Nattevakter som gravid

IEKK

Første møte med forumet
Hei dere! Jeg sitter nå på min første nattevakt etter at jeg fant ut at jeg er gravid. Leser så mye om at det er større risiko for sa når man jobber natt, og begynner jo selvsagt å stresse litt med det nå.. :arghh: Jeg jobber kun natt innen helse. Ved forrige graviditet jobbet jeg dag/kveld, men ble sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme fra uke 6. Håper jo på at jeg slipper unna det denne gangen :smiley-angelic001 Men hva er deres erfaring med å jobbe natt som gravid?
 
Hei dere! Jeg sitter nå på min første nattevakt etter at jeg fant ut at jeg er gravid. Leser så mye om at det er større risiko for sa når man jobber natt, og begynner jo selvsagt å stresse litt med det nå.. :arghh: Jeg jobber kun natt innen helse. Ved forrige graviditet jobbet jeg dag/kveld, men ble sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme fra uke 6. Håper jo på at jeg slipper unna det
Relaterer veldig til dette. Sittet hele nattvakta nå og lurt på det samme. Googlet meg ihjel, og tørr nesten ikke jobbe netter lenger, etter det jeg har lest.. :(
 
Lagde nett en ny tråd om dette! Såg ikke denne og nå får jeg ikke til å slette den :banghead: :laughing002 Er så lite teknisk….

Jeg var gravid i september! (Endre i MA) og med en gang jeg fikk vite om graviditeten min så sa legen min at jeg ikke fikk jobbe natt! Det føles tryggt ut at hun tar det så alvorlig, men på den andre siden reagerte mange på det sist… så blir så usikker..
 
Ut i fra hva jeg har forstått er det pga. mangel på søvn som gjør at det utgjør en større risiko for spontanabort. Da det er normalt at man sover mindre enn man pleier mellom nettene når man jobber. Jeg personlig har ofte bare 3-6 timer søvn mellom nettene.
2-3 netter i uka er for mye, har jeg lest? Det som da bekymrer meg er jo at jeg i turnusen min alltid har 5 netter etter hverandre. Noen ganger har jeg ekstra vakter, og får da 6-7 netter etter hverandre… Høres veldig skummelt ut
Det jeg da har lurt på er - Hvis jeg legger inn mer tid til søvn på dagen, sånn at jeg får de timene med søvn som jeg trenger, går det da fint? Eller utgjør det fortsatt en risiko?
 
Har alltid også 4 netter på rad, så en uke fri (hvis jeg ikke tar ekstra vakter så klart :bag: ). Har en datter på 14mnd, så er begrensa med søvnen i jobbperiodene.. Men må man ikke jobbe en del mer om man må over på dag? :happy8
 
Jobber døgnturnus hvor lengste vakt er 60timer… har en amøbe av en fastlege så blir nok ikke sykemld. Fikk ikke det forrige svangerskap(det som endte i ma) samt att nå har jeg og kollega sendt avvik pga hendelse på jobb på han og en til så stemningen er nok ikke på topp … :) men tror jeg vil vente til uke 8-9 for å se om vi kommer oss gjennom og forbi 8+3 denne gang eller ei
 
Jobber døgnturnus hvor lengste vakt er 60timer… har en amøbe av en fastlege så blir nok ikke sykemld. Fikk ikke det forrige svangerskap(det som endte i ma) samt att nå har jeg og kollega sendt avvik pga hendelse på jobb på han og en til så stemningen er nok ikke på topp … :) men tror jeg vil vente til uke 8-9 for å se om vi kommer oss gjennom og forbi 8+3 denne gang eller ei
Jeg mener at fastlegen har ett poeng for å ikke sykmelde deg dersom du faktisk ikke er syk men bare ikke kan jobbe natt.

Arbeidsgiver skal i utgangspunktet tilrettelegge for deg så langt det lar seg gjøre. Nå vet ikke jeg noe om døgnturnus og om det er mulig å tilrettelegge særlig mye. Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge og jobben er en fare for deg eller fosteret så skal du kunne ha rett på svangerskapspenger og ikke sykepenger.

