ikke kan sykemeldes fra netter, men må få et skriv fra legen som sier at det skal tilrettelegges for meg på jobb. Er da redd for at jeg vil få dag/aftenvakter på mine egentlige fridager hvis det ikke passer å bytte fra natt de dagene jeg egentlig har nattevakter, om dere skjønner? :p noen som har erfaring med dette?

Lurer på om noen av dere er/har vært fritatt eller sykemeldt fra nattevakter? Jeg jobber som sykepleier på sykehus og har nattevakter i turnusen min. Kjenner at jeg ikke klarer å gå flere netter og sjefen min sier at jeg ikke kan sykemeldes fra netter, men må få et skriv fra legen som sier at det skal tilrettelegges for meg på jobb. Er da redd for at jeg vil få dag/aftenvakter på mine egentlige fridager hvis det ikke passer å bytte fra natt de dagene jeg egentlig har nattevakter, om dere skjønner? :p noen som har erfaring med dette?

J fikk tilrettelegging.
Gå til fastlegen din og be han gi deg et skriv på at du må fritas fra natt, hvor han spesifisere at å jobbe natt er for belastende for deg i den situasjonen du er i nå og at du har behov for tilrettelegging slik at nattarbeid fjernes.
D er mulig du må ha en sykemelding på den brøken natt utgjør, men d er j litt usikker på hvordan er akkurat nå. Mulig arbgiver bare tar d med NAV.
Du skal ikke måtte jobbe deg opp nettene dine i hvertfall.
D syntes j var veldig deilig. D gjorde at j kunne stå lenger i jobb, og d er vel d som er poenget og med tilrettelegging for gravide.

Lykke til!

J fikk tilrettelegging.
Gå til fastlegen din og be han gi deg et skriv på at du må fritas fra natt, hvor han spesifisere at å jobbe natt er for belastende for deg i den situasjonen du er i nå og at du har behov for tilrettelegging slik at nattarbeid fjernes.
D er mulig du må ha en sykemelding på den brøken natt utgjør, men d er j litt usikker på hvordan er akkurat nå. Mulig arbgiver bare tar d med NAV.
Du skal ikke måtte jobbe deg opp nettene dine i hvertfall.
D syntes j var veldig deilig. D gjorde at j kunne stå lenger i jobb, og d er vel d som er poenget og med tilrettelegging for gravide.

Lykke til!

Ok, får håpe jeg kan få en sånn løsning! Ellers så blir det jo i utgangspunktet mer jobb på meg hvis jeg må få timene til å gå opp i dag- og aftenvakter. Skal ringe legen i morgen! :) takk for svar!

Ok, får håpe jeg kan få en sånn løsning! Ellers så blir det jo i utgangspunktet mer jobb på meg hvis jeg må få timene til å gå opp i dag- og aftenvakter. Skal ringe legen i morgen! :) takk for svar!

J håper d ordner seg for deg. Du får ta d opp med lege og og si d som d er at d blir for tungt å gå natt og at du er bekymra for da å evt måtte ta igjen alle timene dersom du må jobbe opp nettene. Og at d er like belastende.
Så ordner han helt sikkert d for deg.

Jeg fikk en slags sykemelding fra nattevaktene. Sjefen var veldig glad for at jeg gjorde det slik og ikke ble helt sykemeldt og. Jeg fikk andre vakter i stedet.

I utgangspunktet skal du ikke trenge brev fra lege heller, men noen sjefer er kjipere enn andre. Noen sjefer velger å bytte vakt mot vakt, mens andre timer mot timer. I siste tilfelle vil du jo da måtte jobbe flere vakter fordi nettene har flere timer enn dag og kveldsvakter. Idiotisk at du kan bli "straffet" med flere vakter fordi du faktisk velger og ikke bli sykemeldt! Har selv akkurat kuttet nettene fra turnusen min, og har foreløpig ikke støtt på problemer heldigvis. Ikke måtte jeg ha brev fra legen heller :) Det ordner seg nok!

Jeg jobber også som sykepleier på sykehus og kjenner natt blir for tøft. Jeg anbefaler å forhøre deg me tillitsvalgt ved sykehuset så du får hjelp til å finne en god løsning. Jeg vil ikke gå natt, men er ikke interessert i å jobbe mer eller mer ubekvemt av den grunn. Så jeg skulle få hjelp av tillitsvalgt :)

Fjerner jeg natt må jeg bytte timer mot timer så må jobbe flere vakter, noen sjefer er ganske firkantet dessverre.

