Nattevakt

Guttemammax2

Glad i forumet
Har startet å jobbe natt, men merker at med en graviditet som allerede gjorde meg mye trøtt, gjør at det er veldig utfordrende. Oppå det hele kommer tydeligvis svangerskapskvalmen om natten...
Noen her som jobber natt og har gode tips for å få natten til å gå greit?
 
Har startet å jobbe natt, men merker at med en graviditet som allerede gjorde meg mye trøtt, gjør at det er veldig utfordrende. Oppå det hele kommer tydeligvis svangerskapskvalmen om natten...
Noen her som jobber natt og har gode tips for å få natten til å gå greit?
Du kan vel spørre om tilrettelegging og evt svangerskapspenger
 
På sykehuset der jeg jobber er det en uskrevet regel som sier at gravide ikke skal gå natt. Det kan føre til lav fødselsvekt og kan øke faren for spontanabort. Du skal kunne få tilrettelagt uten å tape lønn:)
 
Har startet å jobbe natt, men merker at med en graviditet som allerede gjorde meg mye trøtt, gjør at det er veldig utfordrende. Oppå det hele kommer tydeligvis svangerskapskvalmen om natten...
Noen her som jobber natt og har gode tips for å få natten til å gå greit?
Jeg har fått fritak fra nattevakter fra første stund av samme grunner som MissClark nevner. Ta en prat med sjefen din, evt legen og få svangerskapspenger. Min lege mente det gikk fint ut første trimester, men lest en del om at forskere ikke mener dette, så jeg tok en prat med leder og de ordnet det med en gang :happy:
 
Jeg(dvs jordmor) har bedt om omplassering/tilrettelegging for å unngå nattarbeid, hvis arbeidsgiver ikke kan oppfylle det må jeg søke om svangerskapspenger. Jeg er alene på natt i min jobb, så det spiller også litt inn i min situasjon.

Forøvrig jobbet jeg natt i mitt første svangerskap også, og det var egentlig ikke noe problem. Problemet nå er egentlig en generell mistrivsel på jobb så jeg bruker alle triks i boka (men med reelle grunner altså, vil ikke lure systemet) for å unngå å tilbringe tid på jobb :p
 
Jeg jobber fast nattevakt på travel sengepost. Har gitt beskjed til sjefen om at jeg trenger tilrettelegging på natten. Vi er f eks 4 ansatte på natt, der jeg går mellom de tre tunene og hjelper til. Dermed kan jeg regulere litt pauser når jeg trenger det. Det funker bedre enn at jeg har ansvar for et helt tun og løper meg ihjel på det mest hektiske. Tar du noe kvalmestillende? Evt. kan du be om tilrettelegging til annet arbeid som de andre nevner over.
 
Jeg spurte jm om dette på første svangerskapskontroll, hun mente det ikke var noen fare tilknyttet nattevakter før rundt uke 20. Heldigvis har jeg sjeldent nattevakter, så jeg har bare én nattuke igjen før den tid. For meg hjelper det å kun spise lett mat som frukt, yoghurt etc. ofte på nattevakt, gravid eller ei. :)
 
Jeg velger selv hvor mange vakter jeg velger å ta, da det er gjennom bemanningsbyrå. Valget står mellom natt eller døgnvakter, og jeg er ikke klar for å være borte fra barna flere døgn enda :) utfordringen jeg har kjent på er at jeg ikke drikker kaffe, ikke bør eg drikke energidrikk.
Jeg skal bare passe på at det er stille og at alle holder seg hjemme, så er nok rom til å slappe av, utfordringen er å ikke slappe av så eg sovner samtidig.. siste vaktene endte med med å spise mye sukker, som virker en kort periode, og absolutt ikke bra for kroppen. Med tanke på at eg og garantert får svangerskapsdiabetes bør jeg ha bedre løsninger :/

Å ha litt frukt og yoghurt tilgjengelig er gjerne ikke dumt :)
 
Back
Topp