Nattevakt

Vbaby3

Blir kjent med forumet
Noen som jobber nattevakter her? Akkurat nå har jeg ferie, men gruer meg til å begynne på jobb igjen. Hadde en spontanabort for noen mnd siden, mens jeg var på jobb.
Er som regel veldig travelt og høyt tempo, og jeg jobber ofte 4-5 nattevakter på rad..
Er vel en risiko med nattjobbing?

Har egentlig lite lyst å bli flyttet over på dag, da det blir som å begynne i helt ny jobb!
Håper jeg får en sykemelding de første ukene i alle fall!

Lurer på det samme. Jeg har også ferie nå, men skal snart tilbake på jobb. Vanligvis har jeg ikke så mange nattskift, men i sommer har jeg mange. Jeg er såvidt 7 uker når jeg begynner rett på natt. Jeg har 3 netter på rad. Jeg har aldri vært gravid før så vet ikke hvordan jeg vil reagere på å gå natt. Det jeg er mest redd for er om det kan føre til en sa. Sjansen er vel liten, men allikevel høyere om man går natt :S

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Noen som jobber nattevakter her? Akkurat nå har jeg ferie, men gruer meg til å begynne på jobb igjen. Hadde en spontanabort for noen mnd siden, mens jeg var på jobb.
Er som regel veldig travelt og høyt tempo, og jeg jobber ofte 4-5 nattevakter på rad..
Er vel en risiko med nattjobbing?

Har egentlig lite lyst å bli flyttet over på dag, da det blir som å begynne i helt ny jobb!
Håper jeg får en sykemelding de første ukene i alle fall!

D er risiko å jobbe natt når du er gravid ja, så om du har abortert i tillegg ville j sagt klart ifra om at d ikke blir aktuelt under graviditeten. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge og du får ikke sykemelding hvis jobben kan gi deg dagtid da graviditet ikke er sykdom, med mindre du har svangeskapsrelaterte plager du må ta hensyn til.
J ville kontaktet fastlegen så ordner han d;)

Har dere dokumentasjon på høyere risiko for SA når man går natt?

Jeg har hørt det motsatte, at det er ikke forbundet med høyere risiko, bare at det er en aaanelse større sjanse for å føde før prematurgrensen.

Jobber selv natt, og kommer til å fortsette med det så lenge jeg føler det går greit. Ikke at jeg er så glad i å jobbe natt, skulle gjerne heller gått på dag, men det er nå det jobben min er, så.. :)

Jeg tenker at man må vel kjenne på det selv. Man merker vel fort på kroppen om man klarer det eller ikke. Håper selv det går greit å gå natt. Foreløpig kjenner jeg jo lite, men man vet aldri.

Skal prate litt med legen.. Tenker det går greit å gå noen nattevakter, men 5 på rad kjenner jeg blir for mye nå.. Får vel se det litt an etterhvert.

Siden jeg mistet sist, vil jeg iallefall være mer forsiktig denne gangen..

Har dere dokumentasjon på høyere risiko for SA når man går natt?

Jeg har hørt det motsatte, at det er ikke forbundet med høyere risiko, bare at det er en aaanelse større sjanse for å føde før prematurgrensen.

Jobber selv natt, og kommer til å fortsette med det så lenge jeg føler det går greit. Ikke at jeg er så glad i å jobbe natt, skulle gjerne heller gått på dag, men det er nå det jobben min er, så.. :)

D er jo dokumentert at d generelt sett ikke er positivt for helsa og at man tåler dårligere disse påkjenningene som gravid. Det er mange innen helse (jordmødre/leger/sykepleiere) som fraråder gravide å jobbe natt, men samtidig sier at man må kjenne selv hva som passer en selv.
Noen tåler natt bedre enn andre, men j personlig ville ikke tatt sjansen.

Så lenge en hører på kroppen og gjør d som føles går d meste bra.
D er allikevel godt å vite at vi har krav på tilrettelegging i fht graviditet uten at en ekskluderes av den grunn. Er d umulig for arbgiver å legge til rette kan man sykemeldes fra natt og kun jobbe d man har på dagtid, eller sykemeldes helt.
D er kun 9 mnd d er snakk om da evt;)

Lykke til alle sammen!!

D er jo dokumentert at d generelt sett ikke er positivt for helsa og at man tåler dårligere disse påkjenningene som gravid. Det er mange innen helse (jordmødre/leger/sykepleiere) som fraråder gravide å jobbe natt, men samtidig sier at man må kjenne selv hva som passer en selv.
Noen tåler natt bedre enn andre, men j personlig ville ikke tatt sjansen.

Så lenge en hører på kroppen og gjør d som føles går d meste bra.
D er allikevel godt å vite at vi har krav på tilrettelegging i fht graviditet uten at en ekskluderes av den grunn. Er d umulig for arbgiver å legge til rette kan man sykemeldes fra natt og kun jobbe d man har på dagtid, eller sykemeldes helt.
D er kun 9 mnd d er snakk om da evt;)

Lykke til alle sammen!!
Ja, men jeg tenkte på en direkte sammenheng mellom nattarbeid og SA.