I utgangspunktet skal du ikke trenge brev fra lege heller, men noen sjefer er kjipere enn andre. Noen sjefer velger å bytte vakt mot vakt, mens andre timer mot timer. I siste tilfelle vil du jo da måtte jobbe flere vakter fordi nettene har flere timer enn dag og kveldsvakter. Idiotisk at du kan bli "straffet" med flere vakter fordi du faktisk velger og ikke bli sykemeldt! Har selv akkurat kuttet nettene fra turnusen min, og har foreløpig ikke støtt på problemer heldigvis. Ikke måtte jeg ha brev fra legen heller :) Det ordner seg nok!

Ja noen sjefer er snillere enn andre! Snakket akkurat med en av mine kolleger som også er gravid. Hun måtte jobbe inn timene som ble til overs etter nattevaktene, så det vil bli mer jobbing om jeg kutter natt :/ veldig kjedelig. Er på nattevakt nå og det er ikke noe gøy!

Fjerner jeg natt må jeg bytte timer mot timer så må jobbe flere vakter, noen sjefer er ganske firkantet dessverre.

Ja det er synd at det blir sånn. Ender vel med at jeg må sykemelde meg fordi det blir for mye jobb. Er jo i fin form ellers. Kun disse nattevaktene som tar på :(

Rart det skal være så ulik praksis? Må jo være en lov eller regel som regulerer dette?

Hvor mye dag må jobbeS for å erstatte en natt?

Når jeg fikk det papiret med meg fra legen, så ville jobben gå i minus og ikke jeg, om de ikke fant vakter å erstatte de med. Det er jo da e slags sykemelding. Skulle tro man ikke kunne tape på det. Merkelig at det skal være så forskjellig.

Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte og fylle opp timene, men skulle fremdeles få natt tillegge når jeg byttet bort nattevakt for gravid tilrettelegging.

Ja det er synd at det blir sånn. Ender vel med at jeg må sykemelde meg fordi det blir for mye jobb. Er jo i fin form ellers. Kun disse nattevaktene som tar på :(

D går fint å sykemelde seg kun fra natt.. Da jobber du som vanlig bare at du har fri de dagenes du har nattevakt.
Snakk m fastlegen ding, er ganske vanlig tror j..

D går fint å sykemelde seg kun fra natt.. Da jobber du som vanlig bare at du har fri de dagenes du har nattevakt.
Snakk m fastlegen ding, er ganske vanlig tror j..

Det er visst ikke vanlig her. Alle jeg har snakket med sier at det ikke går.. Får vel se etter at jeg har vært hos legen :)

Rart det skal være så ulik praksis? Må jo være en lov eller regel som regulerer dette?

Hvor mye dag må jobbeS for å erstatte en natt?
Er visst ingen som vet helt nøyaktig hvordan dette fungerer. Verken legen eller arbeidsgiver. Er det rart man blir oppgitt :p en dagvakt er 7,5/8 timer og en nattevakt er på 9,15 timer. Så hvis man bare jobber dag istedefor natt så vil "resttimene" måtte jobbes inn i form av en dag- eller aftenvakt.

Det er visst ikke vanlig her. Alle jeg har snakket med sier at det ikke går.. Får vel se etter at jeg har vært hos legen :)

D er krav til at arbeisgiver skal tilrettelegge så langt d lar seg gjøre. Hvis d tilsier at natt blir dag og du må ta igjen, kan du også forespeile arb giver at dette vil bli for tungt. Og videre opplyse om at ting nok vil bli tyngre og tyngre og at du vil kunne stå lenger med best mulig tilrettelegging.

Dersom arb giver setter deg fra natt til dag uten og kreve flere timer slik at han går i tap, kan han søke NAV om refusjon for dette (folketrygdloven paragraf 8). På den måten kan du, slik j har forstått d, kunne gå mer og mer redusert ved behov uten at d skal gå utover deg eller arbeidsgiver.
Arb giver betaler deg som om du jobber 100%, og får dekket d du ikke jobber fra NAV.

Dette bør fastlegen din kunne, men du kan jo nevne d for han om ikke d dukker opp.

Back
Topp