Var du syk og dårlig ( som jo en del blir tidlig i svangerskapet) stiller saken seg litt annerledes og legen skulle selvfølgelig ha sykmeldt deg.
 
Jeg mener at fastlegen har ett poeng for å ikke sykmelde deg dersom du faktisk ikke er syk men bare ikke kan jobbe natt.

Arbeidsgiver skal i utgangspunktet tilrettelegge for deg så langt det lar seg gjøre. Nå vet ikke jeg noe om døgnturnus og om det er mulig å tilrettelegge særlig mye. Dersom det ikke er mulig å tilrettelegge og jobben er en fare for deg eller fosteret så skal du kunne ha rett på svangerskapspenger og ikke sykepenger.

Var du syk og dårlig ( som jo en del blir tidlig i svangerskapet) stiller saken seg litt annerledes og legen skulle selvfølgelig ha sykmeldt deg.
Jobber i ambulansen med døgnturnus så desverre ikke så lett å tilrettelegge arbeidet. Men forrige svangerskap ordnet jordmor og arbeidsgiver sånn att jeg fikk ferie og deretter svangerskapspermisjon selv om legen mente jeg kunne jobbe til godt over 18-20 uker… det endte jo med MA men svangerskapet i 2019/2020 ble jeg satt i permisjon av lege og arbeidsgiver i uke 12. Da var formen bra men pga risikoen.
Så jeg tror derfor ikke han er så lett denne gangen heller.
 
Jobber i ambulansen med døgnturnus så desverre ikke så lett å tilrettelegge arbeidet. Men forrige svangerskap ordnet jordmor og arbeidsgiver sånn att jeg fikk ferie og deretter svangerskapspermisjon selv om legen mente jeg kunne jobbe til godt over 18-20 uker… det endte jo med MA men svangerskapet i 2019/2020 ble jeg satt i permisjon av lege og arbeidsgiver i uke 12. Da var formen bra men pga risikoen.
Så jeg tror derfor ikke han er så lett denne gangen heller.
Nå er jeg ikke sikker men jeg mener at jordmor også skal kunne fylle ut søknad om svangerskapspenger. Så kanskje en tanke er å få time til jordmor forholdsvis tidlig? Du må vel informere arbeidsgiver også da sikkert så skjønner at det ikke nødvendigvis er det man ønsker å gjøre tidlig.

Men å jobbe lange vakter i ambulansen til og med uke 20 høres ikke helt optimalt ut…
 
Nå er jeg ikke sikker men jeg mener at jordmor også skal kunne fylle ut søknad om svangerskapspenger. Så kanskje en tanke er å få time til jordmor forholdsvis tidlig? Du må vel informere arbeidsgiver også da sikkert så skjønner at det ikke nødvendigvis er det man ønsker å gjøre tidlig.

Men å jobbe lange vakter i ambulansen til og med uke 20 høres ikke helt optimalt ut…
Bare det å jobbe i ambulansen med ett foster i magen er ikke optimalt etterhvert pga tunge løft men også det vi kan være utsatt for mtp slag spark smitte osv. Så denne gang om alt går bra etter uke 8-9 blir det ved hjelp av jordmor og arbeidsgiver igjen. Ja arbeidsgiver er også klar over att vi er i ett prøve år :)
 
Bare det å jobbe i ambulansen med ett foster i magen er ikke optimalt etterhvert pga tunge løft men også det vi kan være utsatt for mtp slag spark smitte osv. Så denne gang om alt går bra etter uke 8-9 blir det ved hjelp av jordmor og arbeidsgiver igjen. Ja arbeidsgiver er også klar over att vi er i ett prøve år :)
Ja, jeg ser den og da er det bra at det finnes muligheter når man ikke kan stå i jobben og at jordmor faktisk også kan sende søknad:)
 