Jeg visste ikke at det var økt risiko for SA ved nattarbeid, men opplevde selv en SA på jobb for et par mnd siden (uten at en vet at det er nattarb som er grunnen.)
Men fant en artikkel... "50.000 kvinner jobber turnus med nattarbeid. De er utsatt for mye større helsefare enn tidligere kjent. Risikoen for brystkreft og spontanabort øker med 50 prosent."
http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1298

Jeg visste ikke at det var økt risiko for SA ved nattarbeid, men opplevde selv en SA på jobb for et par mnd siden (uten at en vet at det er nattarb som er grunnen.)
Men fant en artikkel... "50.000 kvinner jobber turnus med nattarbeid. De er utsatt for mye større helsefare enn tidligere kjent. Risikoen for brystkreft og spontanabort øker med 50 prosent."
http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1298

Oj, 50 %! Sykmelding til du får bli overflyttet til dag!:)

♡02.03.2015♡

Jeg har fått legitime uken etter jeg begynner på jobb. Da har jeg allerede hatt 3 nattskift. Får se hvordan jeg føler meg da. Håper jo å slippe å bli sykemeldt, menmen

Jeg tenker at man må vel kjenne på det selv. Man merker vel fort på kroppen om man klarer det eller ikke. Håper selv det går greit å gå natt. Foreløpig kjenner jeg jo lite, men man vet aldri.

Problemet er vel bare at d kan være for seint når man "kjenner" d som du sier.
Etter d vbaby3 skrev skjønner j ikke at folk tørr ta sjansen.. I hvertfall ikke hvis man i tillegg har mistet en gang allerede, og vet hvor vondt d er.

Problemet er vel bare at d kan være for seint når man "kjenner" d som du sier.
Etter d vbaby3 skrev skjønner j ikke at folk tørr ta sjansen.. I hvertfall ikke hvis man i tillegg har mistet en gang allerede, og vet hvor vondt d er.

Hadde iallefall ikke tatt sjansen selv:) glad jeg har rolig 8-16 jobb!:)

♡02.03.2015♡

For min del så har jeg 3 nattskift før jeg har legitime uken etter. Da jobber jeg ikke noe innimellom. Jeg pleier å få sove godt både før og etter skiftene. Nettene går generelt veldig rolig for seg og jeg sitter for det meste i ro. Tenkte å ta opp med legen at jeg jobber natt. Sjefen min pleier ikke være vanskelig så jeg får sikkert byttet til dagtid/kveldstid om jeg ønsker det. Føler jeg må ta det som det kommer. Jeg har lest mye om nattskift og graviditet og forstår det slik at sjansen er større for sa, men at det er mer mår man sliter på jobb, jobber treskift og ikke får sove skikkelig. 5 nattskift hadde jeg derimot ikke klart. 3 er nok for meg.

Lurer på det samme her. Jeg jobber tredelt turnus. Mye om hverandre. Som denne uken jobber jeg natt til onsdag, natt til torsdag, dag på fredag og kveld på lørdag. Jeg sliter litt med å sove og er ganske ny i "gamet" da jeg startet i denne jobben for 1 måned siden. Hva ville dere ha gjort? Det er legevaktsjobb. Så kan både være MYE og lite å gjøre. :):)

Lurer på det samme her. Jeg jobber tredelt turnus. Mye om hverandre. Som denne uken jobber jeg natt til onsdag, natt til torsdag, dag på fredag og kveld på lørdag. Jeg sliter litt med å sove og er ganske ny i "gamet" da jeg startet i denne jobben for 1 måned siden. Hva ville dere ha gjort? Det er legevaktsjobb. Så kan både være MYE og lite å gjøre. :):)
Som sagt.
J ville bedt om fritak fra natt mens j var gravid. Ringt og forklart for fastlege, bedt sjefen om fritak tilrettelagt arbeid evt brukt egenmelding inntil en sykemelding var i orden.
Får du tilrettelagt kan du allikevel jobbe fullt om d er d du vil, i tillegg har du krav på samme lønn (altså betalt for natt selv om du evt går dag).

Som sagt.
J ville bedt om fritak fra natt mens j var gravid. Ringt og forklart for fastlege, bedt sjefen om fritak tilrettelagt arbeid evt brukt egenmelding inntil en sykemelding var i orden.
Får du tilrettelagt kan du allikevel jobbe fullt om d er d du vil, i tillegg har du krav på samme lønn (altså betalt for natt selv om du evt går dag).

Takk for svar :-)

Jeg jobbet natt i forrige svangerskap de første mnd (byttet jobb midt i svangerskapet), og det likte ikke jordmoren min! Så hadde jeg skullet jobbe der noe lengre, ville hun uansett ha meg vekk fra natt. Og det til tross for at jeg sov godt på dagen, og hadde jobbet mange nattevakter på rad gjennom et par år... Det var visst flere risikoer med det, uten at jeg spurte nøye om hvilke. Jeg var selv ikke så bekymret fra begynnelsen av, men jeg var ikke hos jordmor før i uke 14 - og da fortalte hun meg det... Hadde likevel et par sykemeldingsuker før det, og det trengtes! Jeg kjente definitivt mer på snuingen av døgnet, og jeg var desidert mest kvalm på nettene jeg jobbet... Så kan man bytte; gjør det. Selv orket jeg ikke tanken på dag-jobbing i starten, men hadde kanskje gjort det med tilrettelegging (ikke komme så tidlig, da jeg var dårlig på morgenene). Husk at man kan få mye fin tilrettelegging dersom man får byttet til dag! (Komme senere, slippe visse oppgaver osv osv).

Vurdere å bruke egenmelding de tre nettene før jeg går til legen. Det er ikke før neste søndag, så jeg får tenke litt på det. Det dere skriver her får man til å tenke litt ekstra på om det er verdt å prøve å gå natt i det hele.

Back
Topp