Nattevakt og gravid

tredjegangsmamma♡

Betatt av forumet
Er det noen som jobber nattevakt (sykehus/hjem)?

Hvordan gikk/går det i forhold til svangerskap? Mitt første svangerskap jobbet jeg natt men ble flyttet til dag/aften med en gang. Men nå starter jeg i ny jobb som nattevakt og er 6 uker på vei. Hvordan kan jeg jobbe lengst mulig?

Jobber døgnkontinuerlig på grensestasjonen. Så ikke like fysisk arbeid som i helsevesenet, men fremdeles en god del netter :) Jeg er B-menneske og fungerer bedre om natta enn på morgenvakt, og jobba natt helt ut til permisjon i forrige svangerskap. Håper å klare det samme nå også.

Det er ikke fysisk farlig å jobbe natt, problemet kommer om man sliter med å sove etterpå. Kroppen produserer melatonin når man sover, og derfor er det viktig å få nok søvn, særlig når man er gravid :)

Jobber mye natt, ca 50%.
På sykehus.
Fått tilbud om å bli flytta til senvakter, men for min del blir sen - tidlig mye værre, da dår jeg for lite søvn. Blir heller sykemeldt om det blir for mye.

Ta med deg mat, snacks, nok drikke.
Du har rett på å få med deg en ekstra person på natt som kan avlaste etterhvert.

Om du blir omplassert på andre vakter taper du jo tilleggene natt har.

Jobber 70% natt selv på en til tider veldig hektisk sengepost, nettene er ofte mer hektisk enn dagvaktene grunnet mye ø-hjelp på natt. Jeg tror jeg kommer til å gå over til dag og kveld, særlig etter å ha lest en forskningsartikkel om det på forskning.no :)

Last edited:
Jobber mye natt, ca 50%.
På sykehus.
Fått tilbud om å bli flytta til senvakter, men for min del blir sen - tidlig mye værre, da dår jeg for lite søvn. Blir heller sykemeldt om det blir for mye.

Ta med deg mat, snacks, nok drikke.
Du har rett på å få med deg en ekstra person på natt som kan avlaste etterhvert.

Om du blir omplassert på andre vakter taper du jo tilleggene natt har.
Hvor står det at vi har rett på en ekstra person som kan avlaste?

Jeg TROR det er noe slikt som at man har rett på tilretteleggingstilskudd, som kan brukes på en ekstra person som kan gjøre de arbeidsoppgavene man ikke klarer pga svangerskapet. Ikke siter meg på det, for det er vare fritt gjengitt av noe jeg fikk høre på jobb fordelen dag :)

Høres riktig ut! :)

Jeg jobbet natt helt frem til uke 35 :) legen anbefalte meg da å bli sykemeldt, noe jeg også ble. Så lange man får nok søvn og har et «normalt» svangerskap uten store plager tror jeg ikke nattearbeid gjør mer eller mindre skade enn dag arbeid:)

Jeg jobbet natt helt frem til uke 35 :) legen anbefalte meg da å bli sykemeldt, noe jeg også ble. Så lange man får nok søvn og har et «normalt» svangerskap uten store plager tror jeg ikke nattearbeid gjør mer eller mindre skade enn dag arbeid:)
Det er det jeg og tenkte. Men usikker hva ett normalt svangerskap innebærer da jeg er i risikogruppen for å utvikle blodpropp pga tidligere blodpropp utenfor svangerskap. Så jeg går på medisiner for å ikke utvikle det.

Det er det jeg og tenkte. Men usikker hva ett normalt svangerskap innebærer da jeg er i risikogruppen for å utvikle blodpropp pga tidligere blodpropp utenfor svangerskap. Så jeg går på medisiner for å ikke utvikle det.
Da ville jeg hørt med legen din om hva h*n tenker. Så du slipper å tenke på det. Vet mange velger å ikke jobbe natt i siste trimester. Om du kan få byttet over til dag, så er jo det bare fint hvis du syns natt er en belasting du ikke burde ha. Du kan jo også se det ann, ha åpen dialog med sjefen din å ta det som det kommer. Lykke til :)

Da ville jeg hørt med legen din om hva h*n tenker. Så du slipper å tenke på det. Vet mange velger å ikke jobbe natt i siste trimester. Om du kan få byttet over til dag, så er jo det bare fint hvis du syns natt er en belasting du ikke burde ha. Du kan jo også se det ann, ha åpen dialog med sjefen din å ta det som det kommer. Lykke til :)
Har min første nattevakt i ny jobb inatt. Og tenkte vel egentlig å ikke si noe til sjefen før i januar. Tenker jeg vil forbi de 12 ukene for å være helt sikker :)

Back
Topp