Natteskrekk

FrkVerpesyk

Gift med forumet
Marsboerne2017
Februarbarna 2020
Noen som har erfaring med dette? Hvor lenge varte det? Når vokste barnet det av seg?

I det siste har lillesøster på 2,5 hatt episoder tilnærmet hver eneste kveld der hun «våkner» ca 30 til 90 minutter etter legging og er genuint livredd, hun er helt utrøstelig og skriker etter mamma selv når hun sitter på fanget mitt, og responderer overhodet ikke når vi prøver å snakke med og trøste henne. Innimellom river hun seg også løs fra oss og begynner å vandre rundt i rommet tilsynelatende helt uten å ense at vi er der.

Det er utrolig skremmende og guffent når det skjer, for vi får jo ikke kontakt med henne og føler oss helt maktesløse til å hjelpe henne :(

Jeg skriver ellers «våkner» fordi jeg tror genuint ikke hun er ordentlig våken når dette skjer, det er virkelig helt annerledes enn marerittene som storesøster har en sjelden gang (da våkner hun og lar seg trøste med en gang og kan fortelle hva hun drømte osv).

Vi har begynt å legge henne tidligere på kvelden i håp om at mer søvn ville hjelpe, men i det siste har hun vært forkjølet og hatt litt feber, og da har hun hatt en runde med natteskrekk hver eneste kveld :(
 
Min eldste på 5 år har det. Og ikke akkurat svaret du håper på, men han har våknet slik hver eneste kveld + et par ganger til i løpet av natta, i 1,5 år nå...

Har dessverre ingen konkrete tips annet enn det vi holder på med akkurat nå;
Vi går inn og vekker han kl 21 hver kveld (fordi han som regel "våkner" mellom 21 og 22), tar han med på do og legger han deretter i senga til pappaen. Det er der han havner i løpet av natta uansett :rolleyes:
Kan se ut som det hjelper litt, ser ut som han kanskje sover bedre resten av natta. Har dog hendt et par ganger at vi er heeelt tilbake til start da, med hylskriking og null kontakt med han :sorry:

Var ingen hjelp å få fra verken helsesøster, fastlege eller spe- og småbarnstjenesten her..
Denne metoden leste jeg på nett at noen andre hadde prøvd (muligens her inne?) , det meste er verdt et forsøk nå kjenner jeg :)
 
Guttungen har det, han er 5 og har perioder hvor han har nattaksten. Det har han hatt siden han var rundt 1,5 år. Ca 6 mnd siden sist tenker jeg vi hadde en periode med dette. Om det går over eller når det vet jeg ikke.
høres ut som du gjør akkurat det samme som vi prøver på midt oppi det.
 
Min på 7 år kan fremdeles få det hvis han har feber eller veldig sliten .eller voksesmerter :/
 
Min eldste på 5 år har det. Og ikke akkurat svaret du håper på, men han har våknet slik hver eneste kveld + et par ganger til i løpet av natta, i 1,5 år nå...

Har dessverre ingen konkrete tips annet enn det vi holder på med akkurat nå;
Vi går inn og vekker han kl 21 hver kveld (fordi han som regel "våkner" mellom 21 og 22), tar han med på do og legger han deretter i senga til pappaen. Det er der han havner i løpet av natta uansett :rolleyes:
Kan se ut som det hjelper litt, ser ut som han kanskje sover bedre resten av natta. Har dog hendt et par ganger at vi er heeelt tilbake til start da, med hylskriking og null kontakt med han :sorry:

Var ingen hjelp å få fra verken helsesøster, fastlege eller spe- og småbarnstjenesten her..
Denne metoden leste jeg på nett at noen andre hadde prøvd (muligens her inne?) , det meste er verdt et forsøk nå kjenner jeg :)
Takk for tipset, godt mulig vi må prøve på det samme hvis dette fortsetter i lengre tid...

Håper sønnen din vokser det av seg snart!
 
Guttungen har det, han er 5 og har perioder hvor han har nattaksten. Det har han hatt siden han var rundt 1,5 år. Ca 6 mnd siden sist tenker jeg vi hadde en periode med dette. Om det går over eller når det vet jeg ikke.
høres ut som du gjør akkurat det samme som vi prøver på midt oppi det.
Håper han er i ferd med å vokse det av seg da, eller i hvert fall at de gode periodene uten natteskrekk blir lengre og lengre etter hvert som han blir eldre.
 
Min på 7 år kan fremdeles få det hvis han har feber eller veldig sliten .eller voksesmerter :/
Begynner å innse at vi nok må forberede oss på at dette kan vare en stund... håper sønnen din vokser det av seg snart!
 
Back
Topp