Har alltid også 4 netter på rad, så en uke fri (hvis jeg ikke tar ekstra vakter så klart :bag: ). Har en datter på 14mnd, så er begrensa med søvnen i jobbperiodene.. Men må man ikke jobbe en del mer om man må over på dag? :happy8
Samme her! Jooo så har egentlig ikke lyst å gå over til dag! :laughing002
 
Jobber også netter.. sist sluttet jeg med det i uke 12. men kun kveld/aften i 100% stilling med 2 små hjemme tror jeg blir mye det også. Hadde 30% svangerskapspenger sist. Håper kanskje å få det denne gangen også.
 
Jobber også netter.. sist sluttet jeg med det i uke 12. men kun kveld/aften i 100% stilling med 2 små hjemme tror jeg blir mye det også. Hadde 30% svangerskapspenger sist. Håper kanskje å få det denne gangen også.
Valgte du å slutte med netter selv? Eller var det etter oppfordring?
Med 30% svangerskapspenger, jobba du da 70% dag/kveld?

Ja nei jeg kan virkelig ikke tenke meg å over på dag/kveld, frister så utrolig lite :dead:
 
Valgte du å slutte med netter selv? Eller var det etter oppfordring?
Med 30% svangerskapspenger, jobba du da 70% dag/kveld?

Ja nei jeg kan virkelig ikke tenke meg å over på dag/kveld, frister så utrolig lite :dead:
Valgte det selv. Vi får slippe netter når vi selv ønsker på min jobb (mister ikke nattillegget).
Ja, jobbet da 70 dag/kveld. Funket fint helt til jeg kom til uke 25 å fikk svangerskapsdiabetes… Da var det vanskelig å kombinere det med hektisk jobb.
 
Fikk time hos legen min om tre uker…travelt tydligvis… så tenker jeg vertfall jobber natt til da så får legen ta en vurdering om jeg må over på dag.
 
Sendt melding både til legen og jordmor, fikk to helt forskjellige svar fra dem ang dette temaet.. Legen (nyutdannet vikar) mente det ikke var noe problem å jobbe natt ettersom jeg har en god turnus (4 netter av gangen, så en uke fri). Jordmor derimot sa at det ikke var anbefalt å jobbe mer enn en nattevakt i uka, da det økte risikoen såpass for SA og for tidlig fødsel. Så der fikk jeg beskjed om å snakke med sjefen min så raskt som mulig i forhold til tilrettelegging :bag:
 
Sendt melding både til legen og jordmor, fikk to helt forskjellige svar fra dem ang dette temaet.. Legen (nyutdannet vikar) mente det ikke var noe problem å jobbe natt ettersom jeg har en god turnus (4 netter av gangen, så en uke fri). Jordmor derimot sa at det ikke var anbefalt å jobbe mer enn en nattevakt i uka, da det økte risikoen såpass for SA og for tidlig fødsel. Så der fikk jeg beskjed om å snakke med sjefen min så raskt som mulig i forhold til tilrettelegging :bag:
Det er så vanskelig når det er så delte meninger om det :banghead:
 
Var hos legen i går. Fikk beskjed om at jeg måtte spørre leder om tilrettelegging. Jeg KAN jobbe netter hvis jeg vil, men ikke mer enn 2 netter i uka. Så om jobben ikke tilrettelegger skulle han sykemelde meg 50%, så jeg ikke jobber 5 netter.
 
Var hos legen i går. Fikk beskjed om at jeg måtte spørre leder om tilrettelegging. Jeg KAN jobbe netter hvis jeg vil, men ikke mer enn 2 netter i uka. Så om jobben ikke tilrettelegger skulle han sykemelde meg 50%, så jeg ikke jobber 5 netter.
Jobben min tilrettelegger sånn at jeg må jobbe dag/kveld, men har veldig lite lyst til det kjenner jeg.. Man er jo automatisk nødt til å jobbe en del mer da, enn når man jobber kun natt :arghh:
 
Back
Topp